JÁTÉKRA FEL!

Stibli Anikó: Furcsa arcok Ki van a fal mögött? Szabadulás a szorítóból

  • A játék neve, címe: Furcsa arcok Ki van a fal mögött? Szabadulás a szorítóból
  • A játék pedagógiai célja: Napszaknak megfelelő üdvözlések gyakorlása (Good morning./Good afternoon./Hello!/Bye!) Bemutatkozás, érdeklődés a másik neve iránt (What’s your name?/My name is…) A tavalyi tanévben tanult szókincs egy részének ismétlése (számok, állatnevek, szobák, bútorok) Közösségépítés, energetizálás, együttműködés
  • A játék jellege: Ismerkedős
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Tantermi helyszínen a padokat a fal mellé tolva nagy teret érdemes kialakítani
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 15+
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Az első játékhoz: képkártyák A második játékhoz: pokróc
  • Technikai igény: nincs
  • Az előkészítés feladatai: Képkártyák készítése, amelyen az ismétlésre kijelölt szókincs egy-egy eleme van képileg megjelenítve
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőknek az előkészítésben a terem átrendezése volt a feladata.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A tanulók egy furcsa gyerekzsúron vesznek részt, ahol mindenkinek meglepő neve van. A nevek az ismétlendő szókincselemek (pl. eleven, cat, guinea pig, mirror, bathroom, etc.). Annak érdekében, hogy megtanulják egymás furcsa neveit, különböző játékokba kezdenek.
  • A játék menete, játékszabályok: Furcsa arcok 1, A tanulók húznak egy-egy képkártyát. A kép ábrázolása alapján végiggondolják, hogyan melyik angol szó lesz az ő nevük a partin. 2, A tanulók minden csoporttársukhoz odamennek. Köszönnek, megkérdezik a másik nevét, igyekeznek megtanulni mindenkinek a nevét. Ezzel gyakorolják a szavakat. Ki van a fal mögött?: 1, Két tanulót választottam, akik kevésbé voltak játékos hangulatban, hogy emeljenek fel egy pokrócot a terem közepén. A többi tanulót két csoportra osztottam. 2, A tanulók elhelyezkednek a pokróc két oldalán úgy, hogy a másik csoport ne láthassa őket. 3, Az első csoport egy tanulót a pokróc elé ültet. Amint leereszkedik a pokróc, a másik csoportnak meg kell tudnia mondani a velük szemben ülő tanuló nevét (azaz azt angol szót, ami az ő képkártyáján volt), valamint annak jelentését magyarul. 4, Amennyiben sikerül helyes választ adni, a tanuló átmegy a pontot szerző csapathoz. 5, Váltakozva folytatják a játékot addig, amíg az egyik csapatnak sikerül mindenkit megszerezni a másik csoportból. Szabadulás a szorítóból 1, A tanulók körben állnak, egy önként jelentkező tanuló a kör közepén áll. 2, A kör közepén, azaz a szorítóban, lévő tanuló ki akar szabadulni, amit csak úgy tud elérni, hogy megérint egy a körben álló tanulót. Amennyiben ez sikerül, a megérintett tanulóval helyet cserél. A „szorítóba kerülést” úgy lehet elkerülni, hogy a körben álló tanuló kimondja egy másik tanuló „nevét”, azaz az ismétlendő szókincs-elemet, azelőtt, hogy megérintenék őt. Amennyiben a körben álló tanuló nevét mondja, automatikusan helyet kell cserélniük. 3, Minden helycsere során a körben állók egy pici lépést tesznek a kör közepe felé, így fokozatosan szűkül a kör, azaz könnyebben elérhetővé válnak a körben állók. Ennek eredményeképp egyre gyorsabban kell tudni kimondani a neveket, azaz a gyakorlandó kifejezéseket.
  • A játék lezárása: A tanulók búcsúznak a partiról. Mindenki távozás előtt elköszön, a többiek együtt kiáltják: Goodbye,(név!)
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nem szükséges
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen idegennyelv órán jól használható szókincs gyakorlására, akár csak egy-egy, akár mindhárom játék.
  • A játékvezető speciális feladatai:
  • Egyéb/megjegyzés: A vizsgafeladatban három játékot vezettem le, amelyeket a tanév eleji ismétlés részeként ütemeztem be. A második és a harmadik játék általam korábban még nem kipróbált játékok voltak. Az első játékot magam fejlesztettem. Az átalakított, mások által írt játékok (Ki van a föl mögött?, Szabadulás a szorítóból) új csoport alakulásakor névtanuláshoz lettek kidolgozva, amelyből én angol nyelvi szókincs-ismétlő és kommunikáció-gyakorló játékokat fejlesztettem. A játékok neveit megváltoztattam, hogy azok jobban illeszkedjenek a kerettörténethez (gyerekzsúr). A csoport bemutatása: A célcsoport az 5. évfolyamos osztályom emelt angol csoportja. A csoport létszáma 15 fő. Szeretik a különböző mozgásos játékokat, az újdonság varázsát. Szívesen tanulják az idegen nyelvet, különösen, ha érdekes, váratlan szituációk elé vannak állítva.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Stibli Anikó