JÁTÉKRA FEL!

Feiertag Andrea: Rózsatövis (Csipeszfogó)

 

  • A játék neve, címe: Rózsatövis (Csipeszfogó)
  • A játék pedagógiai célja: Jelen esetben óvoda – iskola átmenet megkönnyítésére és feszültségoldásra
  • A játék jellege: Energetizáló
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelemfelhívás a játék előtt, hogy óvatosan, saját és egymás testi épségére vigyázva szaladgáljanak.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 5+
  • Játékidő: 1-5 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: síp, csipeszek, kötelek vagy kréta a pálya kijelöléséhez, a résztvevők laza pólóban legyenek
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: pálya kijelölése vonalakkal (kötelekkel, krétával stb.) csipeszek felhelyezése (4 db/fő)
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A pálya kijelölése, csipeszek felhelyezése
  • A játék megnyitása, nyitánya: A dínók vezért választanak maguk közül. Tudják, hogy vezetőnek a legügyesebb, legcselesebb dínó a legalkalmasabb. Kitaláltak egy versenyt: az erdőben barangolva vadrózsa tövisek szúródtak a hátukra. Aki a legtöbb tövist tudja megszerezni a többiek hátáról, az lesz a főnök. Közben azonban törekedniük kell arra is, hogy az ő töviseiket ne tudják megszerezni. Ezt csak ügyes, gyors mozgással lehet elérni.
  • A játék menete, játékszabályok: • Elszórtan helyezkedünk el a pályán, sípszóra indulnak a dínók. • Egyszerre csak egy tövis szerezhető. • A megszerzett töviseket a pólód aljára csíptesd fel, utána indulhatsz újért! Közben vigyázz a sajátjaidra! • A leesett tövist bárki felkaphatja a földről, ugyanúgy teheti a pólója aljára. • Csak a háton lévő tövist lehet levenni, a póló elejéről vagy kézből nem. • Sípszóra azonnal, ott, ahol vagy, állj meg! • Megszámoljuk a szerzett csipeszeket. • Ha van azonos mennyiségű gyűjtött tövis, az a nyertes, akinek a hátán több maradt. • Ha az is egyforma, akkor mind vezérek lesznek.
  • A játék lezárása: Ha elfogynak a dínók hátáról a tövisek – vagy 5 perc után – leállítom, és megszámoljuk a szerzett csipeszeket. Kihirdetjük a főnököt, aki a következő játékig vigyázhat Kisdínóra (plüss).
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Figyelem, sportszerűség, sikeresség értékelése. Érzelmi visszajelzés kérése, hogy érezték magukat, tetszett-e a játék, ötletelés, hogy lehetne még játszani, mit változtassunk, hogy élvezetesebb legyen.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • más keretmese szereplőkkel, valami aktuális dologhoz kapcsolódva; • párokban, ekkor az egyikük „hordja” a töviseket, a másikuk szerzi a többiekről; • párokban, ekkor az egyik mindig a pálya szélén, a másik a pályán van, és egymást váltva szerzik a csipeszeket; • guggolásban járva, vagy más utánzó járásokkal végezni; • matematikai készségfejlesztésre is használni, megadva, hogy a különböző színű csipeszek mennyit érnek.
  • A játékvezető speciális feladatai: Nagyon kell figyelni a balesetveszélyes helyzetek elkerülésére, sok futással ütközés, elcsúszás lehetséges.
  • Egyéb/megjegyzés: A játék után módosítottunk a szabályokon, mert kiderült, hogy a háton maradt csipeszt is praktikus beleszámolni, mivel azokat csak a legügyesebb dínók tudták megvédeni. Ezért nem csak a döntetlen helyzetűeknél, hanem mindenkinél beleszámoljuk azokat is.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/1lewzOO-WBEPem_O6PPG2MBRituasvXyg?usp=sharing
  • A Játékot lejegyezte: Feiertag Andrea