JÁTÉKRA FEL!

Varga Judit: Fürge kukacok A héja és a kotlós Ví-í-í-í-í-í-í-í-í-í-í

  • A játék neve, címe: Fürge kukacok A héja és a kotlós Ví-í-í-í-í-í-í-í-í-í-í
  • A játék pedagógiai célja: A támadó és védő játékos mozdulatainak előkészítése játékosan. Felkészítés a kézilabda szabályaira.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Előzetesen felhívtam a figyelmüket az esetleges baleseti kockázatra.
  • Résztvevők száma: 21-30
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Nem kellékigényes.
  • Technikai igény: Nincs.
  • Az előkészítés feladatai: Nincs.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A célcsoportom az osztályom. 4. osztályosok, 28 fő. 11 lány és 17 fiú. A nemek aránya mutatja, hogy inkább mozgásos, sportos játékokat vigyek nekik. A lányok is szívesen játsszák a fiús játékokat.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Egy játéksort játszottunk, és mindegyikről készítettem képet is. A foglakozás helyszíne az iskolánk udvara. Füves, bár néhol kikopott. Az udvaron tereptárgyak, mászóka, csúszda, homokozó, libikóka, padok, focikapu, fák, bokrok. Nincs gödör, de fel kell hívni a gyerekek figyelmét az esetleges balesetre. Bemelegítés, ráhangolás. Csoport alkotás, 7 csapat, 4 fővel. Keretmese a bemelegítéshez: FÜRGE KUKACOK Esett az eső, és 7 kukac dugja ki a fejét a föld alól. Nagyon jól érzik magukat. Össze-vissza szaladgálnak, felmásznak mindenre, jókat viháncolnak a kertben. A játék leírása: A gyerekek egymás után állnak, mint 7 kukac. Az első lesz a vezető a 4 gyerek közül. Az elsőt kell utánozni futás közben. Lehet használni a tereptárgyakat, körbeszaladhatják, átugorhatják, alatta átbújhatnak. Addig tart a játék, míg mindenki vezető nem lesz. Mindegyik vezető kb. 2 percig vezetheti a saját csapatát. Időtartam: kb. 10 perc a játék ismertetésével együtt. Fő játék: A HÉJA ÉS A KOTLÓS A keretmese: A kukacok hirtelen veszedelemben érezhetik magukat, és eltűnnek a földben, mert megjelenik a kertben néhány kotlós a csibéivel. Kapirgálnak, csipegetnek, de egyszerre csak feltűnik az égen egy héja. A héja meg is támadja a kotlóst, aki maga mögé utasítja a csibéit, és szembefordul a héjával, hogy megvédje őket. A játék leírása: Csoportokat alkotunk. Minden csoportban kell 1 héja, 1 kotlós és csibék. A kotlós áll elől, vele szemben a héja. A kotlós mögött a csibék egy sorban, egymás vállára teszik a kezüket. Az első csibe a kotlós vállára teszi a kezét. Így állnak egymás mögött, a héjával szemben. A héja megpróbálja a leghátsó csibét elkapni. A kotlós szemben védekezik a héjától, a csibék pedig igyekeznek a háta mögött maradni. A kotlós a kezét a védekezésben használhatja. ( A védekezés és támadó mozdulatokat be kell mutatni, illetve felhívni a figyelmüket, mit tehetnek és mit nem a kezükkel.) Ha a héjának sikerül elkapnia a hátsó csibét, akkor a héjából kotlós lesz, a megfogott csirkéből héja, és a kotlósból eggyel hátrébb lép csibének. Addig tart a játék, míg mindenki minden szerepet kipróbál. Lesz olyan csoport biztosan, ahol hamarabb végeznek, ők kezdhetik előröl, illetve ki lehet jelölni egy időtartamot. Az ügyeseket megdicsérem. A időtartam kb. 15 perc a játék ismertetésével együtt. A gyerekek szeretik a fogókat, ezért gyakran fogóval zárjuk le a foglalkozásokat. Sokféle fogójátékokat játszottunk már, de erre a foglalkozásra átalakítottam egy frissen megismert játékot. V-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-J A kerettörténet. A héják nem adják fel, továbbra is csibehusira vágynak. És mivel