JÁTÉKRA FEL!

Szakonyiné Vigh Enikő: Bajkeverő krampuszok

  1. A játék neve, címe: Bajkeverő krampuszok
  2. A játék pedagógiai célja: Ügyesség, gyorsaság, csapatjáték fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő helyigény biztosítása mellett, felhívom a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatásnál, csomag, bábu (bot) átadásnál fokozottan figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 1 db ajándék csomag 1 db Mikulássapka vagy bot vagy bármilyen tárgy amit könnyen meg tudnak fogni és jelzi, hogy ki a Mikulás
  12. Technikai igény: Az archiválás miatt fényképezőgép A hangjelzés lehet magnóról lejátszott zene megszakítása, ebben az esetben magnó és karácsonyi vagy Mikulásos zene.
  13. Az előkészítés feladatai: Hely terepszemléje ( biztonságos-e) Az eszközök előkészítése Gyerekek fogadása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az ajándékcsomagot közösen készíthetjük el…közben beszélgetés kezdeményezésével oldjuk az esetleges feszültséget.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék elején köszöntöm a résztvevőket és egy bemelegítő, ráhangolódó játékkal kezdjük. A "nagy gubanc" játékkal. Mindenkinek van egy ökölbe szorított és egy fogó keze. (közelebb állunk egymáshoz)Csukott szemmel kell a fogó kezünkkel a másik ökölbe szorított kezét megfogni.Amikor mindenkinek sikerült, megnézzük, hogy hogyan tudnánk egy lánccá kibogozni az általunk okozott nagy gubancot, anélkül, hogy elengednénk egymás kezét. A játékot 2-3x játszuk
  17. A játék menete, játékszabályok: A bajkeverő krampuszok ellopták Mikulás egyik csomagját, melyet Mikulásnak (miután kap egy hangjelzést- felébred és észreveszi a hiányzó csomagot) vissza kell szereznie. Álljunk egy körbe olyan távolságba, hogy a csomagot és Mikulás botját könnyen át tudjuk adni ( Mikulás botja egy műanyag tekebábu volt, így kevésbé balesetveszélyes) Kezdjünk el énekelni egy Mikulás dalt ( magnóról is mehet, de ebben az esetben a játékvezetőnek figyelnie kell, hogy közel álljon hozzá…a zene megszakításával ébresztjük fel a Mikulást) Körbe adjuk egymásnak az ajándék csomagot és Mikulás botját Amikor megrázom a csengettyűt, felébred a Mikulás akinél éppen a bot van és elkezdi kergetni a bajkeverő krampuszt, akinél a csomag van. A krampusz bárkinek a kezébe adhatja a csomagot, innentől kezdve a Mikulás már őt "kergeti". Ha Mikulásnak sikerül a csomagot vivő krampuszt megérintenie kézzel vagy bottal, a játék újra indul. Minden újraindított játéknál az előző játék Mikulása lesz az új játékvezető, aki indítja, majd hangjelzéssel/csengettyű csendítésével felébreszti az új Mikulást.
  18. A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, amikor a Mikulásnak sikerül megérintenie az éppen csomagot vivő krampuszt. A teljes játék vége : a játékosok intenzitásától, visszajelzéseitől függ.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszönöm a részvételt és megdicsérem a résztvevőket a játékban nyújtott teljesítményükért. Megkérdezem, hogy mennyire tetszett a játék, esetleg felajánlok egy következőt vagy ha fáradtnak látom őket leülünk kicsit beszélgetni stb./ Mi még 5 játékot játszottunk végig vidám önfeledt hangulatban…nagyon sok képet készítettünk, melyeken jól látszik is (sajnos a freemailem nem sokat engedett átküldeni :(….aztán beszélgetéssel, szalonna sütögetéssel, focizással, kártyázással folytattuk. A játék pont attól volt vicces, hogy nyáron játszottuk, télen nagykabátban havas udvaron balesetveszélyes is lenne. Az én eredeti célcsoportom óvodás csapat lett volna, de a nyári leállás miatt egy iskolás baráti közösséget sikerült csak összeszervezni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Miután a Mikulás is csak ember és ő is kifáradhat javaslom, hogy kézfeltartással jelezze, aki le akarja váltani a Mikulást. Ebben az esetben megkapja tőle a botot és innentől ő kergeti az aktuális krampuszt. Felhívom a figyelmet arra, hogy a játék lényege nem kétszemélyes fogócska, hanem egymásnak átadogató csapatjáték.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék feladatait fokozatosan ismertetem, majd az első játék után, mikor már látható, hogy mindenki érti a szabályokat én is játékossá válok. A játék közben így is figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot könnyen megértették és a magukévá tették jó hangulatban. Kisebb korosztályban is alkalmazható.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szakonyiné Vigh Enikő, (encsi127@freemail.hu)