JÁTÉKRA FEL!

Horváthné Palóczi Gyöngyi: Bábeli szótorony

  • A játék neve, címe: Bábeli szótorony
  • A játék pedagógiai célja: kreativitás- és kooperáció fejlesztése, amely mellett a szókincs fejlesztését is szolgálja.
  • A játék jellege: Együttműködési
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő méretű hely biztosítása a játék részére, hogy amikor bekötött szemmel mozognak, nehogy megüssék egymást.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+,14+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: kockacukor, filctoll, kendő
  • Technikai igény: asztal, iskolai pad és a játékosok számával megegyező számú szék
  • Az előkészítés feladatai: 6 fős csoportok vagy párok alakítása, a kockacukorra a betűk felírása
  • Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kockacukrok oldalainak betűkkel történő megírásába lehet a játékosokat bevonni.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A csapatok körbeülik az asztalt és elmondjuk a játékszabályokat.
  • A játék menete, játékszabályok: A résztvevők max. 6 fős csoportokat alkotnak, és játékosonként 2-2 kockacukrot kapnak. A játékosok a kockacukorra egy-egy betűt írnak és továbbadják, így egy kockára 6 különböző személy által írt betű kerül.( megkötés lehet az is, hogy minden játékos egy betűt csak egyszer írhat le )Ha a kockák elkészültek, az egyik játékosnak – aki az építő lesz – bekötjük a szemét. Az ő feladata lesz, hogy a társai segítségével, szóbeli instrukciók alapján az asztalon lévő kockacukrokból úgy építsen fel egy oszlopot, hogy legalább az egyik oldalán értelmes szó jöjjön ki. A csoport tagjai felváltva adják az utasításokat. A játék során egyszer kérhetnek segítséget a játékvezetőtől max.30 másodpercben.
  • A játék lezárása: Egy játék addig tart, amíg elkészül a szókockacukortorony. Az lesz a győztes csapat, amelyik a legmagasabb oszlopot tudta felépíteni.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdícsérjük a játékosokat, beszélgetünk arról hogy érezték magukat játék közben. Milyen érzés volt építőnek lenni, mit gondolt játék közben? Mit tanultak belőle?
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Arra is figyelhetnek a játékosok, hogy az oszlop többi oldalán is értelmes szó jöjjön létre. A játék végét jelentheti az is, ha ledől egy kocka. Nehezítheti a feladatot az is, ha az építő csak egy kézzel dolgozhat.
  • A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra, hogy az instrukcióknál ne vágjanak egymás szavába a csapattagok, mert az nehezíti az építő számára a megértést, egyidejűleg az egymás közötti higgadt együttműködés elősegíti a jobb eredmény elérését, főleg a nehezített változatban.
  • Egyéb/megjegyzés: Öröm volt látni a kreativitásukat, azt, hogy milyen rövid idő alatt mennyiféle szó jut az eszükbe. Szerették a játékot, amely szórakoztató és tanulságos is volt egyben.Érdekes volt megfigyelni, hogy a játékkészítés során milyen pontossággal, igényességgel dolgoztak, hiszen felismerték, hogy egymás munkája által lesznek eredményesek.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  • A Játékot lejegyezte: Horváthné Palóczi Gyöngyi