JÁTÉKRA FEL!

Pozsvai Dóra: A vadnyugaton

  1. A játék neve, címe: A vadnyugaton
  2. A játék pedagógiai célja: Egymásra hangolódás, figyelemébresztés, -fejlesztés, szókincsbővítés
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A résztvevők életkora és műveltségi szintje nem lehet nagyon különböző.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Biztosítani kell, hogy elegendő tér álljon rendelkezésre, pl. osztályteremben.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az osztályban lévő gyerekeket meg lehet kérni, hogy segítsenek a terem átrendezésében, a székek, asztalok áthelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek kört alakítanak. Egy olyan játékra hívlak meg benneteket, ami a vadnyugaton játszódik. Talán tudjátok, hogy ott cowboy-ok is éltek és elég sokszor veszélybe kerültek, ők is, meg a békés polgárok is, mert sokszor volt lövöldözés. Itt ma nagyon kell figyelnie mindenkinek, nehogy eltalálják.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető rámutat egy gyerekre, ő lesz a polgár. A gyerek mond egy fölérendelt fogalmat (pl szín, vagy autómárka, vagy virág, vagy razjfilm hős, vagy főváros stb.), majd gyorsan leguggol, nehogy valamelyik cowboy eltalálja. A 2 szomszédos gyerek feladata alárendelt fogalmat mondani minél előbb ( zöld, vagy audi, vagy rózsa stb.). Ha még áll a polgár, amikor kimondja valamelyik szomszédja az alárendelt fogalmat, akkor őt lőtték le és leguggol. Ha időben leguggolt, akkor az a szomszédja nyer, aki előbb mond megfelelő fogalmat. Ilyenkor ez a gyerek állva marad, a polgár is feláll és a polgár másik szomszédja guggol le, ő sérült meg. Függetlenül, hogy ki guggol (polgár vagy cowboy), utolsó erejével még rámutat valakire, ő lesz a polgár, és újra kezdődik a leírt „csata”. Az a jó játék, ha mindenki kipróbálja magát polgár és cowboy szerepben is. Ahogy nő a guggolók száma, egyre jobban kell figyelni a még benn maradtaknak, hogy kik a szomszédaik.
  18. A játék lezárása: Nem az a cél, hogy egy győztese legyen a játéknak, így amikor már csak páran maradnak, a játékvezető bejelenti, hogy most érkezett hozzá a hír, hogy a városban megkötötték a békeszerződést és mivel ő tudja, hogy a talpon maradtak főállásban csodadoktorok, kéri őket, hogy a guggolókat kézrátétellel gyógyítsák meg, ők pedig egészségesen álljanak fel. A végén pedig mindenki változzon vissza iskolássá.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megkérdezi a résztvevőket, hogy ki hogyan érezte magát, milyen volt a különböző szerepekben lenni, milyen érzés volt nyerni, milyen veszíteni. Ha valakiben maradt valamilyen rossz érzés,vagy olyan, amilyenre nem számított, azt is mondja el.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kis létszámú csoportnál működik a guggolás, nagyobbnál már fárasztó, ezért lehet esetleg guggolás helyett leülni. Viszont, ha nagyobb a csoport, akkor az elején kiesettek unatkozni fognak, ezért talán érdemes bevezetni a kiesés utáni kör utáni „csodás felgyógyulás” lehetőségét.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell a játék menetét, hogy szükség esetén dönteni tudjon arról, hogy ki kell, hogy leguggoljon.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék célja a figyelem felkeltése, élénkítése, nem a versengés fokozása, ezért én semmiképpen sem fejezném úgy be a játékot, hogy egy győztese van.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Pozsvai Dóra