JÁTÉKRA FEL!

Erni Vanda Kinga: Labdaút

  1. A játék neve, címe: Szorzó-fogó
  2. A játék pedagógiai célja: A meglévő tudás ismétlése, a tanult ismeretek elmélyítése. Kudarctűrő képesség megerősítése. (memória és figyelemfejlesztő játék)
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A helyzetváltoztatáskor (átfutáskor, kerüléskor) figyeljenek egymásra!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: számkártyák (annyi, ahányan játszanak), labdacsok( labdává gyúrt lapok egy-egy művelettel(szorzással), öttel több, mint ahány tanuló játszik); zsámoly, 3-4 bója, vagy nagy labda
  12. Technikai igény: A szabadtéri játéktér kialakításához ragasztócsík, vagy hosszú kötelek.(Tornateremben a felfestek csíkok segítenek kialakítani a teret.)
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése(játéktér kialakítása): zsámolya elhelyezése, labdacsok elkészítése,elhelyezése; számkártyák elkészítése,kiosztása. A játéktér: a terem közepénél egy kb. 3-4 méteres sáv, amely a terem teljes szélességét lefedi, közé bóják labdák elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők saját maguk készíthetik el a szám kártyákat, labdacsokat, segíthetnek az eszközök elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése, próbajáték játszása, az esetlegesen felmerülők kérdések megválaszolása.(Számok többszöröseinek átismétlése.)
  17. A játék menete, játékszabályok: A fogó a kijelölt játéktérben helyezkedik el. A többi játékos az alapvonal mentén áll sorba egymás mellett. A kiosztott számkártyán szereplő szám lesz a játékban a nevük. A fogó mögött húzódó vonalnál egy zsámoly van, amiről a fogó a játék kezdetekor választ egy labdacsot és felolvassa a rajta található szorzást. Annak a tanulónak kell átfutnia a zsámolyhoz, akinek a száma a szorzat.pl. (4x4-fogó; 16-futó). Hangosan kimondja a számát és megpróbál átjutni a zsámolyhoz, hogy felvegyen egy labdacsot. A fogó ezt szeretné megakadályozni. A futó csak akkor indulhat, ha azt a szorzást mondja a fogó, aminek a szorzata az ő száma. Az átfutó tanuló szabadon mozoghat a fogó játékterében, de nem léphez vissza az alapvonalhoz és nem lépheti át a kitett akadályokat, csak megkerülheti őket. Ha elkapják, kiesik, ha átjut ő lesz az új fogó és a régi esik ki. Ha olyan szorzás hangzik el, aminek nincs a játékosok között az eredménye újat kell húzni. (Ha már jól megy a játék újabb szabályokat hozhatunk be:Ha valaki rossz eredményt mond kiesik. Ha nem reagál a szorzatra, de nála van az a szám, szintén kiesik.) A játékvezető a terem egyik szélén helyezkedik el, ahol jól beláthatja a játékosokat és nem akadályozza őket a játékban. Ha szabálytalanságot lát, sípszóval megállítja a játékot, az újabb sípszó a játék folytatását jelzi.
  18. A játék lezárása: Az győz, aki a végén bent marad.(Ha át tud futni, a futó győz;ha elkapják, a fogó.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok szóbeli dicsérete, motiválása a további gyakorlásra. Önértékelés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -Nehezíthető a feladat, hogy kicsit összetettebb műveletet kapnak pl. 3x 2 kisebbik számszomszédja (nem célszerű túl sok új információt behozni, elég egy kis csavar) -A kiesett játékos beül törökülésben a fogó játékterében, így az átfutónak akadályok között kell átérni a másik oldalra. A kieset, már ülő játékosok úgy helyezkedjenek el, hogy át lehessen futni közöttük, ne akadályozzák a még játékban lévő résztvevőt. Ha elhangzik egy szorzás és nem talál gazdára, akkor a kiesett játékosok mondhatják meg, hogy mi az eredménye. -Bármilyen más tantárgyhoz, témakörhöz kapcsolható.(pl. már 5 éves kortól is lehet játszani, ha a témakör megváltoztatásra kerül.óvodás korosztály: évszakok-tél-téli ruházat, téli sport, téli csapadék, téli ünnep.; nyelvtan-ellentétes szópárok)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos: a megfelelő legyen az előkészület (elegendő számkártya és labdacs.) a nyugodt környezet megteremtése. a szabályok egyértelmű ismertetése. a tananyagban való jártasság. a részvevők tudásának és életkori sajátosságainak ismerete. A szabályok többszöri ismétlése. Egyértelmű utasításadás.
  22. Egyéb/megjegyzés: -
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pappné Szűcs Mónika