JÁTÉKRA FEL!

Hunyadi-Buzás Éva: A KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ

  1. A játék neve, címe: A KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ
  2. A játék pedagógiai célja: Az ügyesség, reakcióképesség, koncentráció fejlesztése, a tanult ismeretek rögzítése, szórakozás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor (a városnevek elhangzásakor) figyeljenek egymásra!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Toll, papír. (A játékvezető felírja egy papírra a játékosok által megnevezett városok nevét.)
  12. Technikai igény: Nincs, mert állva is játszható. Esetleg székek, amiken a játékosok ülnek. A padlón is ülhetnek, így nehezebb.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel német városok neveiről van szó, a játék előtt a tanulók készíthetnek maguknak táblát, amire felírják a választott városok neveit. Nem szükséges, csak lehetőség, mert a játékvezetőnél van a lista.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő elmondja, ő melyik német város nevét választotta. A játékvezető ezt felírja, majd elmondja a kerettörténetet és a szabályt. Kerettörténet: Csomagot szeretnénk küldeni barátainknak egyik német városból a másikba. Sajnos a belföldi légiposta a pilóták sztrájkja miatt leállt, így marad a postaszolgálat. A járművek különféle akadályokba ütköznek az útjukon, így nem biztos, hogy odaér a csomag a címzetthez. A legnagyobb ilyen akadály a KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ, akinek a célja megszerezni a csomagokat. Ezt úgy teszi, hogy foglyul ejti a járművet. Menekülni kell előle!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek. Egy önként jelentkező lesz a KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ (fogó), akinek bekötik a szemét. Ő a körön belül áll. Te, játékvezetőként, szintén a körben foglalsz helyet. Innen fogod irányítani a játékot úgy, hogy megmondod (németül), honnan hová megy a postásautó. Fontos, hogy a már megtanított nyelvtani szerkezetet használd, így az könnyebben rögzül a tanulókban. Pl. A posta Berlinből Hamburgba megy. A két tanuló, aki ezt a nevet választotta, gyorsan feláll, halkan helyet cserél, vigyáz, hogy a KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ ne kapja el őket. Ha valamelyiket elkapta, cserélnek. Ha nem sikerült elkapni, akkor marad az eredeti tanuló a KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ. Ha a játékvezető azt kiáltja: ’Jön!’, akkor mindenkinek helyet kell cserélni. Célszerű új KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ játékba lépésekor a szembekötés után rendeződni.
  18. A játék lezárása: Az(ok) nyer(nek), aki(ke)t egy KIS RAVASZ LOP(A)KODÓ sem tudott elkapni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérni a résztvevőket, megköszönni a részvételt. Mi tetszett? Mit tanultál belőle? (nem csak szaktárgyi!) Rövid beszélgetés. (Következő órán visszatérni rá, néhány példamondattal, pl.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 2-2 pár is helyet cserélhet. Ilyenkor ki lehet kötni, hogy az első páros és a második páros két-két tagja egymással cseréljen helyet, vagy az első és a harmadik, ill. a második és a negyedik. Figyelem, koncentráció, kreativitás fejlődik. Később gyorsítható a tempó: ha valaki nem figyel (nem ismeri meg saját választott városa nevét), kieshet a játékból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Módosított, átdolgozott, átkeresztelt játék. Ilyen formában most játszottuk először. A kerettörténetet és a címet is én találtam ki. A továbbfejlesztések/variációk saját ötleteim. (Eredeti játék/Forrás: Wir 2 Német nyelvkönyv általános iskolásoknak (Klett Kiadó Budapest) 79. oldal c) játék.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Hunyadi-Buzás Éva