JÁTÉKRA FEL!

Messina Éva: Várostrom

  1. A játék neve, címe: Várostrom
  2. A játék pedagógiai célja: Örömteli játék, élménynyújtás. Feszültségoldás, energetizálás a munka szünetében. Mindvégig aktivizálni a résztvevőket. Alapfokú együttműködés, egymásra figyelés. Sikerélmény kevésbé edzett résztvevőknek is.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: • Akadálymentes, sík helyszínt válassz. • Biztosíts kevésbé balesetveszélyes kellékeket. (A vár kijelölése letaposható, könnyű bójákból. A lövedékek az ütőerő csökkentése miatt saját kezűleg készített bombák lehetnek feltekert zokniból, befőttes gumival rögzítve. A pajzsok pl. könnyű, műanyag, átlátszó, lekerekített sarkú, ideális méretű doboztetők, melyek a perem miatt biztonságosan megtarthatók.) • Kérd meg a résztvevőket, hogy kényelmes öltözetben és sportos cipőben jelenjenek meg. • A játékosok figyelmét fel kell hívnod arra, hogy a fejre ne célozzanak, egymásra figyelve mozogjanak helyváltoztatás közben. • A 2. játékfokozat után meg kell növelni a kört, hogy elég mozgástere legyen a játékosoknak a 3. és 4. játékban.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: • zokni-bombák (lövedékek) létszámtól függően, lehetőleg minden játékosnak jusson • bóják a vár kijelölésére • pajzsok a várvédők részére (legalább a játékosok felének jusson) • csengő hangjelzésre • vastag kemény borítójú könyv a robbanás imitálására
  12. Technikai igény: Nincs semmilyen technikai igény.
  13. Az előkészítés feladatai: • Résztvevők meghívása és felkérése, hogy kényelmes öltözetben jöjjenek. • Zokni-bombák elkészítése. • Kellékek összegyűjtése, helyszínre szállítása. • Helyszín (tornaterem) berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Bóják lehelyezése nagy körben a padlóra, bombák szétrakása.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő álljon be nagy körbe a bójával kijelölt terület köré. Mondd el a játékszabályokat, közben mutasd be a kellékeket (zokni-bomba, harangszó). Keretmese: A kijelölt terület egy középkori vár, melyet ostrom alá vettek. A résztvevők egyik fele „várvédő” a körön belül, a másik fele „támadó” a körön kívül. A támadóeszköz a „zokni-bomba”, mellyel a támadók a körön kívülről megpróbálják kiütni a védőket. Ha ez sikerül, az eltalált védő hangosan, és látványosan jelzi, hogy „kiiktatták”, és helyet cserél a támadóval. A játékban a támadók és védők folyton szerepet cserélnek, tehát a játékban mindvégig mindenki játszik valamelyik poszton. A várvédők legfőbb feladata, hogy a bombáktól megszabadítsák a várat, tehát ki kell lökniük a zokni-bombákat a körből, hogy azok ne tegyenek kárt az erődben. A csata elejét és végét harangszó jelzi.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kezdőjáték (1. fokozat) A játékosok körben állnak, Te pedig a körön kívülről irányítod a játékot. Két részre osztod a résztvevőket. A védőket beállítod a körbe, a támadókat pedig a körön kívülre. Elmondod, hogy a játéktéren előre elhelyezett bombákat a csengő hangjelzés után lehet megfogni, vagy meglökni és kezdődhet az ostrom. A balesetveszélyre hívd fel a figyelmet. Hangsúlyozd, hogy nincs versenyhelyzet, mindenki nyerni fog, ha örömtelivé válik a játék. Megkéred a játékosokat, hogy a csata végét jelző csengetés után álljanak vissza a kezdő körbe. 2. fokozat: A játék hasonlóan zajlik, mint az előző, de a gyorsaság mindkét szerepben nagy fontosságot kap. Hangsúlyozd ki, hogy mostantól a védők nagyon figyeljenek a bombák gyors eltávolítására, mert a vár felrobban, ha 4, vagy annál több bomba kerül egyidőben a földre. (A robbanást imitálhatod egy kemény fedelű nyitott könyv hangos összecsukásával.) Az ostrom ebben a játékban addig tart, amíg a várban robbanás nem történik, vagy játékvezető csengetése le nem zárja. A csata után a játékosok ismét álljanak vissza a kezdő körbe. 3. fokozat: Ebben a játékban a várvédők kapnak egy-egy pajzsot, amivel kivédhetik a lövéseket. Csak akkor számít a találat, ha a védő valamelyik testrészét találja el a támadó. A játék menete megegyezik az előző fokozatban leírttal. A játék kezdetét és végét az előző fokozatnál leírt módon hangjelzés jelzi. A játék végén a pajzsokat össze kell szedni, mert a következő játékban nincs szükség ezekre.
  18. A játék lezárása: Megkéred a játékosokat, hogy álljanak ismét körbe. Megköszönöd a játékot és a lelkesedésüket. Kéred, hogy vigyék magukkal a játék kellemes hangulatát a munkanap további részére. Dicsérd meg őket, mert ügyesek voltak, és nagyon figyeltek egymásra.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kérdd meg őket, hogy segítsenek neked értékelni a játékot. Jelezzék az egyik felemelt kéz ujjaival 1-től 5-ig terjedő skálán, • hogy mennyire érezték jól magukat a játék során… • hogy milyen mértékűnek érezték saját aktivitásukat a játékban… Kérdd meg, hogy jelezzék ujjaikkal, hogy a négy játékvariáció közül melyik tetszett nekik leginkább. Ezt is beszéljétek meg. Aki szeretné megosztani veled, vagy többiekkel az élményeit, azt hallgasd meg.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék is ugyanazon keretmesén alapul, mint az előzőek, de a kiütött várvédők már nem cserélnek helyet a támadóval, hanem kővé dermednek az ostrom végéig. A játékosoknak figyelniük kell a mozdulatlan „szobrokra”, amely mindkét csoport aktivitását lassítja. A játék lebonyolítása hasonló a kezdő fokozatokhoz, azzal a különbséggel, hogy a végén nem marad támadó. Az utolsó aktív várvédőket kiütheti a játékvezető, hogy ők is mozdulatlanul pihenhessenek. A játék ekkor ér véget.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A csaták előtt szemléltetheted a feladatot önkéntesekkel. Ha szükséges tágítsd a kört a biztonság fenntartása érdekében. Hangjelzéssel indítsd és zárd a csatát, vedd figyelembe a résztvevők fáradtságát. Játék közben figyelj a játékszabályok betartatására. A kezdő játékban előfordulhat, hogy valamelyik játékos nem cserél szerepet, tapintatosan irányítsd a helyére. A további variációkban figyelned kell várban rekedt bombák számára, és imitáld a robbanást, ha szükséges. Az utolsó játékban, ha szeretnél minden játékost kővé dermeszteni, akkor a játék végén neked kell kiütni az utolsó várvédőt.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nem teremt versenyhelyzetet. Nem szükséges előzetes tudás vagy komolyabb fizikai erőnlét. Idősebbeknek is ajánlható. A résztvevőknek tetszett a játék, különösen a 3. fokozat (pajzsos) és az utolsó (kővé dermedős).
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Messina Éva