JÁTÉKRA FEL!

Kézy Ágnes: Csiteri, csütöri

  • A játék neve, címe: Csiteri, csütöri
  • A játék pedagógiai célja: A csoport együttműködésének fejlesztése, a siker közös megtapasztalása
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: nincsenek
  • Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  • Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  • Játékidő: 5-10 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: építőkockák
  • Technikai igény: nincs
  • Az előkészítés feladatai: kockák kiosztása (ez fél perc se)
  • Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: a résztvevők elveszik a kockákat a dobozból, kosárból
  • A játék megnyitása, nyitánya: Egy nagy adag kockát vesz elő a játékvezető. (Én egy nagy fonott fedeles kosárban tartom ezeket. Mi lehet benne? – kérdezem. Ritkán szokták eltalálni. Mikor kiderül, hogy építőkockák, akkor azt gondolják a résztvevők, hogy építeni fogunk. De nem!)
  • A játék menete, játékszabályok: Megtanuljuk a mondókat: „Csiteri, csüröri, csütörtök, ugrándozó kisördög, hát a bátyja mit csinál? Énekel és szalutál.” Mindenki jobb kezében van egy kocka, amit a ritmusra mondott versre tovább kell adni a jobb oldali szomszédnak, ugyanakkor a bal oldalitól fogadni kell az ő kockáját. Lassan indulunk, hogy mindenki ráérezzen a ritmusra, majd fel lehet gyorsítani – a csoport ügyességétől függően. Közben kockák leesnek, elgurulnak, egyesek begyűjtenek többet – ezeken jót lehet derülni. Közben a résztvevőket folyamatosan erősítjük, dicsérjük. Ha már jól megy a játék, akkor ellenkező irányban (balra kezdve) is lehet végezni a gyakorlatot.
  • A játék lezárása: az élmények, tapasztalatok megbeszélésével zárjuk, a megszólalás nem kötelező.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: ovációval (tapsolás, lábdobogás) vagy egymás vállának megveregetésével ünnepeljük meg a sikert teljes körben, illetve olyan módon, amit a csoport választ (kooperatív képzésen többet is megismernek).
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: ha már nagyon jól megy a csoportnak, akkor meg lehet próbálni, hogy két-két darab építőkockát tartanak a kezükben, és azt adják tovább.
  • A játékvezető speciális feladatai: a játékvezető diktálja a ritmust, és ő is állítja azt meg menet közben, ha szükségesnek tartja (nem kell az első rontásoknál, annál nagyobb lesz a derültség, minél többen gyűjtögettek).
  • Egyéb/megjegyzés: a résztvevők kedvelni szokták a játékot, jókedvre hangolja a csoportot. Eddig csak egy kockával, egy irányban játszattam a csoportokkal, a váltott irány és a két kocka új fejlesztésem. Működik! Az alapjátékot nem én találtam ki, csak továbbfejlesztettem.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/drive/folders/0B2zdZFml-OMwMDhsTXF3ZHUxemM
  • A Játékot lejegyezte: Kézy Ágnes