a kotlósok most nincsenek jelen, bátrabban támadnak. A játék leírása: Kijelölök egy nagy kört az udvaron bójákkal. A körön kívül, akik utoljára voltak héják az előző játékban, a körön belül pedig a többi gyerek. Ők lesznek a csibék. Egyszerre csak egy héja repülhet be a csibék közé, és próbálkozhat a megfogásukkal. Csakhogy az egész időtartamban, míg a körön belül repül, egy nagy levegőt kell vennie és hangosan v-í-í-í-í-í-í-í-t kell kiabálnia. Addig futhat a körön belül, míg a levegője tart. Amelyik csibét elkapta, abból szintén héja lesz, és ki kell jönnie a körből. Ahogy fogy a levegője, a héjának is ki kell szaladnia a körből. Ha azonban a héjának a körön belül elfogy a levegője, belőle is csibe lesz. Amint a körön belül lévő héja kijön, egy másik repül be. Addig játszható, míg elfogynak a csibék, illetve egy időtartam is megadható. A játékidő kb. 10 perc, a játék ismertetésével együtt.
  • A játék menete, játékszabályok: A fő játék leírása: Csoportokat alkotunk. Minden csoportban kell 1 héja, 1 kotlós és csibék. A kotlós áll elől, vele szemben a héja. A kotlós mögött a csibék egy sorban, egymás vállára teszik a kezüket. Az első csibe a kotlós vállára teszi a kezét. Így állnak egymás mögött, a héjával szemben. A héja megpróbálja a leghátsó csibét elkapni. A kotlós szemben védekezik a héjától, a csibék pedig igyekeznek a háta mögött maradni. A kotlós a kezét a védekezésben használhatja. ( A védekezés és támadó mozdulatokat be kell mutatni, illetve felhívni a figyelmüket, mit tehetnek és mit nem a kezükkel.) Ha a héjának sikerül elkapnia a hátsó csibét, akkor a héjából kotlós lesz, a megfogott csirkéből héja, és a kotlósból eggyel hátrébb lép csibének. Addig tart a játék, míg mindenki minden szerepet kipróbál. Lesz olyan csoport biztosan, ahol hamarabb végeznek, ők kezdhetik előröl, illetve ki lehet jelölni egy időtartamot. Az ügyeseket megdicsérem. A időtartam kb. 15 perc a játék ismertetésével együtt.
  • A játék lezárása: Lezárásként egy fogót játszottunk. A gyerekek szeretik a fogókat, ezért gyakran fogóval zárjuk le a foglalkozásokat. Sokféle fogójátékokat játszottunk már, de erre a foglalkozásra átalakítottam egy frissen megismert játékot. V-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-Í-J A kerettörténet. A héják nem adják fel, továbbra is csibehusira vágynak. És mivel a kotlósok most nincsenek jelen, bátrabban támadnak. A játék leírása: Kijelölök egy nagy kört az udvaron bójákkal. A körön kívül, akik utoljára voltak héják az előző játékban, a körön belül pedig a többi gyerek. Ők lesznek a csibék. Egyszerre csak egy héja repülhet be a csibék közé, és próbálkozhat a megfogásukkal. Csakhogy az egész időtartamban, míg a körön belül repül, egy nagy levegőt kell vennie és hangosan v-í-í-í-í-í-í-í-t kell kiabálnia. Addig futhat a körön belül, míg a levegője tart. Amelyik csibét elkapta, abból szintén héja lesz, és ki kell jönnie a körből. Ahogy fogy a levegője, a héjának is ki kell szaladnia a körből. Ha azonban a héjának a körön belül elfogy a levegője, belőle is csibe lesz. Amint a körön belül lévő héja kijön, egy másik repül be. Addig játszható, míg elfogynak a csibék, illetve egy időtartam is megadható. A játékidő kb. 10 perc, a játék ismertetésével együtt.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Számomra a legjobb értékelés, ha szabadidőben is eljátsszák önállóan azt, amit játékfoglalkozásokon játszottunk.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot többször fogjuk játszani, hogy minél ügyesebben mozogjanak.
