JÁTÉKRA FEL!

Pap-Néninger Melinda: Szőlőtolvajok

 

  • A játék neve, címe: Szőlőtolvajok
  • A játék pedagógiai célja: Mozgáskészség fejlesztése- kéz-láb koordináció, tempóváltás, irányváltás; Koncentráció fejlesztése- térérzékelés(a kerettörténetben kialakított terek érzékelése),az egyes feladatrészekre való odafigyelés; Együttműködés fejlesztése – társas kapcsolatok fejlesztése, összetartozás érzésének a fejlesztése, szerveződési készség fejlesztése (a csősz és a segítők hogyan osztják fel a teret maguk között, a tolvajok hogyan segítik egymást a csenés során) – egy az ősz témakörhöz kapcsolódó fogójáték által.
  • A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A kicsik gyakran figyelmetlenek és a játék hevében óvatlanok. A játék megkezdése előtt felhívtam a figyelmet arra, hogyan kerülhető el a baleset, mire figyeljenek oda. A teremben összepakoltuk azokat a tárgyakat, amik akadályozták, veszélyeztették a gyerekeket a játék során. A játék során végig aktívan voltam jelen, amikor kellett leállítottam a játékot és közösen megbeszéltük a problémát (meglökött, nekiestem).
  • Résztvevők száma: 21-30
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: 4 db zsámoly, 4 db kisebb méretű labda(hogy a kicsik meg tudják tartani a kezükkel), 2 db nagyobb méretű szivacs/gumilabda, 1 db szalmakalap, kör kijelöléséhez szikszalag
  • Technikai igény: Egy viszonylag nagyobb méretű teremre volt szükségem, így helyszínnek a tornatermünket választottam meg. A dokumentációhoz egy erre alkalmas eszközt is előkészítettem.
  • Az előkészítés feladatai: Kialakítottam a játékteret: elhelyeztem a terem közepén a 4 zsámolyt, rátettem a 4 kislabdát, a szalmakalapot és a két gumilabdát. A zsámolyok köré szikszalag segítségével kört rajzoltam fel, ezzel kijelölve a csősz és a segítőinek a játékterét.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem biztonságosabbá tételéhez együtt elpakoltuk azokat az eszközöket, felszereléseket,amik útban voltak a balesetveszély elkerülése érdekében. Az ősz témakör bevezetéséhez egy találós kérdést tettem fel, majd egy diák pantomimmel elmutogatta, hogy szőlőt eszik.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Miután előkészítettem a játékteret és a gyerekek átöltözve leültek körém, a játékot egy találós kérdéssel és pantomimmel készítettem elő. "Esik eső csepereg, Sárga levél lepereg. A nap is már rövidebb, melyik évszak lehetek?" – ősz Pantomim: "Mit eszik XY?" Nézd csak hogyan eszi? Vajon ez mi lehet?" Ki szereti a szőlőt?Milyen színű szőlőket ismertek? (létező színeknek megfelelő kislabdákat választottam )…. Beszéltünk a szüretelésről és a csőszről. Elmeséltem egy történetet, mely a játék kereteként szolgált: A szőlőhegyen már nagyon szépen érik a szőlő és a nép szüretre készülődött. Megbízták a csőszt, hogy vigyázzon a szőlőre, mert a közeli erdőben egy tolvajsereg lakozik, akik meg szeretnék szerezni a legszebb szőlőfürtöket, azoknak is a legszebb szőlőszemeit. A csősznek van két segítője, akik szintén éjjel-nappal őrzik a szőlőt és árgus szemekkel figyelik a tolvajokat. A tolvajok viszont nagyon zsiványok és ravaszok, akik mindenképp meg szeretnék kóstolni azokat a finom szőlőszemeket. Vajon sikerül ellopniuk ezeket? Elmondtuk egy kis mondókát, aminek a végén indult a játék. A szerepeknek megfelelően elfoglalta mindenki a helyét. A tolvajok a szőlőktől messze, az erdőből indultak el (terem vége) szőlőt lopni. "Vigyázz csősz, mert jövünk, a kertedből finom szőlőt szedünk. Ha ellopjuk a négy legszebb szemet, a tolvajok serege elégedett lehet."
