JÁTÉKRA FEL!

Szabadosné Harangi Gabriella: Postás játék

  1. játék neve, címe: Postás játék
  2. A játék pedagógiai célja: Gyors reagáló képesség, figyelem, türelem, érzelmi és akarati tulajdonságok fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükséges különösebb biztonsági intézkedés, az esetleges balesetveszélyeket a szabályok ismertetésével és betartásával küszöböljük ki.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: plüss állat
  12. Technikai igény: Nincs szükség technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Különösebb előkészületet nem igényel, az öltözőben a padok adottak, mindig akad egy kis szék is, amire én leülhetek, és plüss állat is mindig van minden ovis gyereknél, akár a sajátjukat is elkérhetem.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekektől kérek egy plüss állatot, biztosan van olyan, aki szívesen ideadja nekünk játszani az övét.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék nevének és szabályainak ismertetése, plüss állat keresése együtt a gyerekekkel. A saját plüss állat bevonása a játékba külön izgalmat és játékkedvet ad a gyerekeknek
  17. A játék menete, játékszabályok: Én vagyok az üzenet feladója, és ti vagytok a postások, akik az üzenetet továbbítják. Sorban adjuk tovább az üzenetet, és a sor végén ülő megkapja. Az üzenet egy kézszorítás lesz. Fogjátok meg egymás kezét! Próbáljuk ki: Megszorítom mind a két csapat első tagjának (postásának) a kezét, majd arra kérem őket, hogy amikor érzik a szorítást, abban a pillanatban adják tovább a másik kezükkel a kézszorítást = az üzenetet a társuknak. Így jut el az üzenet a csapat utolsó tagjához, aki, amikor érzi a kézszorítást, abban a pillanatban felugrik, és elkapja a plüss állatot. Aki hamarabb elkapta, az a csapat nyer. Kérek mindenkit, hogy nagyon figyeljen az üzenetre, és minél hamarabb adja át, és érezhetően adja át, mert a postások is fontos szerepet játszanak abban, hogy a csapat nyerjen, nem csak a sor végén ülő plüsst elkapó játékosnak van kulcsszerepe. Felhívom a figyelmet még arra a szabályra is, hogy csak az utolsó helyen ülő postás kaphatja el a plüsst, a többieknek a helyükön kell maradniuk, mert különben érvénytelen lesz a győzelem. (Ezzel szeretném elkerülni a tömeges rávetődést a plüss állatra, és az esetleges baleseteket.) Játsszuk le a játékot. A játék viszonylag gyorsan lejátszható, gyors sikerélménnyel, és persze a vesztes csapat részéről némi kudarccal, ezért annyiszor játsszuk, ahányszor csak akarják a gyerekek, legyen esély visszavágóra. És ha nem egyenlőek az esélyek, mert az egyik csapatban több a fiú, vagy van, aki lassabb, azt kiküszöböljük állandó csapattag cserékkel, hogy meglássuk így mit tud elérni a csapat. Így igazságosnak fogják érezni, mert mindenki dolgozhat egy csapatban lassúakkal, és gyorsakkal, meg persze a legjobb barátjával is. És persze a vonzó szerepkörbe (plüss elkapó utolsó helyen ülő postás) is mindig mást választunk, hogy ezt a szerepet is mindenki kipróbálhassa.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha az utolsó helyen ülő postás felugrott és elkapta a plüss állatot. De persze ez csak egy menet. A játékot addig játsszuk, addig ismételjük, amíg csak lehet. (Illetve amennyi időnk van a játékra, illetve amíg kedvük van hozzá.) Cserélgethetjük a játékosok helyét csapaton belül, és a csapatok között is, hogy érdekesebb, illetve igazságosabb legyen a játék, és a plüss elkapó postás szerepét is mindenki kipróbálhatja, aki szeretné. Így aztán jó sokszor lejátszhatjuk a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után beszélgetéssel történik, közben a felkorbácsolódott kedélyek is megnyugszanak. Megbeszéljük, kinek tetszett a játék, ki mit élvezett benne a legjobban, és persze el fogják mondani azt is, hogy kinek a hibája volt, hogy nem az ő csapatuk nyert. A legügyesebb, leggyorsabb postásokat megdicsérem, akik nem figyeltek és néha miattuk akadt el az üzenet, azokat nagyobb figyelemre és koncentrációra buzdítom, hiszen ez csapatjáték, őrajtuk is múlik a csapat győzelme.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot első pár körben nyitott szemmel játsszuk, viszont ekkor látják is a gyerekek, hol jár éppen a másik csapatnál az üzenet, és ez esélyt is ad némi csalásra. Nehezíthetjük a játékot azzal, hogy csukott szemmel kell továbbítaniuk a postásoknak az üzenetet. Ez már nehezebb, mert nem tudják, hol jár a másik csapatban a jel, és persze csak érzés után tudják tovább adni az üzenetet, és az utolsó is csak akkor fog felugrani, amikor megérezte az üzenetet, nem akkor, amikor látja, hogy a másik csapat utolsó tagja felugrott. Így egy kicsit nehezebb a játék, de kevesebb az esély a csalásra. Variálhatjuk a játékot más üzenet átadásával is: nem kézszorítást, hanem kézfelemelést továbbítunk csukott szemmel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Felhívni a figyelmet arra, hogy mindig maradjanak a helyükön ülve, és csöndben a játék folyamán, mert különben nem fognak tudni kellően figyelni az üzenetre, és akkor nem nyer a csapat. Ezzel igyekszünk elkerülni a felesleges felugrálást, zajt és balesetet, a tömeges beszaladást a plüss felé.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szívesen játsszák. Van benne verseny, gyorsan lejátszódik egy menet, így gyorsan hoz sikerélményt, és gyorsan lehet a következő menetet játszani, hátha akkor a másik csapat nyer. A nehezített üzenetek és feladatok pedig kihívás a számukra.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Szabadosné Harangi Gabriella