JÁTÉKRA FEL!

Botló Ernőné: Híd a szakadék felett

  • A játék neve, címe: Híd a szakadék felett
  • A játék pedagógiai célja: Ez egy csapatépítő, kooperatív játék. Célja a segítségnyújtás, problémamegoldás fejlesztése. Bal és jobb irányok tudatosítása, egyensúlyérzék fejlesztése, sorrendiség tudatosítása.
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos a megfelelő, biztonságos helyszín kiválasztása /szabadban sík terület/. Jó, ha felhívjuk a játékosok figyelmét arra, hogy a helycsere alkalmával figyeljenek egymás testi épségére.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: Madzag vagy koordinációs létra. Esetenként szám vagy betűkártyák.
  • Technikai igény: Semmiféle technikai eszközt nem igényel.
  • Az előkészítés feladatai: Előzetes feladatként a szám és betűkártyák előírása. Egy idő után ezekből egész kis gyűjteményt alakíthatunk ki /pl: számok bontott alakban, két szám összege, két szám különbsége, szorzat alakok stb./ , így a későbbiekben időt takaríthatunk meg. A szükséges kellékek előkészítése.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szám és betűkártyák elkészítésébe bevonhatjuk a gyerekeket is. Ügyelni kell, hogy esztétikus, jól látható betűket illetve számokat írjanak.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A helyszín kiválasztása és a játéktér kijelölése után kis csoportba állnak a játékosok és a játékvezető ismerteti velük a játék címét és elmondja a kerettörténetet. A kerettörténet szerint a játékosok egy hídon sorakoznak fel a szakadék fölött. A hidat egy földre fektetett madzag vagy koordinációs létra szimbolizálja. A hídon felsorakozott játékosoknak úgy kell helyet cserélniük, hogy senki ne "zuhanjon" a mélybe, azaz nem léphet ki a létrából, nem léphet le a madzagról.
  • A játék menete, játékszabályok: A játékosok választanak maguknak egy helyet a koordinációs létrán úgy, hogy minden második kockába állhat egy gyerek. A játékvezető velük szembe áll és úgy közli a játékosokkal, hogy milyen sorrendet alakítsanak ki. A cél a megfelelő sorrendben való felsorakozás adott időkereten belül /max 1-2 perc/ – Álljatok tornasorba! A legmagasabb gyerek tőlem balra, az első kockába álljon! – Álljatok névsorba! – Álljatok névsorba a keresztnevetek szerint! – Álljatok növekvő számsorba! – Álljatok csökkenő számsorba! A játékot sípszóval, tapssal indíthatjuk.
  • A játék lezárása: Ha csak a játék öröméért, kis lazításként játszottunk a játékvezető bármikor véget vethet a játéknak, de nagyon jó lehetőséget ad a játék a versenyeztetésre, ha csoportokban tudjuk foglalkoztatni tanulóinkat. Nyilván a gyorsabb csapat a győztes, ha senki sem "zuhant" a szakadékba.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha tantárgyhoz köthető a játék, megdicsérhetjük tanulóinkat, hogy pl. szépen megtanulták a szorzótáblát, jól tudják a betűrendet, de lehetőség van arra is, hogy a tudásukban még bizonytalan gyerekek játék közben maguk is ráébredjenek arra, hogy tudásukat mélyíteni kell, esetleg a társaik figyelmeztetik erre őket. Fontos, hogy a társakról alkotott vélemény t ne bántóan,durván fogalmazzák meg.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az egyensúlyérzék fejleszthető, ha a koordinációs létra helyett madzagot használunk. Összeszokott osztálynál szűkíthetjük az időkeretet, váltakozva adhatjuk meg a kiindulási pontot ezzel is fejlesztve tanulóink figyelmét, koncentrációs képességét. A tananyag bővülésével egyre változatosabbá tehetjük ezt a játékot.
  • A játékvezető speciális feladatai: Érthető játékismertetés, figyeljen a szabály betartására, pontos időmérés.
  • Egyéb/megjegyzés: Nem ismertem korábban ezt a játékot. Másodikosaimmal próbáltuk ki és örömmel mondhatom, hogy az egyik kedvenc játékunkká vált.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Botló Ernőné