JÁTÉKRA FEL!

Péntek Enikő: Földrengés

 

  • A játék neve, címe: Földrengés
  • A játék pedagógiai célja: Kommunikációs készségek differenciált fejlesztése, reakcióidő javítása, sportszerűségre nevelés, figyelemösszpontosítás fejlesztése
  • A játék jellege: Kommunikációs
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A székek stabilan álljanak, ne csússzanak el, ha "rávetődnek" a gyerekek.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Székek (esetleg párnák vagy hulahopp karikák)
  • Technikai igény: Nincs
  • Az előkészítés feladatai: Szembe állítunk 2 sor széket, eggyel kevesebbet, mint ahány játékos van.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Fogalmazás órán meseszövést játszunk, mindenki folytat egy történetet egy-egy mondattal. Beszélünk a szóismétlés elkerülésének lehetőségeiről. Ellenpéldaként olyan történetet alkotunk szóban, melynek minden mondatában szerepel egy kulcsszó. Később ezt a gyakorlatot visszük át a földrengés játékba.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek leülnek az egymástól kb. 6-7 m-re lévő széksorokra. Egy tanuló (kiszámoljuk ki legyen) állva marad középen, mivel eggyel kevesebb a szék, mint a résztvevő. Felhívjuk a gyerekek figyelmét, hogy a saját és mások testi épségére vigyázzanak, kerüljék el egymást, ne lökjék le a másikat a székről.
  • A játék menete, játékszabályok: Az első körben a játékvezető mesél. Elkezdek egy kitalált történetet egy távoli országban történt földrengésről. Ahányszor elhangzik a "földrengés" szó, a két szemben lévő sorban ülő gyerekeknek helyet kell cserélni. Az oldalt álló gyerek is helyet keres. Akinek nem jut szék, az a helyére áll. Én nem szoktam kieséssel játszani a játékot, csak megjegyezzük ki az aki egyáltalán nem, vagy csak kevés alkalommal állt oldalt. A játék első körének lényege a reakcióidő javítása, sportszerűségre nevelés, figyelemösszpontosítás fejlesztése. A 2. körtől következik a kommunikációs készségek fejlesztése. Innentől egy-egy tanuló (minden körben más) veszi át a mesélő szerepét. Ekkor a pedagógusnak felügyeleti és segítő szerepe van. Erre azonban ebben a korban (3- 4. osztály) nem minden tanuló képes, és nem is mindenki szeretné átvenni a mesélő szerepét. Azonban a mozgásos részt ugyanúgy csinálja mindenki tovább. Ahogy váltogatjuk a mesélőket, úgy váltogatjuk a témákat, vagyis a kulcsszavakat is. Vizsgajátékomban a gyerekekkel együtt választottuk a "szüret, mókus, sport" kulcsszavakat, melyeket bele kellett szőni a történetükbe, mondataikba.
  • A játék lezárása: Bár ez a játék kieséssel is játszható (minden kieső viszi magával a székét), mi nem kieséssel játszottuk. A végén megbeszéltük, hogy legközelebb mások is jelentkezhetnek mesélőnek is, akár előre fel is készülhetnek egy meghatározott kulcsszó köré font kis történettel.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megjegyeztük ki hányszor állt középen, megdicsértem azokat, akik a legtöbbször találtak helyet, a többször "házatlanná" vált résztvevőket pedig megdicsértem sportszerűségükért, amiért nem tolakodtak mások elé. Külön dicséretben részesültek a történetmesélők.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az alap Földrengés játéknak továbbfejlesztése a gyerekek által mesélt történet. Variációkat aktuális témák, kulcsszavak kitalálásával alkothatunk. Ilyen volt nálunk pl. a szüret, de a gyerekek már most kérték, hogy majd a Halloween kulcsszóval is játsszunk ilyent. Bár az én tanulóim ehhez még kicsik, de magasabb évfolyamokon, akár középiskolában idegen nyelven is lehetne játszani a játékot.
  • A játékvezető speciális feladatai: A szabályok ismertetése és a balesetvédelemre való felhívás mellett feladat az izgalmas történetmesélés, egy-egy, a kulcsszóval hasonló hangzású szóval "becsapva" a gyerekeket a játék izgalmasabbá, viccesebbé is tehető. Azokban a körökben, ahol gyerekek a történetmesélők, figyelni kell megértették-e a feladat lényegét, szükség esetén segíteni kell a történetalkotásban. A rend folyamatos fenntartása alapfeladat.
  • Egyéb/megjegyzés: Az osztályomnak nagyon tetszett a játék, naponta mondják az újabb és újabb kulcsszó-ötleteket.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Péntek Enikő