JÁTÉKRA FEL!

BUDAI GABRIELLA: Házépítés-dobókockával

  • A játék neve, címe: Házépítés-dobókockával
  • A játék pedagógiai célja: Feszültségoldás, relaxálás és együttműködés
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések:
  • Résztvevők száma: -8,8-14
  • Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: Páronként egy-egy házat ábrázoló séma (rajz), számolópálcikák, számolókorongok, 3 db dobókocka
  • Technikai igény: Asztal, amit a játékosok körbeülhetnek vagy összetolható padok, minden résztvevőnek szék
  • Az előkészítés feladatai: A rajz/séma elkészítése, fénymásolása megfelelő mennyiségben, pálcák, korongok beszerzése, valamint a terem berendezése
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A rajz elkészítésében, a terem berendezésében, illetve visszrendezésében segíthetnek a diákok
  • A játék megnyitása, nyitánya: Házat fogunk építeni dobókockával. A házépítés roppant nehéz dolog, ezért párban fogtok hozzá, egymást segítve. Ehhez szükségetek lesz a ház kontúrjait feltüntető rajzra, az építőelemekre, melyet számolópálcikák szimbolizálnak és ablakokra, ezeket a számolókorongok helyettesítik.
  • A játék menete, játékszabályok: A diákok párt választanak. (Sorsolni is lehet a párokat.)A résztvevők három-három dobókockával játszanak, a pár mindkét tagja aktív házépítő, mindketten dobnak a dobókockákkal..Hogy melyik pár kezdje a játékot úgy döntjük el, hogy a pár egy választott tagja egy dobókockával igyekszik minél nagyobbat dobni. Amelyik párnak ez sikerül, az kezdheti a játékot. (Óramutató járásával megegyező módon folytatja a többi páros.) A továbbiakban minden játékos egyszerre három dobókockát használ. Csak hatos dobása esetén vehetnek el egy pálcikát a játékosok, melyet elhelyeznek a séma általuk kiválasztott helyére. (Ezúttal akár a tetőtől is indulhat az építkezés.) Ha két hatost dob valaki, két, ha három hatost, akkor három pálcikát vehet el a játékos. Az ablakot jelképező számolókorongot ötös dobása esetén vehetik át. A házépítés megakad azonban, ha egyszerre több egyest dob a résztvevő. Ekkor vagy egy pálcikát vagy egy korongot el kell távolítani az építkezés helyéről (a rajzlapról) és vissza kell tenni a többi közé. Még inkább csúszik az építkezés, ha egyszerre három egyest dob a házépítő. Ebben az estben két alkotóelemet is el kell távolítani a már eddig megépített házról. A párok közösen döntik el, hogy két pálcika, egy pálcika vagy korong, avagy két korong legyen-e az. Mivel a számolópálcás csomagban négy szín található (sárga, kék, zöld és piros), négy pár esetén a játék kezdetén a párok választhatnak színt is, több pár esetén többszínű ház építhető.
  • A játék lezárása: Az a páros nyeri a játékot, amelyiknek legelőször épül fel a háza.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyobbaknál elég a szóbeli elismerés, kisebbeknél érdemes apró tárgyi jutalmat adni, pl. matricát. Engedjük, hogy a győztesek választhassanak elsőként a matricákból, de a többiek is kapjanak jutalmat.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszható úgy is a játék, hogy minden egyes dobása esetén vissza kell adni a ház egy alkotóelemét. Így kezdetben izgalmasabbá is válik a játék, viszont időben nagyon elhúzódhat. Kevesebb számú résztvevő esetén egyéni versenyt is lehet hirdetni.
  • A játékvezető speciális feladatai: A játék folyamatos kontrollálása. Fontos, hogy ne történjen csalás. Kétes estben, pl.ha a dobókocka a földre esik, el kell döntenie, hogy a játékosok újra dobhatják-e a dobókockát vagy elfogadják a dobást. Ettől kezdve minden hasonló esetben ugyanazt a szabályt kell érvényesíteni.
  • Egyéb/megjegyzés:
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: BUDAI GABRIELLA