JÁTÉKRA FEL!

Rihóné Markó Katalin: Mondd, ki vagy?

  • A játék neve, címe: Mondd, ki vagy?
  • A játék pedagógiai célja: Ismerkedés az új osztálytársakkal, a közösség építése, a beiskolázás, beszoktatás segítése.
  • A játék jellege: Ismerkedős
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Egymástól kellő távolságra (könyöktávolság) álljanak a gyerekek. A közelben ne legyen bútordarab kiálló sarokkal, éllel (pl. iskolapad, szék).
  • Résztvevők száma: 21-30
  • Résztvevők életkora: 5+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: 1db közepes méretű gumilabda.
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Tanteremben: a terem középső részének kiürítése, a padok, székek fal mellé sorolásával, a játékhelyszín kialakítása céljából. Szabadban: a játékterület kijelölése, ahol a játékosok kört tudnak alakítani.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A kelléket (labda) a játékfelelős előveszi a szekrényből, és átadja a játékvezetőnek. Tanteremben: pedagógiai asszisztens segítségével a terem átrendezése.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Rövid beszélgetés a bemutatkozással kapcsolatban. Utalás az olvasókönyvben található nyitóképre. Mit csinálnak a képen a szereplők? Miért van rá szükség? Hogyan kell bemutatkozni? Üdvözlés, jobb kéz nyújtása, érthetően, megfelelő hangerővel a nevünk közlése. Tudod-e, hogy most ki áll melletted? Hogy hívják? Tanuljuk meg egymás nevét! Most csak a keresztnevet fogjuk mondani. A „bemutatkozó” kezünk, a jobb kezünk.
  • A játék menete, játékszabályok: Kört alakítunk a játékhelyszínen. Játékvezető: X (mondja a keresztnevét) és a labdát dobja valakinek a kört alkotók közül. A gyermek elkapja, majd a saját nevét mondja, és tovább dobja a labdát valakinek. A játékot addig folytatják, amíg minden játékos neve elhangzott. (Kézfeltartással lehet jelezni, kinél nem volt még a labda.)
  • A játék lezárása: Annak megállapítása, hogy mindenki ügyes volt, ezután már könnyebb lesz a társakkal való együttlét a mindennapok során.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóban, dicsérettel.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a) A labda eldobása közben a játékos a saját nevét mondja először, majd annak a játékosnak a nevét, akinek dobja a labdát. b) A labdát dobó gyermek a labdát elkapó, és a tőle jobbra, balra álló gyermek nevét is mondja. A labdát dobó a saját nevét és a szomszédok nevét is mondja: pl. X vagyok, mellettem áll Y és Z. Miközben a nevüket mondja, feléjük fordul, rájuk néz.
  • A játékvezető speciális feladatai: A játék közben kiderül, kinek van nehézsége a nevek megjegyzésével, esetleg beszédhiba folytán helytelen ejtéssel. Segítségnyújtás, helyes ejtéssel, névjavítással.
  • Egyéb/megjegyzés: A gyermekek megfigyelése, játékhelyzetben, információk gyűjtése viselkedésről, játékba bevonhatóságról, beszédhibáról. A játék után a tanterem rendezése eredeti állapotba, a labdát a játékfelelős a játéktartó szekrénybe teszi.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Rihóné Markó Katalin