JÁTÉKRA FEL!

Horváth Anita: Jó szelet!

 

  • A játék neve, címe: Jó szelet!
  • A játék pedagógiai célja: Az osztály (szakközépiskola 9-es új tanulók) játékos formában ismerje meg is iskola épületét, annak legfontosabb pontjait (orvosi rendelő, titkárság, tanári, büfé…), illetve leendő tanárait. További cél, hogy az első nap során az évnyitót és osztályfőnöki eligazítás után, még – pályázati program keretében, kötelezően – 3×45 percnyi felmérést írnak, így talán feloldható az a felszültség, ami a nap során a tanulókban felgyülemlett és jó érzéssel indulnak haza.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a csapatok figyelmét, hogy a játék hevében ne kezdjenek el szaladgálni.
  • Résztvevők száma: 21-30
  • Résztvevők életkora: 14+
  • Játékidő: 15+
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: térképek, palackposta, borítékokban kirakódarabok, „célállomás” (kalózhajó fedélzete – zászló, vitorla, kincsesláda, lakat, kulcs, csontváz, ágyú, rumoshordó, háló), jelmez
  • Technikai igény: nincs (jelen esetben az egyik kolléga előre jelezte, h nem tud részt venni az adott időpontban, így vele videófelvételt készítettünk.)
  • Az előkészítés feladatai: A teljes játék előkészítése: célállomás kialakítása, illetve a játék szereplőinek (kollégák, oktatást segítők és önkéntes idősebb tanulók) betanítása Közvetlenül a játék előtt: borítékok kiosztása és kihelyezése, palackposta elrejtése
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: nem releváns
  • A játék megnyitása, nyitánya: Csoportalkotás után (ez a felmérésekkor mgtörtént), a palackposta fellelése, a játékvezető felolvassa annak tartalmát (mivel nem ismert a célcsoport, de vélhetően több gyenge képességű is lehet a csoportban, ezért nem célszerű velük felolvastatni, mert kellemetlen szituációt eredményezhet és az ismerkedés ezen szakaszában előbbre való az élménynyújtás, mint a feltételezhető játékélmény fokozás) A cél elérése, a jó játék és a biztonságos végrehajtás miatt itt érdemes néhány szabályt lefektetni illetve felhívni a figyelmet a fair viselkedésre. Szabályok: – nincs rohangálás – ha egy állomáson másik csapat van, akkor vagy várakozni kell, vagy másik szabad állomást keresni – bártan kérdezzenek, érdeklődjenek, kopogjanak be – viselkedjenek udvariasan – fair játék (ne vigyék el, ami nem az övüké)
  • A játék menete, játékszabályok: A csapatok a kiosztott térképek és a palackposta (minden csapatnak egy másolatot az abban található levélről) alapján kell felkeresni a térképen megjelölt útvonalak segítségével a legfontosabb helyeket és tanárokat és az iskolai munkát segítőket a szabályok betartásával. Helyszín „személyzettel”: az adott személy röviden bemutatkozik, elmondja mikor és milyen ügyekben áll rendelkezésre, milyen tantárgyat tanít és bármilyen egyéb információ, amit fontosnak tart vagy rövid feladat elvégeztetése (pl.: magyartanár – útravaló idézet kiosztása, konditerem – eszközhasználat). Teljesítést követően egy-egy kirakó darabkát kapnak a csapatok. Helyszín „személyzet” nélkül: kihelyezett borítékokban vannak a kirakódarabkák, ebből egyet veszek a csapatok. Az összegyűjtött kirakó darabkák egyik felén kép, másik felén egy betű található. A képet kirakva alakul ki a betűk helyes sorrendje, amely a kincsesláda kulcsának helyét határozza meg. Kockázati tényező lehet, hogy a csapatok nem közel egy időben fejezik be a gyűjtögetést és érnek a kincsesládához. Ennek korrigálása érdekében két lehetséges forgatókönyv: 1. apró rögtönzött elterelő „hadművelet” a játékvezető részéről, 2. némi segítség a lemaradóknak.
  • A játék lezárása: Kulcs megkeresése, a kincs kiszabadítása
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A kincs a fárasztó nap után sütemény és üdítő. A győztes csapat mellet a többiek munkáját is értékelni kell és ők is kapnak jutalmat. Ha ez a játék nem egy programsorozat része – mint jelen esetben -, akkor itt kell beszélgetni a tanulókkal az élményeikről. Mivel erre külön időkeret áll rendelkezésre, ezért jelen esetben ez másik időpontban történik.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Kiterjesztés tanműhelyre vagy akár a városra is ugyanezen szisztéma alapján, de lehet akár három különálló játék is ha nagy a bejárandó távolság. – Ha több idő áll rendelkezésre, az állomásokon összetettebb feladatok megoldása is kivitelezhető. – Lehetőség esetén minden állomáson segítők jelenléte
  • A játékvezető speciális feladatai: A lehetőségekhez mérten a csapatok összehangolása az izgalmas végjáték érdekében. A gyengébb csapatok bíztatása, apró segítség, útbeigazítás.
  • Egyéb/megjegyzés: A kincskereső ösztön pillanatok alatt magával ragadja a játékosokat. Ügyelni kell a feladatok nehézségére a célcsoport függvényében. (bár előzetes ismeret nincs róluk, mégis feltételezhetők bizonyos képességek)
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://mega.nz/#F!4IpVFCTb
  • A Játékot lejegyezte: Horváth Anita