JÁTÉKRA FEL!

Vajda Henrietta: Keress olyan számot…

  • A játék neve, címe: Keress olyan számot… (A könyvben találtam hasonló játékot, amit átalakítottam, hogy matematika órán használhassuk.)
  • A játék pedagógiai célja: Számok tulajdonságainak ismerete, tanult tulajdonságok elmélyítése. Mindez játékosan, mozgással, vidámsággal.
  • A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyobb terem, hogy jól elférjenek egymás között, ne ütközzenek össze.
  • Résztvevők száma: 15-20
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: papírlapok a kérdésekkel, íróeszköz minden tanulónak, számok (kártyára vagy kupakra írva)
  • Technikai igény: nincs
  • Az előkészítés feladatai: Kérdéssor kinyomtatása, számok előkészítése.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nálam szerencsére könnyen motiválható az osztály. Sokat játszunk a matematika órákon, így nyitottak minden újdonságra.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Gyerekek! A mai órán elutazunk számországba, ahol mindenkinek lesz egy saját száma. Az lesz a feladat, hogy megismerjétek egymás tulajdonságait, anélkül, hogy kimondanátok a számokat. Próbáljatok meg minél több számtulajdonságnak megfelelő embert felkutatni. Menjetek oda mindenkihez, kérdezzétek meg, melyik állítás igaz rá. Majd jegyezzétek fel a papírotokra! Akinek minden sorban van felírt neve, az már jól ismeri az ország lakóit.
  • A játék menete, játékszabályok: Kupakokra írt számok 1-100-ig, melyekből minden tanuló húz egyet, úgy hogy a többiek ne lássák. Majd kapnak egy-egy papírlapot 15 állítással a számokról. A tanulók szétszórtan elhelyezkednek a teremben. Körbejárva megszólítják egymást, kérdezgetik a megadott kérdések alapján. Ha találnak olyat, akinek a száma megfelel az adott feltételeknek, felírják a nevét; majd mennek tovább a másik emberhez. Mindaddig folytatódik a játék, míg valakinek be nem telik a lapja, nem talál minden feltételhez embert. Nem szabad kimondani a számokat. Egy embernél egyszerre csak egy kérdező lehet. Egy ember neve több helyre is felírható.
  • A játék lezárása: Összeszedtük lapokat és a kupakokat is. Felolvastam a kérdéseket egyenként, fel kellett tennie a kezét annak, akinek a számára igaz volt az állítás. Így kiderült, ha valamelyik tulajdonsághoz nem lehetett találni senkit.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Elmondhatták, hogy érezték magukat a játék közben. Egy másik matematika órán mindenki összegyűjtötte a 15 állítás közül a füzetbe azokat, amelyek az ő számára igazak voltak.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék másik tantárggyal is megvalósítható. Pl. nyelvtanból szófajokkal-adott szavak csoportosításával, olvasásából mesék tulajdonságaival és mesecímekkel, környezetből növények-állatok élőhelyei, stb…
  • A játékvezető speciális feladatai: Arra figyelni, hogy ne nagyon húzódjon el a játék. Utasításokkal lehet irányítani, hogy könnyebben rátaláljanak a megfelelő emberre. Figyelni, hogy ki az, akinél még nem jártak, ki az aki üresen várakozik.
  • Egyéb/megjegyzés: Körbejártam közöttük, segítettem annak, aki tanácstalan volt, melyik tulajdonság illik a saját számára. Fontos, hogy mindenki egyformán élvezze a játékot, senki ne érezze azt, hogy nem tud részt venni, mert nem megy a matek.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Vajda Henrietta