JÁTÉKRA FEL!

Götz Erika Lívia: Névmemória

  • A játék neve, címe: Névmemória
  • A játék pedagógiai célja: az iskolakezdés első napján felelevenítjük egymás nevét, az új tanulónk bevezetése, koncentráció erősítése, együttműködésre motiválás, szabálykövető magatartás erősítése, mozgáskoordináció fejlesztése, jó hangulat keltése
  • A játék jellege: Energetizáló
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét arra, hogy a dobásnál minél pontosabban célozzanak az elkapó elé, egymást ne üssék meg.
  • Résztvevők száma: 15-20
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: fél adag sárga kártya, fél adag kék kártya, plüssfigura
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Helyszín szervezése, hogy a játékosok két csoportban egymással szemben lévő sorban fel tudjanak sorakozni /pl.: a szűkös tanteremben a padokat kicsit hátrébb húzva növeljük elől a játékteret/.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: a tanteremben:segítenek a padok elrendezésében.
  • A játék megnyitása, nyitánya: 2 csoport kialakítása: Kezemben lévő dobozbóllefordított lapokból húz mindenki egyet, nézd meg, ha kék, jobbra mész, ha sárga, balramész. Én is játszom, húzok kártyát. Elmondom a szabályokat.
  • A játék menete, játékszabályok: A két csapat felsorakozik egymással szemben, én is veletek játszom /fontos, hogy az én nevem isszerepeljen az új tanuló miatt is/. Kezemben a plüs figura, a szemben lévő csapat egyikjátékosának kimondom a keresztnevét, majd dobom neki a plüst. Majd ő a mi csapatunk egyikjátékosának mondja ki a keresztnevét, majd dobja neki a plüst. …PRÓBA Kicsit nehezítünk! Nem csak a keresztnevét, hanem a teljes nevét kell mondanunk! …PRÓBA Nehezítünk! Ha azt mondom, „Jobbra!”, akkor az elkapónak a tőle jobbra álló teljes nevét kellmegmondania! Ha azt mondom, „Balra!”, akkor az elkapónak a tőle balra álló teljes nevét kellmegmondania! Ha azt mondom, „Jobbra-Balra!”, akkor az elkapónak a tőle jobbra és balra állókteljes nevét kell megmondania! /Azért én mondom , mert a gyerekek nem tudnak ennyi mindenrekoncentrálni egyszerre és megakad a játék, lelassul, érdektelen lesz./ …PRÓBA (Megállítom a játékot.) Játék közben helyet lehet cserélni a saját csapatodon belül, ha azt kiáltom, „Kitrákotty!” Játék indítása. 5-7 dobás után cseréltettem.
  • A játék lezárása: Ha már jól mondják egymás nevét és már legalább 1-2- szer sor került mindenkire, akkor /6-7 perc után/ véget vetek a játéknak.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket, hogy szépen felidézték a neveket, hogy milyen ügyesen céloztak a dobásnál. Megkérdezem, ki hogy érezte magát a játék során.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: További lehetőség: Ha azt mondom, „Jobbra 3!”, akkor az elkapónak a tőle jobbra 3.helyen álló teljes nevét kellmegmondania!Ha azt mondom, „Balra 2!”, akkor az elkapónak a tőle balra 2.helyen álló teljes nevét kellmegmondania!„Jobbra-Balra!”- t számmal nem tervezek, az túl bonyolult és lelassulunk.
  • A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan mondom el, és rögtön teszünk egy próbát is. Ezután mondom a játékfolytatását, ha kell, akkor teszünk próbát. Habár én is játszom, folyamatosan tudom figyelni, kihogy érzi magát, van-e veszélyhelyzet a játék során. Ha kell, leállítom a játékot.
  • Egyéb/megjegyzés: Mivel ismerik egymást a gyerekek, ezért ezt a játékot év elején vagyhosszabb szünet utáni első nap érdemes játszani. Nekünk jött egy új tanulónk, miatta feltétlen jóvolt ez a névmemória!
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Götz Erika Lívia