JÁTÉKRA FEL!

Kocsisné Dőri Julianna: Tavaszi zsongás

  1. A játék neve, címe: Tavaszi zsongás
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, memória fejlesztése. Nagymozgások, gyors reagálóképesség fejlesztése. Néphagyományaink magyarázatával tudásbázis bővítése. Vizuomotoros-készség, alakállandóság fejlesztése.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: papír virág, Tavasz tündér fejdísz, varázsbot
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A virág elkészítése előző nap a gyerekekkel játékidőben. A fejdísz díszítése tetszőlegesen a gyerekek bevonásával.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előző napon elkészített kellékek együttes elhelyezése a játéktér közepén. Hívogató tavaszi mondóka közben köralakítás.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A "Sándor napján" c. ének után felidézzük a néphiedelem szerint három meleget hozó nevet. Sándor, József, Benedek, zsákban hozza a meleget.
  17. A játék menete, játékszabályok: A mondókát elismételve kiszámoljuk a Tavasz Tündért, aki a kör közepére áll. - Egy gyermek a virágot a nyakába akasztja, fejdíszt hajába teszi, a varázsbotot a kezébe adja. Játékszabályok ismertetése: A gyermekek közepes tempóval futnak a Tavasz tündér körül. -Az erdő manói vagytok, és ugrándozhattok, de a tündér hangját jól kell hallanotok, úgyhogy túl messze ne menjetek tőle.) A tündér koppant a varázs vesszőjével, és az egyik nevet mondja. - Sándor nevét hallva, mindenki átváltozik tavaszi fává, amit lágyan lenget a tavaszi szél. - József nevét hallva, megállnak, és karjukat magastartásba tartva, nyújtott ujjakkal napot formálnak. - Benedek név hallatán terpeszben megállnak, és esőhullást imitálnak, magastartásból, a talaj irányában. A játék gyors, és a reakcióidő a gyakorlással gyorsul, így a játék gyorsuló a játékidő allatt.
  18. A játék lezárása: A játék nem kiesésre játszuk, így a mozdulatok kivitelezése, az átváltozás élményének átélése a cél. A tévesztés lehetősége mindvégig fennáll, következménye (játékvezető által, versenyhelyzet előidézésével) nincs, a helytelen póz utánzás álltal kerül javításra. A játék folyamán a mozdulatok mind pontosabbak lesznek. A játékot az érzelmi csúcs elérése után, én fejezem be.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: -Olyan ügyesen utánoztátok a három meleget hozót, hogy még az igazi nap is előbújt minket melegíteni.- Hogy tetszett a játék? - Márkor is eljátszuk?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A bemutatott játék "Tűz-víz-repülő" típusú játék. A hívónevek a projekt hetek szerint változtathatók. Pl.: közlekedés hete- közlekedési eszközök, Madarak, fáknapja- madárfajták, fafajták, Március 15.- huszár, kokárda, Petőfi. A mozdulatok tetszőlegesen változtathatók, nehezíthetők, esetleg mozdulatsorrá alakíthatók, egy-egy hívó szóra. A variálhatósága az egész nevelési évben projekthetenként alakítható végtelen, 5-6 éveg korosztálytól a gyerekek fantáziájára bízható.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ügyelni kell, hogy a futótér ne legyen túl nagy, mert a hívószavak nem jól hallhatók lesznek. A Tavasz tündérnek megválasztott gyermek hangosan, érthetően mondja a neveket, ha nem elég a hangereje, segítenem kell.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kocsisné Dőri Julianna