JÁTÉKRA FEL!

Kissné Orbán Veronika: Dobókocka tizenkettő

  • A játék neve, címe: Dobókocka tizenkettő
  • A játék pedagógiai célja: A játékosok egymásra figyelve tudjanak együtt játszani, a kockázatvállalás lehetőségének kipróbálása és következménye, kisebb korban az összeadás gyakorlása.
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A dobókockát lehetőleg úgy dobják, hogy ne essen le az asztalról.
  • Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  • Résztvevők életkora: 10+,14+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: 2db dobókocka csapatonként, toll, papír az eredmények írásához
  • Technikai igény: csapatonként 1 asztal, körülötte annyi szék, ahányan a csapatot alkotják
  • Az előkészítés feladatai: A terem elrendezése, hogy ott az asztalok köré ülve biztonságosan, kényelmesen lehessen játszani.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A teremben a székek / asztalok elrendezése, minden asztalra 2 db dobókocka kikészítése, 1 toll és papírlap
  • A játék megnyitása, nyitánya: 4 vagy 5 fős csapatok létrehozása ( lehet dobókockával is pl. akik egy számot dobtak vagy növekvő sorrendbe állítás a dobások szerint). Miután a csapatok elfoglalták a helyüket az asztalnál, a játékszabály ismertetése. Bevezetőként a "21-ezés" kártyajáték megemlítése, felelevenítése. "Biztosan sokan ismeritek ezt a kártyajátékot, ahol a lapok segítségével kell 21 pontot elérni" . Most majdnem ugyanezt fogjuk játszani 2 dobókocka segítségével, de a cél most a 12 pont elérése.
  • A játék menete, játékszabályok: A kezdő játékos kisorsolása: mindenki dobjon egyet a kockával, aki a legnagyobbat dobta, ő kezdi a játékot, majd a tőle jobbra ülő folytatja ( ha egyformát dobnak, akkor ők még külön " párbajoznak"). A játék menete: A kezdő játékos egyszerre dob a 2 dobókockával, összeadja a számokat, majd eldönti, mit csinál a továbbiakban. 2 lehetősége van: 1; dob mégegyszer mind a 2 kockával , és annak az összegét is hozzáadja az előzőkhöz. 2; csak az egyik kockával dob- ilyenkor kiválasztja , melyik kocka értékét tartja meg, és csak ehhez adja hozzá a többi dobás értékét. Még 3-szor guríthat , és a dobások értékét mindig hozzáadja az előzőkhöz. Az győz,aki tizenkettőt vagy ehhez a legközelebbi értéket gurítja. Akinek az összeadott számok összege több mint 12, az kiesett ebből a körből. A kör győztese/ győztesei 1 pontot kapnak. Érdemes a pontokat papírra írni.
  • A játék lezárása: Akkor ér véget a játék, ha valaki 5 pontot összegyűjt ( 5 nyertes köre volt).
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönni a játékosoknak a részvételt, megkérdezni, hogyan érezték magukat, kb. hányszor döntöttek jól, ki volt az, aki nagyon sokszor kockáztatott , és ki volt a kockázatkerülő.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  • A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni és bemutatni. A játék elején mindenkire figyelni, sokat mozogni a játékosok között, hogy biztosan jól megértették-e a szabályokat ill. jól alkalmazzák-e őket.
  • Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a játékosok szeretik ezt a játékot.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Kissné Orbán Veronika