JÁTÉKRA FEL!

Kopjáriné Bedő Zsuzsanna: Kötélből négyzet

  1. A játék neve, címe: Kötélből négyzet
  2. A játék pedagógiai célja: együttműködés, bizalom, érzékelés, kommunikáció, konfliktusok, problémák megoldásának fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terület kövektől, ágaktól való megtisztítása, illetve mindem olyan akadály eltávolítása, amibe a résztvevők megbotolhatnak.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kötél vagy fonal, kendők a szem bekötéséhez
  12. Technikai igény: Csendes, zajmentes, akadálymentes terület.
  13. Az előkészítés feladatai: A kötél előkészítése: leszabás, összekötés
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ebben az esetben korosztályok szerint bontottam a táborozó gyerekeket. Minden csoport a saját korának megfelelő feladatot kapott. A bibliai történet részlete után a csapatok megkapták a saját feladatukat, így a a résztvevők bevonása a játékba nem volt nehéz.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékot egy Biblia tábor ifis tagjaival játszottuk. A hét Ábrahám történetéhez kapcsolódott, így a felvezető szöveg is ehhez kapcsolódott. Ábrhám a családjával együtt szinte éjt nappallá téve vándorolt, hogy elérjenek Kánaánba. Volt olyan, amikor teljes sötétségben kellett menniük. Ilyenkor egy kötelet fogtak a kezükbe, hogy el ne keveredjenek egymástól. Mivel nagy volt a család és sok a gyerek, a felnőttek a kötélből egy négyzetet alakítottak, amibe aztán beállították a gyerekeket, hogy el ne tévedjenek. Most mi leszünk a felnőttek, akik ezt a négyzetet megformáljuk a kötélből. Ezután ismertettem a játékszabályokat majd bekötöttük a résztvevők szemét.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csoport minden tagjának bekötjük a szemét. Ezután kapnak egy kb. 10 m hosszúságú kötelet, ami a földön hever. Ebből a kötélből kell a csoportnak egy négyzetet megformálnia úgy, hogy az oldalak egyenesek és feszesek legyenek. Minden résztvevőnek legalább egy kézzel folyamatosan tartania kell a kötelet, de bármikor helyet cserélhetnek. Ha valaki elengedi a kötelet, az eltévedt a sötétben és felfalják a pusztai farkasok.
  18. A játék lezárása: Megbeszéltük, hogy hogyan érezték magukat, mi okozott nehézséget a kötél kifeszítése közben. Mire kellett figyelni? Hogyan lehetett megoldani ezt a feladatot?
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A négyzet kialakítása után, mindenki levette a szeméről a kendőt és megnézte, mit alkotott a csoport. Értékeltük, hogy sikeres volt-e a végrehajtás. Majd a lezárás részben leírtak alapján megbeszéltük a feladat közben való érzéseket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább fejleszthető a feladat azzal, hogy betereljük a kisebb gyerekeket a négyzetbe és így kell együtt mozogniuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha nem sikerül megoldási stratégiát kidolgozniuk a résztvevőknek, rá kell őket vezetni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők nagyon ügyesek voltak. Egy kis kezdeti nehézség után nagyon jó stratégiát hoztak létre. Kijelölték a négyzet négy sarkát egy-egy gyerekkel, akik ezek után nem mozdultak sehová. A többieket pedig egy gyerek azzal mozgatta, hogy kezét a kötélen tartva végig ment a négy oldal mentén és ahol kilógó embert talált kintebb vagy bentebb küldta, így sikeres volt a feladat végrehajtása.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kopjáriné Bedő Zsuzsanna