JÁTÉKRA FEL!

Somogyváriné Urbán Klementina: Kié lesz a kosár?

  1. A játék neve, címe: Kié lesz a kosár?
  2. A játék pedagógiai célja: A gyermekek aktivizálása, bevonása a közös tevékenységbe. Fő feladat az egymásra figyelés, a biztonságos játék szabályainak elsajátítása. Fejlesztendő területek: nagymozgás, auditív memória, szabálytudat, kudarctűrés
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Kellően nagy teret kell biztosítanunk a játékosoknak a futáshoz. Kisebb gyermekek esetében különösen fontos kihangsúlyozni, hogy vigyázzanak, nehogy összeütközzenek futás közben.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: plüss maci
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Amennyiben beltérben játszunk, a terem berendezése elengedhetetlen: úgy kell elpakolnunk a berendezési tárgyakat, hogy kellően nagy helyet kapjunk.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Óvodások, kisiskolások esetében motiváló lehet, ha rábízzuk a gyermekre a plüsst. Megbeszéljük vele, hogy nem kell beszállnia, ha nem akar, de legyen szíves vigyázzon a macira addig. Kihangsúlyozzuk, hogy ha bármikor kedve támad beszállni, megteheti.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bemutatjuk a plüss medvét, nevet is adhatunk neki. Mesélünk kicsit a családjáról, elmondjuk hogy ő is óvodába/ iskolába jár, és felhívjuk rá a gyerekek figyelmét, hogy ez a maci bizony nagyon szereti a málnát. Málnagyűjtés közben mindenféle izgalmak történnek vele. Hogy mik ezek az izgalmak, azt megtudhatjuk, ha megtanuljuk a versikét.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mielőtt elkezdenénk játszani, megtanulunk egy rövid, négy soros versikét: Erdő szélén jár a medve, málnával a kosara tele. Róka Koma meglátja, a kosarat a kezéből kirántja. HUSS! Miután megtanultuk a verset, kiválasztunk egy "Róka Komát". Ezt követően a résztvevőknek kört kell alkotniuk, úgy, hogy egymás kezét megfogják. Ha beltérben játszunk, szorosabb, ha kültérben, akkor tágasabb legyen a kör. A Róka Koma a körön kívül fog körbe járni, úgy, hogy miközben együtt mondjuk a verset (a róka is) megérinti a játékosok hátát/vállát. (Hogy merre indul el, az közös megegyezésen alapul, de akkor a játék során minden róka ugyanabba az irányba fog indulni.) Akit megérint a "HUSS"-nál, azzal szalad egy kört: A megérintett játékos (a medve) kiáll a helyéről, ez a hely üresen marad, a két szomszédos játékos ne zárja le kézfogással a kört. A róka ugyanabba az irányba fog indulni a futás során, mint ahogy eddig körbe járt. A medve pedig az ellenkező irányba fut! Az foglalhatja el a helyet, aki hamarabb körbeér. Így a hamarabb beért játékos megtarthatja a (képzeletbeli) kosarat, míg a kiesett játékos lesz (marad) a róka.
  18. A játék lezárása: 5 róka próbálhatja meg kicselezni a medvét. Ha az 5. róka sikerrel jár (tehát a róka ér be az üres helyre) akkor addig kell további köröket játszani, amíg a medve nem nyer. Ha az 5. körben a medve ér vissza előbb a saját helyére, a játék véget ér és a jutalmak kiosztásra kerülnek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékban részt vevők mind kapnak egy mackós nyomdád/matricát. Ezen kívül az a játékos (aki többször futott a róka ellen) akinek a legtöbbször sikerült kicseleznie a rókát, kap valami bónusz jutalmat. Ez lehet egy nagyobb matrica, vagy egy szép ceruza, bármi ami az alkalomhoz illik. (pl.: az iskolába hívogató rendezvényen ceruza, de egy nyári táborban inkább két db vízibomba lufi)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kiemelt figyelmet kell szentelnünk a balesetek elkerülésére. Főleg akkor, ha óvodás gyermekekkel játszunk. Beltérben játszott körjáték esetén fontos, hogy minden olyan tárgyat eltávolítsunk a játéktérről, amelyben fel lehet bukni, bele lehet akadni, vagy fel lehet azt lökni, stb.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek meglepően élvezték a róka szerepét, annak ellenére, hogy ő egy "negatív" szereplő. Kivétel nélkül mindenki ki szerette volna próbálni magát ebben a szerepben.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Somogyváriné Urbán Klementina