JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Jánosi Gabriella: Szörnyek, lovagok, parasztok

  • A játék neve, címe: Szörnyek, lovagok, parasztok
  • A játék pedagógiai célja: szociális készségek fejlesztése (az egyén és a csoport jogainak, erejének megértése) empátiás készség fejlesztése téri orientáció fejlesztése irányok diffenciálásának fejlesztése mozgáskoordináció fejlesztése hátsó tér érzékelésének fejlesztése
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: figyelembe kell venni a szerepek kiosztásánál a gyerekek testsúlybeli különbségét: a kisebbek lesznek a lovagok, a nagyobb termetű, erősebb gyerekek az őket cipelő lovak. Fel kell hívni a résztvevők figyelmét, a talaj esetleges egyenetlenségeire. (Esetünkben a műfüves pálya nem rejt különösebb veszélyeket, hiszen viszonylag puha és egyenletes felszínű.)
  • Résztvevők száma: 15-20
  • Résztvevők életkora: 7+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  • Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  • Kellékigény: :- kötél a szereplők „falujának”, „birodalmának” kijelöléséhez. Esetleg pajzs jelzésként a lovagok „kastélyának” jelölésére – kötél a szereplők „falujának”, „birodalmának”. kijelöléséhez.. esetleg pajzs jelzésként a lovagok „kastélyának” jelölésére -egy pl. labdákkal megtömött nehéz zsák, amit a gyerekeknek nem könnyű felemelni, de vonszolhatják – sálak, melyek az szörnyetegek óriás karjaiként fukcionálnak – csipeszek
  • Az előkészítés feladatai: Játékot, s hozzá kerettörténetet keresni, kitalálni a csoport számára, mely a tagok közötti együttműködés erősítését szolgálja, az életkori adottságok figyelembevételével. A helyszíni adottságok feltérképezése, a játékhoz ideális méretű tér kijelölése.(Az adott csoportlétszámnak megfelelően változik.) A történetnek megfelelő helyszínek (falu, kastély, szörnyek birodalma) kijelölése kötéllel. Gondoskodni az egyéb eszközök (sálak, csipeszek, tömött labdákkal teli zsák) helyszínre szállításáról, és a kerettörténet alapján a megfelelő időben történő beiktatásáról.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  • A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet:„Valamikor réges-régen, még a lovagok korában történt egy országban, hogy elérkezett az aratás ideje. A parasztok egész évben szorgalmasan dolgoztak, hogy megtermeljék az éltető gabonát. A falu határában emelkedő kastélyban laktak a lovagok, akik bátrak, és merészek voltak, de nem értettek a földműveléshez. Ezért lovagok és a parasztok egyezséget kötöttek: ha a parasztok adnak gabonát, akkor a lovagok megvédik őket a környéken garázdálkodó szörnyetegektől. Így aztán a parasztok egy nagy zsák gabonával útnak indultak a lovagok kastélyába. Azonban a kastély, és a falu között terült el egy óriási vizesárok, melyből időről-időre félelmetes hosszú karú szörnyetegek bukkantak elő, melyek egyre csak nőttek, kinőve már a mocsarat, melyben éltek. A lovagokat egyelőre nem merték bántani, és féltek is tőlük, s gyors lovaiktól, de titkon már a falura fájt a foguk. Tudták, hogy a lovagok éhen halnak, ha nem kapják meg a gabonát. Ezért a szörnyetegek megpróbálták megállítani- megfogni, és hosszú csápjaikkal megbénítani a gabonaszállító parasztokat. Az a paraszt, akit elértek örökre a mocsaruk fogságába esett. A lovagok igyekeznek megvédeni a parasztokat a szörnyektől. Elkaphatják a szörnyet, ha utolérik, és megfosztják a hátán éktelenkedő 2 bibircsóktól (csipeszek), mert azzal minden erejétől megfosztják, s fogolyként hurcolják a kastélyba.”
  • A játék menete, játékszabályok: A gyerekeket szörnyekre, parasztokra, lovagokra és lovakra osztjuk. 15 játékosnál: 2 szörny, 3 lovag, 3 ló, és 7 paraszt. A parasztoknak át kell juttatniuk a nehéz zsákot a lovagok kastélyába, ami azonban olyan nehéz, hogy csak együttes erővel bírják átcipelni, vonszolni. Közben azonban tartaniuk kell szörnyek támadásától, akik megpróbálják őket hosszú karjaikkal megcsapkodni. Ha ez sikerül a szörnynek, az eltalált parasztot a mocsár mélyére hurcolják. A parasztokat védelmező lovagok azonban ezt megpróbálják megakadályozni, úgy, hogy az üldözőbe veszik a szörnyeket. Amelyik szörnyet megfosztják a hátán éktelenkedő mindkét bibircsókjától, az varázserejét vesztve a lovagok kastélyának börtönébe kerül. A lovagok bármikor visszatérhetnek a kastélyukba pihenni. .
