JÁTÉKRA FEL!

Mészáros Diána: Gyere, segítek!

 

  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  • A játék megnyitása, nyitánya: Ma tarts velem! Ám érdekessége a kis utazásnak, hogy meglepetést szeretnék neked okozni. Te vagy Csacsi, én pedig Mirr-Murr. Mivel folyton be vagy zárva a szobába és az asztalon üldögélsz, készültem neked egy kis meglepetéssel. Azonban nem szeretném, ha időnek előtt meglátnád, ezért be fogom kötni a szemedet. Hagyd, hogy elvezesselek téged valahová és meglephesselek valamivel. Ha szeretnél velem tartani, akkor most lazán bekötöm a szemed és indulhatunk is.
  • A játék menete, játékszabályok: Az egyik személy vezet. A másik személynek, akit vezetnek, a szeme be van kötve egy kendővel. A vezető irányítja őt. A vezetett személy csak a papírlapokra léphet rá, ebben van segítségére a vezető a következőképpen: ha a fejére koppint, akkor előre kell lépnie, a bal vállára, akkor balra, ha a jobb vállára, akkor jobbra. Ha irányt tévesztenek és a vezetett személy lelép a papírlapról, akkor újra kell kezdeniük a pályát. Ekkor a vezető megfogja a vezetett személy kezét és visszasétálnak a kiinduló pontra. A vezető személy nem szólalhat meg a játék alatt, csupán a célba éréskor. A játéknak akkor van vége, ha a vezető azt mondja: Megérkeztünk! és a kendőt leveszi a vezetett személy szeméről.
  • A játék lezárása: Akkor ér véget a játék, amikor az összes papírlapon átment az adott személy a kísérő segítségével, megtette az adott távot. Megérkeztünk, Csacsi! Látod, kivezettelek az udvarra, ahol egy focibajnokság vár ránk.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jelen esetben a jutalmazás egy hatalmas ölelés, majd utána labdázás. A résztvevők megbeszélésén alapszik az értékelés. Hogyan vezette az egyik fél a másikat, biztonságot nyújtott-e az adott szituációban a vezető személyisége? Azon tényezők megbeszélése, hogy miért érezte magát a vezetett személy bizonytalanul/biztonságban. Milyen érzések, gondolatok kavarognak a vezető személyben a játék során?
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Alsóbb évfolyamos diákoknál az ültetés során lehet alkalmazni ezt a módszert, ezzel téve játékossá a folyamatot. A tanító néni elmond egy kerettörténetet egy jóságos tündérről vagy éppen boszorkányról, aki megfigyeli a tanóra alatt a diákokat és különféle szempontokat figyelembe véve (ki mellett szeretne ülni, ki mellől kellene elülni, szemüveges, több odafigyelést igényel) jól összekuszálja az osztály ülésrendjét. Vagy 10-12 éves diákoknál önbizalomerősítésre is fel lehetne használni azáltal, hogy „út” közben, bizonyos távolságot megtéve egy-egy pozitív tulajdonságot mond a vezető a vezetett személynek. Majd az „út” végén színes papírokra felírva megkapja az elmondott tulajdonságot és egyet ráadásképp. Ekkor a kerettörténet lehet mondjuk az, hogy elvesztél a belső tulajdonságok sűrű és sötét erdejében, de ha megbízol bennem, én kivezetlek onnan és út közben megismertetlek az általam értékesnek tartott jellemvonásaiddal. Ekkor a párok kő-papír-olló játékkal választják ki, hogy kinek melyik szerep jut.
  • A játékvezető speciális feladatai: A helyzet megkívánta adekvát testi kontaktus ellenőrzése (megfelelő erősségű érintés, ne legyen szándékos félrevezetés), bárminemű hangadás elkerülése a vezető féltől.
  • Egyéb/megjegyzés: A kerettörténet megalkotásakor figyelembe kell venni a célcsoportot, jelen esetben a célszemélyt, innen a mesehősök választása. Hároméves kisfiammal ketten élünk. Fontosnak tartom a bizalom fenntartását nála, emellett a térorientációt is folyamatosan fejlesztjük. A kerettörténetet próbáltam egyik kedves mesehősére (Mirr-Murr kandúr) és annak kalandjaira felhúzni (Mirr-Murr focizik, Csacsi barátját viszont nem engedi beállni, ő csak nézheti és számolhatja a rúgott gólokat). Természetesen (felsős) osztályfőnök lévén úgy alakítom a kerettörténetet a későbbiekben, ahogy a célcsoport megkívánja.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Mészáros Diána