JÁTÉKRA FEL!

Borcsikné Juhász Tímea: Hajóskapitány

  1. A játék neve, címe: Hajóskapitány
  2. A játék pedagógiai célja: figyelemfejlesztés
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: felhívni a résztvevők figyelmét, hogy helyváltoztatáskor, az alakzat kialakitásakor figyeljenek egymásra
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: matrózsapka
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a helyszín berendezése a biztonságos játék érdekében
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér biztonságossá tételében segíthetnek a játékosok, illetve a játék előtti foglalkozáson készíthetünk matrózsapkát, amit a matrózavatáson használunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: kerettörténet: Én egy nagy hajó kapitánya vagyok. Hosszú, föld körüli útra indulok, matrózokra lenne szükségem. Ki szeretne velem tartani? Aki matróz szeretne lenni, meg kell tanulnia néhány vezényszót! A legjobban teljesítő gyereket matrózzá avatjuk. Vezényszavak: KAPITÁNY A FEDÉLZETEN!- mindenkinek tisztelegnie kell. EVEZÉS!- mindenki evezni kezd. TŰZ VAN!- mindenki lehasal. VITORLÁT BONTS!- mindenki széttárt karokkal imitálja a vitorlát.
  17. A játék menete, játékszabályok: Ha a játékosok jól begyakorolták a vezényszavakat, indulhat a játék. Aki nem jól hajtotta végre a feladatot kiesik a játékból vagy zálogot ad.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor már csak egy játékos marad a pályán. Ő matrózzá lesz avatva. Zálogos játék esetén a megszabott játékidő lejártakor megtörténik a zálogok kiváltása.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes jutalma a matrózsapka, amit előre elkészítettünk. A résztvevők megdicsérése, a részvétel megköszönése, tapasztalatok, észrevételek megbeszélése is megtörténik a játék végén.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: egyéb utasításokkal is lehet bővíteni a játékot. Pl.: EMBER A VÍZBEN!- a játékosok keresnek egy párt maguknak, az egyik felugrik a másik hátára, majd az egyik kezét szemellenzőként használva kiabál: Ember a vízben! FÖLD!- Két ember kört alakít, a harmadik gyerek a kör közepén ugrálva kiáltja: Föld! TENGERI CSILLAG:- Öt gyerek a karját a kör közepe felé tartva összekapaszkodnak és körbeszaladnak. Ebben az esetben azok is kiesnek vagy zálogot adnak, akik nem találnak megfelelő számú embert a feladat elvégzéséhez.
  21. A játékvezető speciális feladatai: a szabályok fokozatos ismertetése. Először csak egy utasítást próbálunk ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor vezetjük be a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Így még izgalmasabb lesz. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára is.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek szórakoztatónak és izgalmasnak találták ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Borcsikné Juhász Tímea