  • A játékvezető speciális feladatai:
  • Egyéb/megjegyzés: A tapasztalatok: 1. Hogy érezted magad a játékvezetés előtt, alatt és után? Előtte kíváncsi voltam, és izgultam, mert még nem használtam kerettörténetet egy testnevelés órán. Megkönnyebbültem menet közben, mivel jókat kacagtak. Elhatároztam, hogy többször fogom ezt alkalmazni. 2. Mennyire tértél el az előzetes időbeosztásodtól? Tovább tartott a foglalkozásod? Esetleg hamarabb fejeződött be? Ha igen, akkor mi okozta azt? Egy kicsit hosszabb lett, mivel az előzetesben elfelejtettem megtervezni a próbajátékot. 3. Változtatnál-e a használt eszközökön/kellékeken? Ha igen, mit? Nem kellett használnom mást. 4. Hogy fogadták a gyerekek a kerettörténetet? És Te mennyire voltál vele elégedett? Jókat nevettek, bár számomra egy kicsit sutának tűnt. Hiába, ez volt az első. 5. Mennyire volt jó a helyszínválasztás? Milyen előnyei és milyen hiányosságai voltak? A helyszín jó volt, máskor is ott tartjuk a testnevelés órákat, és nem csak én. Legközelebb azonban kisebb terepet jelölök ki, mivel a fogójátéknál túl nagynak bizonyult. Inkább a héják fogytak el. 6. Sorold fel azokat a dolgokat, amiket nem úgy csináltál, mondtál, ahogy azt előzetesen tervezted. Én nagyon igyekeztem, még a papíromat is magammal vittem, hogy nehogy másképp mondjam. 7. Miben nem úgy reagáltak a résztvevők, ahogyan arra Te előzetesen számítottál? Jobb volt, mint számítottam. Arra számítottam, hogy „dedósnak” fogják tartani. 8. Hogy hatott a foglalkozás egésze a célcsoportodra? Szívesen játszottak, még azok is, akik egyébként elzárkóznak. 9. Mit változtatnál annak érdekében, hogy a játék még biztonságosabb legyen? A tornateremben biztonságosabb lett volna, de ott nem lettek volna tereptárgyak a bevezető játékhoz. Hosszadalmasabb előkészülete- ket igényelt volna. 10. Milyen mértékig érted el a kitűzött pedagógiai céljaidat? Elégedett vagy vele? A célom a kézis védő és támadó mozdulatok megismerése volt. Vol- tak a gyerekek között néhányan, akik elsőre megértették és ügyesek voltak. 11. Szerinted szükséges-e a játékszabályokon változtatni bármit is? Ha igen, akkor mit? Nem szükséges, bár lehet, legközelebb mást mondanék. 12. Legközelebb mit csinálnál másképpen annak érdekében, hogy még inkább teljesüljön a pedagógiai célod? Legközelebb átalakítom a főjátékot és keretmesét, hogy ne legyen unalmas másodszorra.. 13. Mik a legfőbb tanulságok a számodra ennek a játéknak a levezetése kapcsán? Mit tanultál belőle? Minden eshetőségre számítani kell, arra is, hogy esetleg konfliktus alakulhat ki. A játékokat word-ben írtam és dolgoztam ki. Itt tapasztaltam, hogy a beszámolónak más a formája. Igyekeztem a részletes beszámolómat ezekbe a keretekbe beilleszteni.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Varga Judit