  • A játék menete, játékszabályok: Kiválasztok 4 szőlőfürtöt, akik leülnek a zsámolyokra törökülésben (hogy ne akadjon el a csősz a lábukban), kinyújtják a kezeiket és a markukban egy-egy szőlőszemet tartanak. Ezt kell kilopniuk a tolvajoknak. A zsámoly körül húzott körön belül őrködik a csősz, ő csak akkor léphet ki, ha már nagy a baj és mind a 4 szőlőszemet ellopták a tolvajok. A csősz két segítője a körön kívül egy-egy labdával a kezében kergeti a tolvajokat, akit megérintenek a labdával, annak le kell ülnie a padra. Ha olyan tolvajt kaptak el a segítők, akinél szőlőszem volt, akkor az a szőlőszem visszakerül az egyik szőlőfürthöz. Ehhez hasonlóan, akit a csősz elfogott, az is leül a padra, és ha szőlőszemmel a kezében kapta el, a szőlőszem visszakerül az egyik szőlőfürthöz. Minden harmadik "kiesett" tolvaj után, visszaállhat egy tolvaj a játékba (ennek a koordinálásában eleinte még segítségre van szükség). A játék egy percig tart, majd egy perc elteltével, felteszi a játékvezető a kezét, mindenki ott ahol van, leül. Megnézzük, hogy a csőszöknél, vagy a tolvajoknál van több szőlőszem. Szabályok: – a szőlőszemeket nem szabad másnak átadni -a szőlőszemeket csak a körbe lépve lehet kilopni a szőlőfürtök markából -aki kiesik a szőlőszemmel a kezében, az viszi vissza a szőlőfürtnek a szőlőszemet
  • A játék lezárása: A rövidebb ( 1- 1,5 perces) játékmenetek után a játékvezető felteszi a kezét és mindenki leül, ott ahol van. Megnézzük, hogy kinél van több szőlőszem. Akinél szőlőszem van feláll, így meglátjuk, hogy a csőszök vagy a tolvajok csapata nyert.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelés során kérdéseket tettem fel: Ki az akinek sikerült egyszer-kétszer, vagy többször szőlőszemet lopnia?- Itt elmondhatják kinek hányszor. Ki az, akit nem kapott el csősz? Ki az, akit nem kapott el egyik segítő sem? Csősz, segítők: Hányszor sikerült szőlőszemet visszaszerezni? Hány tolvajt csíptetek el? A csősz meg tudta-e tartani a helyét a körön belül? Ki az, aki a játékszabályokat betartva tudott játszani? Mire kell még odafigyelnünk? Minden kérdés után elmondjuk, hogy kit dicsérünk meg, azok megütögethetik a vállukat. 🙂 Fontos, hogy a játék közben felmerülő problémákat azonnal megbeszéltük. A játék leállítása után megbeszéltük, hogy finomabban kell játszani, nem löködjük egymást. A végső értékelés: Mennyire tetszett a játék, állj hozzám olyan közel! Ha nagyon tetszett, gyere közel, ha nem annyira távolabb és ha abszolút nem tetszett, állj nagyon messze.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már ügyesek a gyerekek, a szőlőszemeket átadhatják egymásnak játék közben, így megóvva azokat a segítőktől. A kör közepén felfordítunk egy zsámolyt és teletesszük szőlőszemekkel (kislabdákkal). A tolvajoknak el kell lopniuk a szőlőszemeket és bele kell tenniük egy kosárba. A csősz és a két segítő pedig- hasonlóan az előző variációhoz- őrzi a szőlőt. Akit elkapott a két segítő, annak vissza kell vinnie egy szőlőszemet a zsámolyba a kosárból, vagy ha szőlőszemmel a kezében kapták el, akkor azt kell visszavinnie. Egy perc elteltével meglátjuk, hogy kinek van több szőlőszeme.
  • A játékvezető speciális feladatai: Első körben segíteni, hogy ki állhat vissza a játékba a padon ülők közül. (Már ismert szokás a fogójátékok során.) Figyelni, hogy a csősz mikor hagyhatja el a kört ténylegesen( mind a 4 szőlőszemet ellopták). Figyelni a kört, hogy belépett-e a szőlőszemet megszerző tolvaj a körön belülre, így érvényes-e a szőlőszem megszerzése.
  • Egyéb/megjegyzés: A gyerekkel gyakran játszunk fogójátékokat, ez a változat ismeretlen volt számukra. A játék saját ötlet.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/1V260-NPn5GQDvP-qeLPWFJjR9YRkJwQS?usp=sharing
  • A Játékot lejegyezte: Pap-Néninger Melinda