- A játék neve, címe: Ficánka ismerkedik Játékfűzés: Kézfogó staféta, Ficánka vagyok úszkálok…./ Plüss elkapó/, Szia Kati fussunk együtt, Így kell járni…. Kiemelt játék: Szia Kati fussunk együtt!
- A játék pedagógiai célja: Új óvodapedagógus vagyok a Ficánka csoportban, így elsődleges célom a gyermekekkel történő játékos ismerkedés.
- A játék jellege: Ismerkedős
- A baleseti kockázat szintje: Közepes
- Szükséges biztonsági intézkedések: Tornatermi eszközök széttolása, elegendő hely biztosítása, így a balesetveszély megelőzése. Gyermekek cipőjének ellenőrzése / cipőkötés/
- Résztvevők száma: 21-30
- Résztvevők életkora: -5
- Játékidő: 5-10 perc
- Helyszín: A játék bárhol játszható
- Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
- Kellékigény: Plüss Ficánka halacska
- Technikai igény: Nincs szükség technikai eszközre.
- Az előkészítés feladatai: Gyermekekkel együtt elpakoljuk a játékokat, segítségükkel átrendezzük a tornatermet. Friss levegőt biztosítok ablaknyitással.
- Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
- A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játékidőben kötetlen kezdeményezés formájában kézműves tevékenységet kezdeményezek, melynek során 3D-s papír halakat készítünk a gyermekekkel, s horgászos játékot játszunk.
- A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Vendég érkezett a csoportunkba. Ficánka / plüss/ bemutatása, aki szeretne részt venni a csoporttal egy közös játékban, ahol közösen, kölcsönösen bemutatkozunk egymásnak egy közös játék keretében.
- A játék menete, játékszabályok: Előzmény: Előző két játék: Kézfogó staféta, és a Ficánka vagyok úszkálok…. játékok lejátszása. Kiemelt játék szabálya:Szia Kati fussunk együtt! Elsőként én leszek a körbejáró. Halacskával körbejárok egy gyermek mögött megállok, ledobom a halat. Szia Kira Hajni vagyok fussunk együtt? Kira válaszol: fussunk. Ellentétes irányban körbe futunk, amelyikünk előbb ér vissza, felkapja a halat, beáll a körbe. Következő fordulóban: Egy önként jelentkező gyermek kezébe kapja a plüss halacskát. A körben álló gyermekek háta mögött körbe jár. Egy tetszőlegesen kiválasztott gyermek mögött ledobja a halacskát. Megszólal: Szia Bence, Csenge vagyok fussunk együtt? Megszólított gyerek mondja: fussunk. Közben kezet ráznak. Ellentétes irányba futnak, aki először visszaér és gyorsan felveszi a halat az győzött, beáll a körbe. A később érkező gyermek átveszi a halat és tovább folytatódik a játék. / Nagyobbaknál már nincs szükség kellékre, a 4-5 éves kor miatt választottam még kelléket, a motiválás elősegítésére./ Lehetőség szerint még az addig sorra nem került gyermeket válasszanak, de aki érzelmi szempontból barátot választ, aki már volt, az életkori sajátosság miatt: érzelmi motiváltság, még elfogadom. Addig folytatjuk a játékot, amíg több gyermek sorra kerül, s amíg azt érzem, hogy az érdeklődés fenn áll.
- A játék lezárása: Levezetésül eljátsszuk az Így kell járni.. játékot, s az utolsó körnél kanyarodunk az ajtóhoz, s kivonulunk a tornateremből.
- Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos, pozitív megerősítésre, ösztönzésre építő értékelést alkalmazok. Játék végén a Plüss halacska megköszöni a közös játékot és búcsúzóul megsimogatja minden gyermek fejét.
- Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Megadott tulajdonság szerint válasszanak társat. pl: lányok csak lányt vagy fordítva. • Külső tulajdonság szerint válasszanak pl: szőke hajút, vagy olyat, akinek kék színű a ruhája. • Bemutatkozáskor a becenevüket, vagy az óvodai jelüket, vagy egy kedvenc állat nevét mondják. / pedagógiai céltól függően / • Futás helyett más mozgásformával haladjanak körbe pl: páros lábon szökdelés.
- A játékvezető speciális feladatai: Futás közben a balesetveszély megelőzése. A csoportban jó néhány impulzív fiú van, rájuk kiemelt figyelem fordítása. Érdeklődés fenntartása. Lehetőség szerint a sikerélmény biztosítása: pl aki több körben is második lesz, valamilyen zálog kiváltással sikerüljön kiváltania magát és átadni másnak a plüsst.
- Egyéb/megjegyzés: —————
- A foglalkozásról készült fotó/videó:
- A Játékot lejegyezte: Knulné Varga Hajnalka