JÁTÉKRA FEL!

Forgó Gábor: Szókitaláló

  1. A játék neve, címe: Szókitaláló
  2. A játék pedagógiai célja: osztályfőnöki óra vidámabb eltöltése és fontos a játék közösségkovácsoló ereje (de lehet ezt osztálykirándulás ideje alatt vagy utazás során is játszani). Játék során a memória fejlesztése, figyelem javítása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsen
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: toll, papír
  12. Technikai igény: speciális eszközigénye nincs, terembe körbe székre ülve érdemes játszani, szabadban fűbe érdemes ülni.
  13. Az előkészítés feladatai: helyszín berendezése, székek körbe lerakása, játékosok véletlenszerű elhelyezkedése a székeken.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: papírok és tollak kiosztása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Előtörténet: A favágók kimennek az erdőbe fáért. Favágás közben rájuk sötétedik és eltévednek az erdőbe. A sötétbe nem látják egymás és szétszélednek. Szeretnék egymást megtalálni, mert csak így együtt tudnak az erdőből kijutni és hazamenni. Egy jó tündér (játékvezető) siet a segítségükre, hogy segítsen megtalálniuk egymást. Minden favágót egy adott szó helyettesít, majd a játék során.
  17. A játék menete, játékszabályok: A kiosztott papírokra mindenki írjon fel egy szót, majd adja oda a játékvezetőnek (jó tündérnek) úgy, hogy senki se lássa mit írt a papírra és ne is mondja ki hangosan a papírra szót. A játékvezető (jó tündér) egyszer hangosan, lassan felolvassa a papírra írt szavakat. Egyik játékos se jelezze semmilyen formába melyiket írta ő, de érdemes a szavak memorizálása közben az arcokat is figyelni, hátha valaki „elszólja” magát. Fontos, hogy minél több szót jegyezzen meg minden játékos. A játékot a jó tündértől jobbra vagy balra ülő játékos kezdi. Valakire rámutat, és a korábban felolvasott szavak közül egyet ráolvas: Te vagy a ……! Akire rámutattak az vagy IGENnel vagy NEMmel válaszol. Ha NEM a válasza, akkor ő folytatja, valakire rámutat és az általa megjegyzett szavak közül egyet ráolvas a játékostársára: Te vagy a ….! Akire rámutattak vagy IGENnel vagy NEMmel fog válaszolni. Ha a válasz NEM, akkor ő folytatja tovább a játékot. ....... A játékosoknak ilyenkor azt is érdemes memorizálnia, hogy ki melyik szóra mondott NEMet. Ha a válasz IGEN, akkor annak a játékosnak, akinek kitalálták a szavát fel kell állnia és azon játékos mögé kell ülnie, aki kitalálta a szavát. Innentől ő is segít kitalálni/megtalálni a többi favágót. Természetesen igen szó után újra az a játékos jön, aki kitalálta valamelyik játékos szavát. Ahogy egyre többen vannak egy játékos mögött annál könnyebb lesz a többiek szavát kitalálni. Kommunikálhatnak a "kitalált" játékosok egymással halkan, hogy másoknak ne segítsenek, de az együtt gondolkodás segít a felolvasott szavak könnyebb felidézésére. Ha olyan játékosnak a szavát találja ki valaki, aki mögött már mások is ülnek/állnak, akkor csak abban az esetben ülhet/állhat mögé a játékos és a többiek, ha a többiek szavát is fel tudja sorolni. (nem kell a korábbi kitalálási sorrendet betartani) Ha a játékosok végleg elfelejtenek egy-két szót és a játék esetleg holtpontra kerül, akkor felolvashatja újra egyszer az összes papírra írt szót a jó tündér.
  18. A játék lezárása: A cél az, hogy egy játékos/favágó megtalálja az összes társát, akikkel így kitalálnak az erdőből. Az utolsó játékosnak el kell tudnia sorolni, hogy kinek mi volt a szava.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jól érezték magukat, sokat nevettek.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Csak adott témakörben, vagy szakmában lehet szavakat használni. Vagy csapatokra osztani a részvevőket és ők játszanak egymás ellen, és nem mindenki-mindenki ellen. Vagy megemelni a létszámot, de az már komoly memóriát igényelt.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az elején elmondani a játékszabályokat és játék közben figyelni annak betartását.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot, kortól nemtől függetlenül.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Forgó Gábor