JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Váli Gabriella: Éljük túl!

  1. A játék neve, címe: Éljük túl!
  2. A játék pedagógiai célja: A kooperatív képességek fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A szigeteknek kiválasztott szilikon lapocskák egyik fele csúszásgátló bevonattal van ellátva, így azok nem csúsznak, de fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy melyik felét tegyék alulra. A csipeszek is viszonylag nehezen pattannak el, ezért nem balesetveszélyesek. A teremben a székeket, asztalokat, egyéb bútorokat el kell húzni, hogy elég hely legyen.
  6. Résztvevők száma: -8,8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: személyenként annyi különböző színű ruhacsipesz, ahányan vannak, s egy-egy darab „sziget” (lehet padlószőnyeg darab, lábtörlő vagy akár szilikon lap, a fontos, hogy ne csússzon)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A termet átrendezni hogy elég hely legyen, kikészíteni a lapocskákat, csipeszeket..
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a szigetek dekorálása lehet, esetleg elkészíthetik a csipeszekhez tartozó kis képeket is (víz, élelem, szerszámok…)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: keretmese Sajnos hajótörést szenvedtetek egy tengeri hajóúton. Szerencsére azonban rengeteg lakatlan szigetecske van errefelé, ahova ki tudtok úszni. A rossz hír az, hogy ezek nagyon kicsik, mindössze egy-egy ember fér el. A jó hír viszont az, hogy mindegyiken van valami, ami segíti a túlélést. Vegyetek el most egy –egy lapot, hozzá a különböző színű csipeszekből egy-egy készletet, s foglaljatok el most a „ócánunkon” egy –egy szigetet!
  17. A játék menete, játékszabályok: Látom, szépen berendezkedtetek. Először is nézzük a szabályokat! Mindenki szigetén van valami, ami a túlélést jelenti. Akinél kék csipeszek vannak, annak van édesvize, akinél lila, annak a szigetén van hús és egyéb élelmiszer, a sárga csipeszek a tüzet jelentik, a zöld csipeszek pedig olyan szerszámokat, amik segítségével tudtok kunyhót eszkábálni a fejetek fölé. Csak az tudja túlélni a hajótörést, aki záros határidőn belül (nálunk ez öt perc lesz) mindent beszerez, azaz mindenféle színű csipesze lesz. A feladatot nehezíti, hogy a szigetről nem tudtok elmozdulni, mert közben ide érkezett a nagy fehér cápa, aki én leszek. Annyira éhes vagyok, hogy még a fölöttem dobált csipeszeket is elveszem, tehát nem érdemes dobálni semmit. A szigetről természetesen ki tudjátok nyújtani a karotokat, hiszen azt vissza tudjátok húzni időben a cápatámadás elől. Most kaptok egy percet arra, hogy kitaláljátok, hogyan tudnátok megoldani, hogy 5 perc alatt mindenkinél mindenféle színű csipesz legyen, s ezáltal túl tudja élni a hajótörést. S most kezdődjék a játék! /5 perc/
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mindenki megszerzett mindenféle csipeszt vagy letelik az öt perc.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszélni a résztvevőkkel, hányan élték túl, mi okozott számukra nehézséget a játékban, hogyan érezték magukat közben, milyen tapasztalatokat lehet levonni, mit csinálnának legközelebb másként vagy ugyanígy.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mindenki nevezze el a szigetét. Egyetlen embernek nem jut sziget, ő viszont nagyon gyorsan tud úszni. A cápák is eltűntek, így semmi sem zavarja, de szeretne szárazföldre jutni. Úgy szerezhet magának szigetet, ha odaúszik gyorsan ahhoz a szigethez, aminek a nevét hallja. Ha a sziget tulajdonosa tovább is maradni akar, akkor gyorsan meg kell neveznie egy másik szigetet. Visszahívás nincs. Ha sikerül elfoglalnia a szigetet, akkor ő mondja a következő nevet a helycsere után. Nagyon vidám változat, amikor szintén egyetlen embernek nincs szigete. S úgy tud szigetet szerezni, ha azt mondja: „cseréljenek szigetet azok, akik…” S egy olyan állítást kell mondania, ami rá is vonatkozik. Csak az mozdulhat el, akire szintén vonatkozik az állítás. Ebben az esetben fokozottan figyelni kell a résztvevők biztonságára.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Cápaként a dobált csipeszek összegyűjtése.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az osztályomnak szánom a játékot, akiknek szeretnék egy több játékból álló* játékdélutánt tartani, aminek ez lenne az egyik játéka, s rádöbbentetni őket, hogy ha együttműködnek, segítik egymást, többre jutnak. A helyszín az osztálytermünk lenne egyik délután. Sajnos a szünetben nem tudtam gyerekekkel ezt a játékot kipróbálni, de ezzel kezdek szeptemberben. *Bemelegítő-energetizáló játéknak egy csipeszfogót gondoltam, ahol személyenként fel kell tűzni bárhova a ruhákra 5-5 csipeszt, s adott idő alatt /5 perc/ annyit kell megszerezni másoktól, amennyit csak lehet. A területet be kell határolni, meddig lehet elmenekülni a „rablóktól”, s bárhogy el lehet hajolni, védeni a saját csipeszeket. Az győz, akinél a legtöbb csipesz van az idő lejártakor. Végül a kommunikatív képességeket szeretném fejleszteni a csipeszekkel. Játékosonként 5 csipesszel indulnak, s a teremben sétálva kell a többiektől elkunyerálni a csipeszeket vagy kiudvarolni. Az győz, akinek adott idő leteltével a legtöbb csipesze van.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Váli Gabriella