JÁTÉKRA FEL!

Kolozsné Lengyel Mónika: Kutya-macska barátság

  1. A játék neve, címe: Kutya-macska barátság
  2. A játék pedagógiai célja: koncentráció illetve figyelem fejlesztése, erősítése mozgáskoordináció fejlesztése jó légkör megteremtése, csapatépítő jelleggel (jól érezzék magukat)
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel lehet hívni a figyelmet a testi épségükre, tehát játék közben saját magára és a társaira is figyelni kell, nehogy baleset érje őket.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai:
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kutya-macska barátság hallatán, vajon milyen állatok fognak szerepelni ebben a játékban? Mit jelent a kutya-macska barátság? Ha már kiválasztottam, hogy kik lesznek a kutyák és macskák, utána utánozhatják a hangjukat, ez nagyon jó ráhangolódás a játékra.
  17. A játék menete, játékszabályok: Először egy nagy kört alakítunk, ahol én is elhelyezkedem. Utána kiválasztjuk a macskákat és a kutyákat (mi esetünkben a lányok a cicák és fiúk a kutyák). Ráhangolódásként utánozhatják is az állatok hangját. Felhívom a figyelmüket, hogy míg ismertetem a játékot, addig ne álljanak be a megadott alakzatba, majd ha szólok és minden szabályt elmondtam. A cicáknak vagyis a lányoknak majd egy belső kört kell alakítaniuk úgy hogy kifele néznek, a kutyák vagyis a fiúk pedig egy-egy cica elé állnak, párt alkotva, ez lesz a külső kör. A játékhoz tartozik egy mondóka is illetve egy tapsolós feladat, amit el is mondok nekik. A mondóka: Dupla-dupla ez-ez, dupla-dupla az-az, dupla ez, dupla az, dupla-dupla ez meg az. Megbeszéljük, hogy a dupla szónál összeütik a saját kezüket, ez szónál pacsiznak a társukkal, az szónál kifordítva a tenyerükkel pacsiznak. Megmutatom a levegőben a tapsolós részt, majd ők is velem együtt a levegőben megpróbálják. Ezek után állunk fel a megbeszéltek alapján, természetesen segíteni kell nekik elhelyezkedni (elsősök lévén). Kétszer el kell gyakorolni az adott párjukkal a tapsolást és közben mondani a hozzá tartozó mondókát! Jelzésre a külső körnek, azaz a kutyáknak eggyel jobbra kell lépni, hiszen a kutyák nem mindig, jönnek ki a cicákkal és újabb cicabarátot keresnek maguknak. Így egy új cica és kutya áll szemben egymással és most velük kell ugyanazt a tapsolós részt eljátszani a mondókát ismételve. Addig megyünk jobbra, míg vissza nem térünk az eredeti párunkhoz (kiindulópont). Ez idő alatt jól be tudják gyakorolni a mondókát és a tapsolós tevékenységet egyaránt. Lényeg, hogy próbálják meg hibátlanul eltapsolni, ehhez persze egy lassabb tempóban mondjuk a mondókát. Ha már nagyon ügyesen, hibátlanul megy a játék, lehet gyorsítani a tempón.
  18. A játék lezárása: Melyik cicával ill. kutyával volt a legjobb játszani? Esetleg kivel tudtad hibátlanul eltapsolni? Mit gondoltok akkor ti így együtt jó kutya-macska barátságban vagytok? A legvégén pedig mindenki adhat egymásnak egy mancsos pacsit.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a tanulókat! Jutalmul még játszhatnak egy kicsit az udvaron, levezetésképpen (nem irányítottan)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Érdemesebb lenne kevesebb létszámmal eljátszani. Ha pedig már jól begyakorolták akkor lehet gyorsítani a mondókát, persze odafigyelve a tevékenység helyességére.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék közben én mindig mondtam a mondókát és a hozzá járó tapsolást is mutattam, hogy segítsek ezzel is a gyerekeknek. Persze a későbbiekben erre már nem lesz szükség.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kolozsné Lengyel Mónika