JÁTÉKRA FEL!

Bódai Sándor Zsolt: Karmesterjáték

  1. A játék neve, címe: Karmesterjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Ez egy kognitív készségek fejlesztését célzó játék, mozgással összekapcsolt figyelemgyakorlat. A játék lényege és célja a nonverbális kommunikáció gyakorlása. Pedagógiai és fejlesztési célok: észlelés, figyelem, emlékezet, szerialitás (sorrendiség), intermodalitás (emlékezetfejlesztés) fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelmeztetés szóban: Lényeg a mozgások során esetlegesen előfordulható balesetek elkerülése.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs szükség kellékre.
  12. Technikai igény: Tanterem tágasabb része, esetleg padok csúsztatása, helyigény miatt.
  13. Az előkészítés feladatai: Ráhangolódás, felkészülés a játékra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Azon tanulóknak, akik korábban ezt a játékot nem játszottuk, elmondom nekik néhány mondatban, mi fog következni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tanulók köszöntése, játék nevének ismertetése, rövid instrukció. Tekintettel, hogy ezt a játékot előzőleg már játszottuk.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az instrukció során ismertetve lettek arról mi fog most következni. Milyen játékot játszunk ma. Lehetőleg önállóan végezzék, erre törekedtem. Fontos a szabályok betartása, a magatartás és fegyelmezettség! A csoport tagjai körben állnak. Egy gyereket kiküldenek. A benn maradók megegyeznek a karmester személyében. Ki legyen az? Miután megvan a karmester, az ő feladata elkezdeni a mozdulatokat, melyeket a körben állok lehetőleg azonnal megpróbálnak utánozni, kisebb nagyobb sikerrel. Van mikor nagyot nevetnek, de néha komolyra fordul a feladat. Ezután a kint levő gyereket behívják, neki kell kitalálnia, ki a karmester. Nem egyszerű játék, de a tanulók kedvelték. Többször ismételtük egymás után.
  18. A játék lezárása: Több perc eltelt, mire a tanulókon észlelhető volt a játék lényege. Főleg miután ráéreztek, egyik kedvenc játéknak volt mondható. Többen szerettek volna karmesterek lenni, vagy a kiküldött szerepet vállalni, ezért ismételni kellett.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék befejeztével a gyerekek elmondták néhány mondatban tetszett-e a mai foglalkozás. A játék számukra fontos. Jutalomként egy teljesen más játék is szerepet kapott a dráma és tánc óra keretében. Pozitív visszajelzés a foglalkozás végén egy rövid mondat, kérdés egy-két tanuló részéről: Ugye következő órán is eljátszuk ezt?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztésként, esetleg a későbbiekben éneket esetleg zenét is vihetek ugyanebbe a játékba. Ami - szerintem - a ritmusos mozgást elősegíti és színesebbé teszi magát a játékot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelem, kreatívitás, megoldások keresése, konfliktuskezelés, vezetői szerep!
  22. Egyéb/megjegyzés: Köszönöm a játékot, a tanulást, pedagógiai fejlődésem tovább növekedett. Használni fogom az itt kapott tudást tanításom során, főleg drámapedagógusként, dráma óráim keretében.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Bódai Sándor Zsolt