- A játék neve, címe: Keresd a művelet – és számpárod!
- A játék pedagógiai célja: Számolási készség fejlesztése, egymás segítése
- A játék jellege: Csoport vagy párképző
- A baleseti kockázat szintje: Alacsony
- Szükséges biztonsági intézkedések: Az osztályterem elrendezése, a játékhoz megfelelő tér kialakítása. A játékosok figyelmeztetése, hogy a párkeresés során ne menjenek egymásnak, vigyázzanak társaik és maguk testi épségére.
- Résztvevők száma: 8-14
- Résztvevők életkora: 10+
- Játékidő: 5-10 perc
- Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
- Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
- Kellékigény: műveletkártyák, számkártyák, lap, íróeszköz
- Technikai igény: Az előkészítéshez számítógép, nyomtató, lamináló
- Az előkészítés feladatai: Átgondoltan el kell készíteni a művelet – és számkártyákat, át kell rendezni az osztálytermet.
- Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
- A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kártyák kivágása, a tanterem elrendezése.
- A játék megnyitása, nyitánya: A mai játékunkkal a matematika órán tanultakat fogjuk feleleveníteni, a törtekkel való műveletvégzés témakörben.
- A játék menete, játékszabályok: – A gyerekek körben állnak. – A játékvezető – akinek a kezében vannak az előre elkészített művelet – és számkártyák – körbejár és minden résztvevő húz egy kártyát, amelyet csak ő láthat. – A játékvezető elmondja, hogy aki műveletet húzott megfoghat egy lapot és egy ceruzát a feladat írásbeli megoldásához. – Akinél csak egy szám van, az a műveletek eredményét húzta. Nekik a hozzájuk legközelebb álló társukhoz kell menniük, és segíteniük kell a számolásban. Ha azt látja, hogy a művelet eredménye nem az a szám lesz, ami a kártyáján áll, akkor tovább kell mennie és minél gyorsabban meg kell találni a párját. (A feladat végzése közben leülhetnek.)
- A játék lezárása: A győztes a leggyorsabb páros. A játéknak akkor van vége, ha mindenki megtalálta a párját.
- Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – A játékvezető megdicséri és megköszöni a gyerekek munkáját. – A gyerekek elmondják, hogy érezték magukat a játék közben
- Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék használható matematika órákon (alsó és felső tagozaton egyaránt) bármely számkörben illetve témakörben. Átalakítható csoportkeresős játékká is, például törtek egyszerűsítésénél, illetve bővítésénél, mivel a tört értéke nem változik. Esetleg tovább lehet még gondolni matematikai szabályok alkotásában is. Különböző nehézségű feladatoknál lehet differenciálni úgy, hogy a játékvezető úgy osztja ki a kártyákat, hogy mindenki a képességeinek megfelelő feladatot kapjon.
- A játékvezető speciális feladatai: : Az utasításokat röviden, tömören, egyértelműen kell megadni, hogy minden résztvevő számára érthetőek legyenek.
- Egyéb/megjegyzés: A végzettségem tanító és általános iskolai matematika tanár. Igyekeztem olyan játékot létrehozni, amit a mindennapi munkám során rendszeresen tudok használni a tanóráimon. Ezeket a játékokat véleményem szerint lehet ráhangolásként vagy óra végi ismétlésként is használni. Az eszközöket célszerű többfordulós játékokra is elkészíteni, a tartósság és az újrahasználhatóság miatt laminálni azokat. Az egyik fiú meglátta az asztalon a fényképezőgépet, és szólt, hogy ő inkább szivesebben készítene fotókat, így nem vett részt a játékban, az összes képet ő készítette.
- A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.
google.com/drive/folders/ 1cLbw8oJBSzb3phDmkQZSRtNgdH2ok Jjj?ogsrc=32 - A Játékot lejegyezte: Ambrus Katalin