JÁTÉKRA FEL!

Váradiné Jenei Csilla: Jégtáblák

  1. A játék neve, címe: Jégtáblák
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők megtapasztalják, hogyan tudnak együttműködni a leghatékonyabban.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, vigyázzanak egymásra a játék közbeni mozgáskor.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre
  12. Technikai igény: Nincs szükség speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Be kell rendezni a tantermet, hogy legyen hely a játékhoz. Felrajzoljuk krétával a jégtáblákat (köröket) a padlóra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem átrendezéséhez bevonhatók a résztvevők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljétek el, hogy kalózok vagytok, haza indultok hajótokon a megszerzett kinccsel, a Jég Birodalmából. A távolban egy másik hajó közeledik felétek, amikor hirtelen egy jéghegynek ütköztök, hajótok süllyedni kezd.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindenkinek keresni kell egy jégtáblát (krétakört), amire felkapaszkodik (rálép), míg a másik hajó meg nem érkezik. Egy jégtábla üresen marad. Hirtelen megjelenik egy jegesmedve, üres jégtáblát keresve. Feladatotok, minél hosszabb időre megakadályozni a medvét, hogy üres jégtáblára telepedjen, egyik tábláról a másikra való vándorlással, ugrálással. A játékvezető méri az időt, meddig sikerül a medvét távol tartani a jégtábláktól.
  18. A játék lezárása: Amikor a jegesmedve elfoglal egy jégtáblát, az összes tábla elsüllyed, a rajtuk lévő kalózokkal együtt. Ekkor új játék indul, másik jegesmedvével, új időméréssel, addig folytatva, amíg el nem fáradnak a játékosok, majd következik a kiértékelés.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Meg kell dicsérni a játékosokat, egyre hosszabb időt töltöttek a felszínen a játék körökben! Megkérdezni: Hogy érezték magukat a játékban? Hogyan sikerült egyre hosszabb ideig fennmaradni a jégtáblákon? Mit kellett ehhez tenni a kalózcsapatnak?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A jégtáblákat újságpapírból alakítjuk ki, a játékosoknak rá kell állni a jégtáblákra a túlélésért, azonban érkezik egy vagy kettő meleg áramlat, akik kitépkedik a papírt ill. felolvasztják a jégtáblákat a játékosok talpa alatt. A jégtáblán állók feladata az, hogy megvédjék talpuk alatt tábláikat, akinek ez nem sikerül, elsüllyed. Azok a győztesek, akiknek sikerül talpukkal megvédeni jégszigetüket. (Azok, akik egyedül állnak a papírtáblákon, kevésbé tudják azt megtartani, mint azok, akik többen állnak, több talp, nagyobb felületet véd.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: pl. időmérés
  22. Egyéb/megjegyzés: A diákok kedvelték ezt a játékot. Ehhez a játékhoz még két másik átalakított, együttműködésre építő játékot kapcsoltam: Jégkirálynő (a „Kisegér” játék átalakításával, ezt ki is próbáltuk az osztállyal), a másik: Hógolyócsata (a „100 labda" játékból átalakítva. Az iskolabezárás miatt, ezt még nem tudtuk kipróbálni) Mindhárom játék kerettörténete kapcsolódik egymáshoz és együttműködésre építenek párban, kisebb csapatban és osztály szinten.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Váradiné Jenei Csilla