JÁTÉKRA FEL!

Szajkó Zsuzsanna: Csatornapatkány – A vásári diótörő játék átalakítva

  • A játék neve, címe: Csatornapatkány – A vásári diótörő játék átalakítva
  • A játék pedagógiai célja: A csoport összetételéből adódóan szükséges az agresszió kezelése. Egy ilyen típusú játék segíthet. Emellett fejleszti a résztvevők ügyességét, a koncentrációt, az egymásra figyelést, az együttműködést, csapatépítő játékként is használható.
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések:
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: 1 támlás szék, cellux ragasztó/spárga, 1,2 m hosszú 10cm átmérőjű szennyvízcső darab, 1 baseball ütő, 5 pár zokni.
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be félkörben a székeiteket, hogy biztonságosan tudjunk játszani. Középen a támlás székhez cellux ragasztóval/spárgával rögzítem a csövet. A zokni gombócokat – 5db – és a baseball ütőt készenlétbe helyezem a szék mellett.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék jól alkalmazható egy csapatverseny részeként, bármilyen pontgyűjtő játéksorozat részeként. Előzetes feladat lehet a zokni gyűjtés.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A csapatotokon belül alakítsatok párokat. A városban elszaporodtak a patkányok. Segítségre van szükség az irtásukhoz.
  • A játék menete, játékszabályok: Ezek a zokni gombócok lesznek a csatorna patkányok. Az egyik játékos a ferde szennyvízcsövön leereszti őket egy megbeszélt jelre. A másik játékos ezzel a baseball ütővel megpróbálja eltalálni az érkező patkányt (zokni gombócot). Akinek sikerül „agyoncsapni a csőből előbukkanó patkányt”, 1 pontot szerez a csapatának. Minden párosnak legfeljebb 5 patkány kiirtására van lehetősége. Ezzel maximálisan 5 pontot tudtok szerezni a csapatának. A párok állapodjanak meg, ki lesz az ütő-, és a patkányt eresztő játékos és mi lesz a jel, amire a patkány indulni fog. A játék során cserélhetnek az ütő és az eresztő játékos, a lényeg, minél jobban figyeljetek egymásra, és minél több pontot szerezzetek.
  • A játék lezárása: Az a csapat győz, akinek a maximális …… (a résztvevők számától függően) pontot sikerült összegyűjteni.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A pontok összesítése csapatonként. Eredményhirdetés. Külön értékeljük a csapatok rugalmasságát, ahol időben felismerték a szerepcsere szükségességét és megtették a szükséges változtatásokat.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A csatornapatkány keretmese és a baseball ütő idősebbekhez illik. Kisebbekkel dióval játszanám, és egy másik keretmesével. A cső/csúszda dőlésszögét emelném vagy csökkenteném, és/vagy a zokni gombócok nagyságát is növelhetném/csökkenthetném, attól függően, hogy könnyíteni vagy nehezíteni szeretném a feladatot. A koncentrációt megkönnyíti egy nyitott csúszda/átlátszó cső, amiben az ütő játékos nyomon követheti a célpontját. A PVC cső nehezíti a játékot, mert nem lehet tudni pontosan, mikor bukkan elő belőle a patkány, különösen az első próbálkozások jelentenek nagy kihívást. Mondókával is játszhatjuk, 9-10 évesekkel. Ebben az esetben nincs szükség külön megbeszélt jelre, hanem az eresztő játékos a mondóka végeztével, a fityfiritty szó után azonnal indítja a patkányt. Az ütő játékos a következő versikét mondja a patkány előcsalogatására: „Csalafinta patkány, elkaplak én úgy is. Vár a csatorna, szaftos csobbanás, meg egy fityfiritty.” Tovább nehezíthetjük a pontszerzést azzal, ha nincs megbeszélt jel a patkány indítására. Csak az egymásra figyelés segít a játékosoknak.
  • A játékvezető speciális feladatai: A pontszerzés nyomon követése és a soron következő párosok indítása a játék folyamán.
  • Egyéb/megjegyzés:
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Szajkó Zsuzsanna