JÁTÉKRA FEL!

Fajth Erzsébet: Vadgesztenye-dió-alma-szilva(labdák, babzsák…)gyűjtés (gyors reagálás)

 

  • A játék neve, címe: Vadgesztenye-dió-alma-szilva(labdák, babzsák…)gyűjtés (gyors reagálás)
  • A játék pedagógiai célja: Az iskola követelményei és a szülők tanulmányi elvárásai, valamint a különórák, a gyermekeinket mindinkább ülő életmódra kényszerítik, ami egyoldalú szellemi, pszichikai terhelést jelent. A mozgásos cselekvéstől hamar elfáradnak, nehezen viselik a fizikai terhelést. Hozzászoknak az ülő életmódhoz, mozgásszükségletük csökken és egyidejűleg értékrendszerük is egyoldalúan alakul, személyiségük fejlődése is torzul. A mozgásos játékok sokféle testgyakorlatot, mozgásos cselekvést tartalmaznak. A játék feladatainak teljesítése aktív mozgást kíván minden résztvevőtől. Lényegük a versenyszerűség, amelyhez az egyenlő feltételeket a szabályok biztosítják. Fontos, hogy a gyermekek a megismert játék szabályaihoz szívesen alkalmazkodjanak, számukra világos, érthető, életkoruknak megfelelő legyen. – Megtanulnak szívből örülni a győzelemnek, elviselni a kudarcot, vereséget. – Javul mozgásbiztonságuk, ügyességük, leleményességük. – Fejlődnek finom mozdulataik, reagáló képességük. – Javul szókincsük, beszédkészségük, figyelmük. – Élményhez jutnak. Ezek a tulajdonságok a játékok során előjönnek, így alaposan megismerhetők. Tudjuk, kit miben kell bátorítanunk, biztatnunk, ill. mely tulajdonságaikat kell csiszolni. Folyton győzni akaró játékosunknak kell az, hogy néha veszítsen, másokat segíteni kell abban, hogy sikerélményhez jusson. Amikor esős, csapadékos idő van, a téli hónapokban kerül sor a tantermi játékokra. Amikor úgy látom, hogy egy kis mozgásra, felfrissülésre van szükség. Ezekben az esetekben nagyon fontos, hogy változatos, megfelelő mozgást biztosító, gyermekeknek örömszerző játékokkal készüljek.
  • A játék jellege: Csoport vagy párképző
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Szabályok pontos ismertetése és betartása.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: Kosarak, labdák, síp, dob (babzsák, gesztenye, termések stb.)
  • Technikai igény: A meglévő ill. gyűjtött termések.
  • Az előkészítés feladatai: A játéktanítás előkészítése: – Játéktér kialakítása, az eszközök kikészítése. – A játékban alkalmazott alakzat, formák kialakítása, az eszközök kiosztása.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Motiváció. Keretmese: Segítsünk Hamupipőkének, hogy eljusson a bálba!
  • A játék megnyitása, nyitánya: A játék rövid, pontos ismertetése – Módszerei: a, magyarázat- tartalmazza a játék nevét, célját, feladatait, szabályait, az indítás és a játék ideiglenes megszakításának jeleit b, a játék bemutatása- történjék megfelelő síkban (vizuális érzékelés megerősítése)
  • A játék menete, játékszabályok: Alakítsunk kört! A kör közepére helyezzük le a páratlan számú vadgesztenyét (más kisebb tárgyat is lehet pl. babzsák, labda), amit a kirándulás során gyűjtöttünk. A játékvezető kijelöl 2-3 tanulót, akik sípjelre (dobszóra, csengőre …) beszaladnak a körbe és minél több gesztenyét igyekeznek összegyűjteni. Győztes az, aki több vadgesztenyét szedett fel. Ezután a győztes nevezi meg a következő forduló gesztenyegyűjtőit. 1.Próbajáték Azaz a játék első végrehajtási kísérlete, a tevékenység átélése. Kiegészítést nyújt, bővíti az elhangzott magyarázatot. Kezd kialakulnia a játék fogalma. 2.Játék gyakoroltatása, ellenőrzése – Játékvezetés, ellenőrzés (a játék lényegének megértése, a pontos végrehajtásra, a szabályok betartására irányul, másrészt a gyermekek teljesítményének megfigyelése) Szabály: Gesztenyét-diót-almát-labdát a földről csak egyenként lehet felszedni. Kézzel összesöpörni, a másik kezéből kivenni nem szabad. Módosítás: A gesztenyét-diót-almát-labdát egyesével a kijelölt kosárba kell összegyűjteni. Külön kosárba kell gyűjteni a gesztenyét-diót-almát-labdát egyenként. Meghatározom az időt: -jelzésre, 1 perc stb.
  • A játék lezárása: Játék befejezése, értékelése – A játéknak ne legyen vége értékelés nélkül! (Motiváló, mozgósító ereje legyen a következő alkalomra.)
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ki érzi úgy, hogy maximálisan tudta segíteni Hamupipőkét? Melyik eszköz gyűjtése volt a legnehezebb? Miért? (mérete, formája)
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A gyermekek mindig izgatottan várják vajon milyen játékra használjuk fel az őszi kirándulás során összegyűjtött terméseket. A játék szabályait megértették, örömmel teljesítették a feladatot. Gyors reagálásra és ügyeskedésre volt szükség. Nem eshetett ki senki a játékból (nem volt kudarcélmény). A versenyhelyzet nem hozott nagy különbségeket. Módosításra is sort került. Figyeltek arra, hogy minden társuk lehessen gesztenyeszedő-diószedő-almaszedő, labdaszedő, ezért külön is megdicsértem őket. Ha gyümölcsökkel, zöldségekkel játszunk, akkor a játék végén közösen elfogyasztjuk. Ha termésekkel, akkor felhasználjuk díszítésre, tárgyak készítéséhez stb. . Feladatot is kaptak egy új játék kitalálására, ami a termésekhez kapcsolódik. Kíváncsian várom ötleteiket.
  • A játékvezető speciális feladatai: Motiváció, élménynyújtás, lehetőség szerint mindenkit bevonni a játékba.
  • Egyéb/megjegyzés: „Aki szeret játszani az sokáig vidám és friss marad!”
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Fajth Erzsébet