JÁTÉKRA FEL!

Csóka Mihályné: Varázsló képző

  1. A játék neve, címe: VARÁSZLÓ KÉPZŐ
  2. A játék pedagógiai célja: koncentráció, együttműködés, ügyesség, térbeli tájékozódás fejlesztése, mentálhigiéné.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy vigyázzanak egymás testi épségére az oldalirányú lépéseknél.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: terítő, színes felfújt lufik vagy maroklabdák, (nagy labdák)
  12. Technikai igény: nem releváns
  13. Az előkészítés feladatai: eszközök elhelyezése a helyszínen, a forgáshoz is elegendő, megfelelő méretű tér felmérése, akadálymentesítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Gyerekeknél a közös játék felvetésével, az eszközök előkészítésével az érdeklődés felkeltése, aktivizálásra ösztönzés. Felnőtteknél játékra invitálás.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkérem a játékosokat, hogy egymástól egyenletes távolságban álljanak körbe és fogják meg a terítő szélét. Kerettörténet ismertetése: Köszöntelek benneteket a Varázsló iskolában! Ahhoz, hogy jó varázslóvá váljatok, meg kell tanulnotok erősen figyelni és együttműködni a társaitokkal.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ezért most a terítő közepére helyezek kislabdákat, nektek pedig az lesz a feladatotok, hogy próbáljátok meg ezeket a terítőben tartani, miközben az általam mondott mozgásokat egyszerre végzitek. Próbáljuk ki a játékot! (Minden mozgásformát - leguggolás, terítő magasba emelése, közösen körbeforgás balra, illetve jobbra – elpróbálnak a gyerekek az irányításomnak megfelelően.) Kezdődhet a játék!
  18. A játék lezárása: A labdák is nagyon elfáradtak, ezért varázsoljuk közösen vissza őket a varázszsákba (összeszedjük a szétgurult kislabdákat).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelem a figyelmességet, együttműködést, az ügyességet, találékonyságot. Hogy éreztétek magatokat? Mi volt a nehéz a játékban? Mi tetszett legjobban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a) Mivel nagyon ügyesek vagytok, kezdődhet a második óra! Az előző feladatokat kellesz most is elvégezni, de kibővül azzal, hogy akinek a nevét említem, az egyedül hajtja végre azt a mozgást. Vagyis csak ő emeli fel a terítőt, a többieknek pedig még ügyesebben kell a kislabdákat fenntartani a már nem egyenes terítőn. Próbáljuk ki a játékot! Kezdődhet a játék! b) Ugye még nem fáradtatok el? (Ha igen, akkor megemlítem, hogy egy másik alkalommal folytathatjuk a játékot, melynek neve Rakoncátlankodó varázsló tanonc.) Amennyiben a gyerekek tovább szeretnének játszani, akkor ismertetem velük a játék menetét: Előző két játék feladatai kibővülnek egy Rakoncátlan varázsló tanonccal, aki a terítő alatt helyezkedik el és annak közepén történő mozgatásával próbálja meg a kislabdákat lepottyantani, a többiek dolgát megnehezítve. Folyamat: megváltozott játék megnevezése (Rakoncátlankodó varázsló tanonc), játék ismertetése, rakoncátlan varázsló tanonc kiválasztása, játék eljátszása.
  21. A játékvezető speciális feladatai: -
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék tartalmának megválasztásához az életkori játékszükségleteket, igényeket, célcsoportom mindennapjaiban szereplő témákat vettem figyelembe, ezek köré csoportosítottam azt, így a farsangidényt és az iskolába készülést ötvöztem az általam kitalált játékban. A játék nem függ a nemektől, életkortól, így bárki játszhatja. Ezért próbáltam ki a játékot felnőtt munkatársaimmal is. A játék menetét, a szabályokat sikerült megértetnem, betartatnom, így a megvalósulás sikeres volt, mindkét célcsoport szereplői nagyon élvezték azt. A végén megfogalmazódott, hogy máskor is szervezzek ilyen játékot. (A felnőttek a stresszel teli mindennapokban felszabadultan játszottak, felért ez egy mentálhigiéné tevékenységgel, ami csupán pár percet vett igénybe.) A képzésen tanultak alapján sikerült előre jól átgondolnom a tervezést, szervezési feladatokat, felépítést (utoljára hagyva a játékban maradáshoz szükséges nagyobb motiválást, aktivitást biztosító csintalankodást), így gördülékenyen zajlott a játék levezetése, irányítása. A folyamat közben folyamatosan figyelmeztettem a részvevőket, hogy a terítőt, (ernyőt) húzzák ki, feszesen tartsák (többször a labda megtartása érdekében ernyedten tartották azt). Amit másként teszek legközelebb, az, hogy kerek terítőt alkalmazok a játékhoz, (a felnőtteknél marad a jól használható nagy méretű ernyő, és nagy labdák). Továbbá felhívom a figyelmet arra, hogy a Rakoncátlan varázsló tanonc ne menjen ki a kör szélére, nehogy baleset történjen, hiszen a terítő alatt a többiek nem látják őt (szerencsére megúsztuk a bajt, nem történt ilyen, de legközelebb jó erre is figyelmeztetni, megelőzni). Számomra is örömteli, fesztelen érzés volt vezetni a jókedélyű játékot, örömet okozott a sok mosolygós arc látványa, a pozitív visszajelzés! Köszönöm a segítséget, hogy jobb játékirányító legyek! A Játékot lejegyezte: Csóka Mihályné
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Csóka Mihályné