JÁTÉKRA FEL!

Tóth Ildikó Erika: Ismételgető

  1. A játék neve, címe: Ismételgető
  2. A játék pedagógiai célja: koncentráció fejlesztés (Hosszú távon a figyelem, a koncentrációs képesség, az emlékezet, a megfigyelőképesség, a pontosság, az együttműködési készség, a szövegészlelés és a testséma fejlesztése.)
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha beltérben kerül sor a játékra akkor, a helyiséget be kell rendezni úgy, hogy a játékosok körbe tudjanak állni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Frissítsük fel magunkat és kapcsoljuk be az agyunkat! A játékvezető egyszerű szópárok ismétlésére kéri a körben állókat (pl.: bal-jobb; jobb-bal).
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok feladata az, hogy a kiválasztott játékos után ismételjék meg a hallottakat, majd mindenki mondjon legalább egy variációt, amit a többiek elismételnek. Ha már mindenki kipróbálta és mondott legalább egy variációt, amit a többiek elismételtek egy egyszerű kézmozdulatot tanítunk a körben állóknak. A kézmozdulat egy egyszerű párhuzamos kéztartás, mellyel a szópárunk kimondásával egyidejűleg valakire rámutatva átadjuk neki az irányítást. A többiek elismétlik a hallottakat, de ezután mindig az a játékos mondja majd a szópár következő változatát, akire rámutattak. Célszerű olyan játékost választani a következő irányítónak a körben állók közül, aki még nem volt, így ér körbe a feladat. Ha már legalább egyszer körbe ért a feladat a szópárokat kiegészíthetjük egy harmadik szóval is (pl.: bal/jobb/bal; bal/bal/jobb; stb.), ami ezután az előző kézmozdulat használatával így megy körbe a körön. Nehezíthetjük a feladatot, ha a szópárok (vagy szóhármasok) kimondásával egyidejűleg a megfelelő oldalon lévő lábbal dobbantunk is hozzá (jobb+jobb lábbal dobbant/bal+bal lábbal dobbant/jobb+jobb lábbal dobbant; stb.). Tovább nehezítve a feladatot egy új kézmozdulatot vezetünk be, amely egy egyszerű keresztezett kéztartás. Ennek alkalmazásakor a játékos ugyan úgy tovább adja az irányítást a következőnek, azonban keresztezett kézmozdulatnál a kimondott szavak ellenkezőjét kell visszamondania a többi játékosnak és az ellenkező lábukkal kell dobbantaniuk is. Pl.: bal/jobb/jobb - párhuzamos kéztarásnál: bal/jobb/jobb; - keresztezett kéztartásnál: jobb/bal/bal; - párhuzamos kéztarásnál dobbantással: bal+bal lábbal dobbant /jobb+jobb lábbal dobbant /jobb+jobb lábbal dobbant; - keresztezett kéztartásnál dobbantással: jobb+jobb lábbal dobbant /bal+bal lábbal dobbant /bal+bal lábbal dobbant. Aki eltéveszti, az kiesik a játékból.
  18. A játék lezárása: Az a játékos győz, aki utolsóként a körben marad.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után a következő kérdéseket érdemes átbeszélni: Hogyan tudták megőrizni a figyelmüket, koncentrációjukat? Mi volt az, ami nehezítette a figyelmük fenntartását? Túl tudtak-e lépni ezen? Hogyan? Más élethelyzetben mi segíthet ebben nekik?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A szópárok tetszőlegesen variálhatók a megtanítandó információk függvényében (pl.: csak zöldségek vagy csak gyümölcsök mondhatók; csak magánhangzók vagy csak mássalhangzók; stb.) vagy akár párhuzamos és ellentétes jelentésű szavak is alkothatják őket (pl.: bal/bal; kicsi/nagy; hideg/meleg; fent/lent; stb.), ekkor szóhármast és a dobbantást el kell hagyni.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Ildikó Erika