JÁTÉKRA FEL!

Kiss Orsolya: Páros királyné és páratlan király

 

  • A játék neve, címe: Páros királyné és páratlan király
  • A játék pedagógiai célja: páros és páratlan számok gyakoroltatása, a 0, mint páros szám rögzítése oszthatósági szabályok
  • A játék jellege: Csoport vagy párképző
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljünk arra, hogy a gyerekeknek legyen elég mozgásterük. Ha teremben játszuk el, akkor húzzuk félre a padokat, hogy ne legyen ütközés
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: nincs
  • Technikai igény: nincs
  • Az előkészítés feladatai: a helyszín berendezésé kívül nincsen
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha óra közben játszunk, akkor számok ismétlésekor, vagy ha egész osztállyal játszunk, akkor a csoportbontás lehet kártyával, puzzleval stb
  • A játék megnyitása, nyitánya: Az első játék előtt, miközben elmondod a kerettörténet tanítsd meg a játékosoknak, hogy ha páros számot hallanak fonják össze a kezüket a testük előtt, ha páratlant, akkor tegyék csípőre. Érdemes körben sétálva a játékvezetőnek néhány számot mondani és figyelni, hogy a gyerekek megértették e melyik számnak mi a „karjele”.
  • A játék menete, játékszabályok: – körben állunk a számkirály vagy királyné a körben áll és szigorúan közelít az alattvalóihoz. Ők, hogy hűségükről biztosítsák az uralkodójukat, amikor az közelít feléjük párba állnak és kimondanak egy páros számot (nem kell egyszerre, csak az a lényeg, hogy nem ugyanazt) – ha nem tudnak gyorsan párba állni, vagy valamelyikük nem a megfelelő számot (párost, vagy páratlant) mondja az kiesik a játékból – ha már jól megy, akkor az uralkodó is változtathatja egy játékon belül, hogy ő éppen király vagy királyné (páros, vagy páratlan)
  • A játék lezárása: Ha kiesésre játszunk, akkor, ha elfogytak az alattvalók, akkor vége a játéknak. Ha gyakorlásra szánjuk, akkor időnk függvényében beszéljük, meg hogy hány számpár után bizonyították hűségüket az alattvalók.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – mondjuk meg a számkört, amit használhatnak a játékban – nagyobbaknál alkalmazhatjuk az oszthatóságnál pl. 4-gyel, 5-tel, 10-zel, 100-zal való számokat is egy idő után könnyebben mondanak a gyerekek (Maradjunk a játékosságnál, ne használjuk pl. 3-mal, 9-el való oszthatósághoz, ahol inkább a számolás kerül előtérbe, mint a játék) – játszhatjuk úgy is, hogy aki a kialakult párban pl. a bal oldalon van, az mond egy számot és a párjának olyan számot kell mondani, hogy az ÖSSZEGÜK legyen páros vagy páratlan – játszhatjuk úgy is, hogy aki a kialakult párban pl. a bal oldalon van, az mond egy számot és a párjának olyan számot kell mondani, hogy az KÜLÖNBSÉGÜK legyen páros vagy páratlan
  • A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan bevezetni. Először csak a karmozdulatokat megjegyeztetni és kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor kezdeni el körben játszani. Figyeljünk a játékosok biztonságára is!
  • Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon szeretik a játékot. az egyszerűbb formájához gyorsan feláll a csapat és egy óraközi átmozgatásra is nagyon jó.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Kiss Orsolya