JÁTÉKRA FEL!

Kozma Éva: Halászjáték

  1. A játék neve, címe: Halászjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Fizikai aktivitás elérése, spontán társak együttműködése, logikai tervek kivitelezése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Lehetőség szerint füves pálya, eü. doboz, szóbeli figyelmeztetés
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Ha nincs alkalmas tereptárgy, akkor 4 pályakijelölő tárgy pl.: pulcsi, bója, labda, karika,
  12. Technikai igény: A talajhoz megfelelő lábbeli.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha szükséges, a pálya kijelölése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Iskolai körülmények között elképesztően sok az ülve töltött idő, ezért szívesen állnak fel játszani, nagyjából 6. évfolyamos korig. Utána nem ilyen egységes a lelkesedés.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Most egy új fogójátékot fogunk játszani, amelyet ebben a tóban, medencében játszunk. X és Y lesz a halász, aki a többieket próbálja megfogni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az adott területen szabad csak mozogni, a kijelölt 2 játékos a fogó, a halász, a többiek a halak. A két halász egymással versenyzik, hogy ki tud több halat megfogni. (Az a jó, ha két hasonló futóteljesítményű játékost választunk egyszerre.) Minden megfogott halacska a halász hálójának egy-egy szeme lesz, azaz a fogók összekapaszkodva a megfogottakkal egyre hosszabb láncba kapaszkodva kergetik a szabadon menekülőket. Csak a lánc két szélén álló tud megfogni valakit, mert a többiek keze tele van. Csak akkor sikerült valakit a láncba beépíteni, ha megfogásakor valamennyien egymás kezét fogták, azaz nem szakadtak el. Így elvileg elfogynak a halak, azaz mind bekerül valamelyik halász hálójába. Az nyer, akinek hosszabb a hálójába akadt halacskák száma. Ha nem sikerül elfogni a halakat, lehet a tavat/tengert csökkenteni. Többször megismételhető a játék más-más halászokat választva.
  18. A játék lezárása: A játék végén nagy taps jár a jobban teljesítő halásznak és hálónak. Mivel elég fárasztó a játék, érdemes egy pihentetőbb játékkal folytatni. (Pl.: Üsd a harmadikat, vagy Kint a bárány, bent a farkas..)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A tapson kívül, jutalomképpen a nyertes választhatja meg a következő játékot a felsoroltak közül. A feldolgozáshoz tartozik, ha nem jöttek volna rá, hogy a gyorsabbakat érdemes korán megfogni, mert a leglustábbak nem bírják szusszal. Gyakori lesz a lánc elszakadása az érvénytelen megfogás. Ilyenkor nem a lassúra kell haragudni, hanem megbeszélni a háló bekerítő hadmozdulatait.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék további lehetőségei, hogy amint 4 fővé duzzad a fogók hálója, kettéválhatnak, így egyre több fogópár elöl kell menekülni. További pihenősebb változat a guggolós fogó. Ahol a pályán párban guggolnak a gyerekek. Van egy fogó és egy menekülő (cápa és halacska), a menekülő, aki mellé leguggol, ahelyett a cápának a halacska melletti helyett a 3. játékost kell kergetnie, elfognia. Ha sikerül megfogni, akkor a szerepek felcserélődnek. Ilyenkor a résztvevők többsége pihen, csak a két futónak kell fizikailag erőlködnie.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék ismertetése után csak vitás esetekben kell a játék menetébe beleavatkoznia a játékvezetőnek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Mivel a karantén miatt nem javasolt a játékosok toborzása, ezért ezt a játékot nem valósítom meg.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Kozma Éva