JÁTÉKRA FEL!

Ambrus Katalin: Keresd a művelet – és számpárod!

 

  • A játék neve, címe: Keresd a művelet – és számpárod!
  • A játék pedagógiai célja: Számolási készség fejlesztése, egymás segítése
  • A játék jellege: Csoport vagy párképző
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Az osztályterem elrendezése, a játékhoz megfelelő tér kialakítása. A játékosok figyelmeztetése, hogy a párkeresés során ne menjenek egymásnak, vigyázzanak társaik és maguk testi épségére.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: műveletkártyák, számkártyák, lap, íróeszköz
  • Technikai igény: Az előkészítéshez számítógép, nyomtató, lamináló
  • Az előkészítés feladatai: Átgondoltan el kell készíteni a művelet – és számkártyákat, át kell rendezni az osztálytermet.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kártyák kivágása, a tanterem elrendezése.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A mai játékunkkal a matematika órán tanultakat fogjuk feleleveníteni, a törtekkel való műveletvégzés témakörben.
  • A játék menete, játékszabályok: – A gyerekek körben állnak. – A játékvezető – akinek a kezében vannak az előre elkészített művelet – és számkártyák – körbejár és minden résztvevő húz egy kártyát, amelyet csak ő láthat. – A játékvezető elmondja, hogy aki műveletet húzott megfoghat egy lapot és egy ceruzát a feladat írásbeli megoldásához. – Akinél csak egy szám van, az a műveletek eredményét húzta. Nekik a hozzájuk legközelebb álló társukhoz kell menniük, és segíteniük kell a számolásban. Ha azt látja, hogy a művelet eredménye nem az a szám lesz, ami a kártyáján áll, akkor tovább kell mennie és minél gyorsabban meg kell találni a párját. (A feladat végzése közben leülhetnek.)
  • A játék lezárása: A győztes a leggyorsabb páros. A játéknak akkor van vége, ha mindenki megtalálta a párját.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – A játékvezető megdicséri és megköszöni a gyerekek munkáját. – A gyerekek elmondják, hogy érezték magukat a játék közben
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék használható matematika órákon (alsó és felső tagozaton egyaránt) bármely számkörben illetve témakörben. Átalakítható csoportkeresős játékká is, például törtek egyszerűsítésénél, illetve bővítésénél, mivel a tört értéke nem változik. Esetleg tovább lehet még gondolni matematikai szabályok alkotásában is. Különböző nehézségű feladatoknál lehet differenciálni úgy, hogy a játékvezető úgy osztja ki a kártyákat, hogy mindenki a képességeinek megfelelő feladatot kapjon.
  • A játékvezető speciális feladatai: : Az utasításokat röviden, tömören, egyértelműen kell megadni, hogy minden résztvevő számára érthetőek legyenek.
  • Egyéb/megjegyzés: A végzettségem tanító és általános iskolai matematika tanár. Igyekeztem olyan játékot létrehozni, amit a mindennapi munkám során rendszeresen tudok használni a tanóráimon. Ezeket a játékokat véleményem szerint lehet ráhangolásként vagy óra végi ismétlésként is használni. Az eszközöket célszerű többfordulós játékokra is elkészíteni, a tartósság és az újrahasználhatóság miatt laminálni azokat. Az egyik fiú meglátta az asztalon a fényképezőgépet, és szólt, hogy ő inkább szivesebben készítene fotókat, így nem vett részt a játékban, az összes képet ő készítette.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/1cLbw8oJBSzb3phDmkQZSRtNgdH2okJjj?ogsrc=32
  • A Játékot lejegyezte: Ambrus Katalin