  • A játék lezárása: A játéknak akkor van vége: – ha az értékes rakomány már elérte a kastélyt, ekkor a parasztok győztek a lovagok védelmezésének köszönhetően,illetve a lovagok is, hiszen nem halnak éhen a következő télen, – ha a szörnyek minden parasztot elfogtak, akik így a mocsárban raboskodnak, – ha a lovagok az összes szörnyeteget elfogták.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret a bátor helytállásért. A játék megbeszélése, ki hogyan érezte magát a különböző szerepekben: Miért volt más a szörnyeteg bőrébe bújni, mint egy lovagéba, vagy egy parasztéba? (morálisan más értékeket képviselő szereplők: együttműködő, védelmező, hasznos, illetve „antiszociális”) Tapasztalat: a szörnyeteg szerepét nem is szívesen vállalták, nehezükre esett ezzel a szereppel azonosulniuk. Megfogalmazták viszont, hogy fontos erény a bátorság, ugyanakkor az is, hogy ne csak a saját bőrünket mentsük a bajban, hiszen „1 csapatban küzdve” felelősséggel tartozunk a társainkért is. Jó lehetőség volt számomra a játék során megfigyelni, a gyerekek eltérő temperamentumát is: voltak olyan parasztok, akik annyira féltek a szörnytől, hogy megpróbáltak elmenekülni, ekkor azonban társaikat magukra hagyták, s a többiek nem bírták a súlyos zsákot cipelni. A lovagok között pedig akadtak nagyon bátran harcolók, akik annyira belemelegedtek a szörny üldözésébe, hogy közben elfelejtették a parasztokat, és a rakományt megvédeni.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel a játék elején több gyerek vonakodott attól, hogy lovak legyenek (2 lábon futó, akinek a lovasa a hátán ül), úgy változtattam meg a szabályt, hogy a lovas nem pattan fel a ló hátára, csak az egyik kezével fogja a ló egyik vállát, mintha a kantárba kapaszkodna, s így futnak együtt, elválaszthatatlanul. Továbbfejleszthető a játék, ha adunk lehetőséget az elfogott parasztok, illetve a kastélyban raboskodó szörnyeknek a játékba való visszakerülésére: 1. a parasztokat kimenekíthetik a mocsárból a lovagok, de ebben a helyzetben ők sem sérthetetlenek, a szörny karjától ők is halálos sebet szenvedhetnek, s örökre a mocsár mélyén végzik. A szörnyet ugyanis saját birodalmában nem foszthatják meg háti bibircsókjától. 2. a szörnyek is kimenekíthetik a kastélyban raboskodó társukat, viszont ha betörnek a lovagokhoz, vállalniuk kell a felelősséget, hogy egy-egy hazatérő lovag rajta kapja őket, s így a menekítő is rab lesz. 3. megváltoznak az erőviszonyok, ha változtatjuk a szereplők arányát. ( Pl. több szörny, kevesebb lovag bevonásával) 4. tovább nehezíthetjük a szörnyek dolgát – s egyben gyakoroljuk a jobb-bal testfél differenciálását is azzal-, ha csak akkor ér a parasztra mért csapás, ha pl. a bal vállát, könyökét, térdét,… találja el. 5. gyarapíthatjuk a lovagok életét a szörnyetegektől megszerzett csipeszek számának arányában,melyet saját „páncéljukon” viselnek tovább.
  • A játékvezető speciális feladatai: A szerepek osztásánál figyelembe kell venni a gyerekeknek a szerepekhez való hozzáállását. Ha a csoportra pl. még nem jellemző az egymás iránti tapintatosság, előfordul, hogy tőlük érettebb, nagyobb testalkatú társukra szeretnék osztani a „ló”, vagy a „hatalmas szörny”szerepét, akár az ő tiltakozása ellenére is. Vagy a játék elején jellemző lehet a testi kontaktus (lovas-lószerepben) hárítása. Ezekre a jelzésekre ébernek kell lennie a játékvezetőnek. Jellemző volt még, hogy elsőre nem alkalmaztak mindent szabályt, pl. a szörny által megérintett paraszt vonakodott a szörny mocsarába húzódni, vagy a háti bibircsókjaitól megfosztott szörny csak figyelmeztetésre vonult el a lovagok kastélyának börtönébe.
  • Egyéb/megjegyzés: Tanulság: – érdemes egy testi kontaktust is igénylő játékot egy olyan játékkal bevezetni, ahol az érintés már megjelenik. – összetettebb játék esetén fokozatosabban kell a szabályokat adagolni. – következetesnek kell lenni a szabályok betartatásában.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Kovácsné Jánosi Gabriella