JÁTÉKRA FEL!

Bakóné Tóth Ildikó: Madár mama/papa és fiókái

  1. A játék neve, címe: Madár mama/papa és fiókái
  2. A játék pedagógiai célja: Bővüljenek a gyerekek ismeretei a madarakról, ismerkedjenek a madárfajtákkal, idézzék fel emlékeiket a környezetükben található madarakról, közösségi kapcsolataikat mélyítsék, illetve az összetartozás érzésének erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Négy darab nagyobb méretű madárkép, pl. gólya, veréb, fecske és cinke. 24 darab kisebb méretű madárkép (a gyerekek létszámától függően), amely 24 a négy darab madárfajtából tevődik össze (4*6 darab minden fajtából). 4 darab tornakarika.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Eszközök előkészítése, terem átrendezése, ha szükséges több hely.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek elhelyezkednek a székeken, majd ismertetem velük a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A "Madarak voltunk, földre szálltunk" mondókára kiválasztjuk a négy mama/papa madarat, ők elhelyezkednek a terem különböző pontjain egy-egy tornakarikában - amely a fészket jelképezi - kezükben egy madárképpel. A többi gyermek a lefelé fordított madárképek közül húz egyet. Miután mindenki húzott, a "Keresd a mamád/papád!" felszólításra elindulnak, hogy megkeressék a szüleiket (vagyis azt a gyereket, aki a fészekben ülve ugyanazt a madárképet tartja a kezében, amit a kereső is kihúzott). Ha megtalálták, melléülnek. Ekkor megbeszéljük, hogy ki melyik madarat kapta. Megszámoltuk közösen, hogy egy fészekben hány fióka és szülő ül. Ezután felszólítom őket, hogy ideje élelmet szerezniük. Az élelem megszerzéséért a fiókák a szülőkkel együtt kirepülnek a fészekből, a gyerekek a terem közepén egymással elvegyülve repkednek. Majd egy héja jelenik meg a színen. A héját az óvónő reprezentálja. Elhangzik a "Vigyázzatok héja közeledik!" felkiáltás, minden szülő visszarepül a fészekbe, a fiókáknak pedig, ismételten a szülő után kell repülni, ezáltal újfent meg kell találniuk azt a "szülőt", akihez tartoznak.
  18. A játék lezárása: A játékot többször is ismételhetjük a madárképek cserélgetésével. Így mindenki más madár bőrébe bújhat. Új szülők lesznek, valamint a szülők is lehetnek fiókák. A madárképek cserélgetésével pedig tartósabb figyelemre van szükségük, hiszen mindig tudniuk kell, hogy éppen kihez kell menni, ami hosszú távon növeli a tartós odafigyelés képességét, amely az iskolai élet előkészítéséhez fontos.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket. Megbeszéljük, hogy ki az, aki jó helyre repült.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot továbbfejleszthetjük úgy is, hogy az élelem megszerzésekor felállítunk négy zsámolyt, minden zsámolyban egy-egy élelem fotója van (béka, légy, napraforgó mag, cinegegolyó). Ekkor minden "szülőnek" eszébe kell, hogy jusson, az általa képviselt madár által kedvelt élelem és fel kell azt ismernie a fénykép alapján. Ezt követően ugyanúgy folytatható, mint az előző. (Ezt a verziót inkább hat-hét éveseknek ajánlom, mert nehezebb feladatot igényel a gyerekeknek)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek folyamatosan figyelemmel kell lenni a gyerekek lelki világára és testi épségére. Valamint, a játékvezető segít azoknak, akik menet közben elakadtak. A játékvezető tölti be a héja szerepét is.
  22. Egyéb/megjegyzés: A foglalkozás képeit e-mailben küldöm.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bakóné Tóth Ildikó