JÁTÉKRA FEL!

Búzás Erzsébet: Vízhordó staféta

  1. A játék neve, címe: VÍZHORDÓ STAFÉTA, azaz A JÓTÉKONY TÖRPÉK
  2. A játék pedagógiai célja: A két csoport tagjainak összekovácsolódása, együttműködésre nevelése,tolerancia, kézügyesség fejlesztése, szem-kéz koordináció fejlesztése, figyelem fejlesztése, matematikai ismeretek (több-kevesebb) bővítése
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelni kell arra, hogy megfelelő játéktér álljon a gyerekek rendelkezésére.Vizsgáljuk meg, hogy ne legyen egyenetlen a terep. Ne zavarja egymást a verseny során a két csapat. Fontos, hogy jól megértsék a játék szabályát és ne akadályozzák egymást a célhoz vezető úton. A játék eszközeinek megfelelő használatára figyelni (pl. ne öntsék le magukat és egymást játék közben vízzel)
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Gyerekenként egy-egy műanyag pohár, két áttetsző falú kancsó, víz
  12. Technikai igény: Két kis műanyag asztal
  13. Az előkészítés feladatai: Jó időjárási feltételek mellett az óvoda udvarának szabad játékra alkalmas térfelére kihelyezni egymástól 2-3 m-re egy-egy kis műanyag asztalt Két műanyag kancsót megtölteni vízzel.Előkészíteni a gyerekek számának megfelelő mennyiségű műanyag poharat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Már a játékot megelőző napon beszéltem a gyerekeknek arról, hogy milyen izgalmas játékot fogunk hamarosan eljátszani és ismertettem annak leírását és szabályait. A játék megvalósításának napján a gyerekek is segítettek a kellékek ( kis asztalok, poharak, kancsók, víz) előkészítésében és azoknak az udvarra való kivitelében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékot megelőzően beszélgettünk az éghajlat változásról, az ivóvízről és annak létfontosságáról. A játék kerettörténete: Élt egyszer egy varázserdőben 8 kis törpe, akik egy szép napon észrevették, hogy az erdejükben lévő mindkét kút kiszáradt. Elhatározták, hogy egymással versenyezve varázspoharakba töltött életvízzel újra feltöltik a kutakat. Élt a szomszédságukban egy jó tündér, aki megtöltötte poharaikat. A törpék két csapatba szerveződtek és egyszerre keltek útra, hogy minél hamarabb célhoz érjenek. Kíváncsiak voltak, ki fogja előbb megtalálni és újra tölteni az előre kijelölt kutat. A kutak közel voltak egymáshoz. Melyik kutat sikerül jobban megtölteni?
  17. A játék menete, játékszabályok: A 8 gyerekből álló két csapat (4-4 gyerek) egymástól 2-3 m-re egy vonalban egymás mellett áll. A pedagógus mindegyik gyerek kezébe ad egy poharat, amit teleönt vízzel. A gyerekekkel szemben kb. 8-10 m-re a pedagógus elhelyez 2 kis műanyag asztalt, amelyre ráhelyez két üres műanyag kancsót. A gyerekek a rajtvonalban pohárral a kezükben leguggolnak és jelre elindul a két csapat a velük szemben lévő asztal felé. Oda kell érniük minél hamarabb az asztalon lévő üres kancsóhoz, vigyázva, hogy útközben minél kevesebb víz folyjon ki a poharakból. A pedagógus a két asztal közt elhelyezkedve figyeli a játék menetét. A megmaradt vizet az asztalhoz érve bele kell önteni az üres kancsókba. Az a csapat lesz a győztes, akinek több vize lesz a kancsóban. Ezt a gyerekek úgy állapítják meg, hogy a két vízzel teli kancsót egymás mellé állítva összemérik a vízszinteket. Mivel a kancsók áttetsző falúak, ezért a gyerekeknek ez nem okoz nehézséget.
  18. A játék lezárása: A játék jól végződik, hisz a törpék megtalálják és újra feltöltik a kutakat. Akkor van vége a játéknak, ha már mindkét kútban víz csörgedezik. A törpék annak örömére, hogy újra friss víz van a kútban, ezt azzal ünneplik meg, hogy a jó tündért is meghíva közösen megkóstolják a finom, friss életvizet. Játék végeztével a gyerekekkel közösen elpakoljuk a játékhoz felhasznált eszközöket, kellékeket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén arról beszéltünk, hogy milyen finom, jóízű, üdítő a friss, tiszta víz. Annak fontosságát hangsúlyoztuk, hogy figyelni kell a vizeink tisztaságára, nem szabad azokat beszennyezni, elpazarolni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha az lenne a cél, hogy a kiszáradó kutakat egy másik módon töltsék meg a törpék a lehető legrövidebb idő alatt, akkor a gyerekek egymás mellé sorba állva, egymásnak átadva a vízzel teli poharakat igyekeznének megoldani játékosan a feladatot. Ebben az esetben a két csapat egymással szemben áll, közelebb az adott asztalhoz (az utolsó gyerek ne legyen távolabb a kancsótól 1 méterre). Ebben az esetben a gyerekeknek nagyon kell egymásra figyelniük, fontos az összehangolt, egymást segítő játék, az összedolgozás.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek fontos figyelnie arra, hogy a gyermekek jól értsék meg a játékszabályokat és tartsák be azokat. Figyeljenek egymás testi épségére, ugrálás közben ne ütközzenek össze és ne öntsék le magukat és egymást vízzel.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék, a játszás örömén túl fontos a gyerekeknek a környezet védelmére való nevelése. Ez a játék nagyon jó lehetőséget nyújt erre.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Búzás Erzsébet