JÁTÉKRA FEL!

Federicsné Árva Mónika: Benn a bárány, kinn a farkas (Bárányok és farkasok)

  1. A játék neve, címe: Benn a bárány, kinn a farkas (Bárányok és farkasok)
  2. A játék pedagógiai célja: Erő, állóképesség, gyorsaság, téri tájékozódás, gyors reakció képesség, egymásra való odafigyelés, egymás segítése, kohézió,
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szőnyegeket feltekerem, kinyitom az ablakot, szellőztetek, a meleg felsőt levetetem, segítek levenni, asztalokat elrendezem, cipőket ellenőrzöm. Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy vigyázzanak egymásra, egymás testi épségére. Győzni akarás, de nem minden áron!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Jelen esetben nem használunk kellékeket, de akár lehetne is bárány és/vagy farkas fejdíszt, fokozva a játék hangulatát, csak előfordulhat, hogy a felszabadult mozgás rovására válik.
  12. Technikai igény: A játékban nincs szükség technikai igényre.
  13. Az előkészítés feladatai: Az asztalokat, székeket elrendezni, szőnyeget feltekerni, ablakokat kinyitni, meleg felsőket levenni, cipőt megigazítani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Többféle bevonási lehetőség van. A gyerekekkel a vadon élő állatok a témánk. Beszélgetés közben a farkast említik, amiről ez a játék jut eszembe.2. bevonási lehetőség: Gondoltam egy állatra, találd ki: vadon élő állat, ragadozó, szürke a bundája, stb. Harmadik motiválási lehetőség:Piroska és a farkas c. meséből motiválok. Negyedik motiválási lehetőség: terepasztal (erdő, vadon élő állatok) berendezése közben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Képzeljük el, hogy egy szép nagy réten vagyunk, ahol nyugodtan legelészik EGY bárány, és akit nem is olyan messziről les a bokorból EGY éhes farkas. Számoljuk ki, hogy ki legyen a bárány és ki legyen a farkas!
  17. A játék menete, játékszabályok: Kört alakítunk. Megfogjuk egymás kezét. A kör közepére áll be a bárány, a körön kívül van a farkas, mindenki menetirányban sétál énekelve a dalt. A Szabad vásár – nál a kör kezeket felemelve kaput nyit. Ekkor a farkas kergetni kezdi a bárányt. Ez az alapjáték, amit ismernek. Eljátsszuk egyszer, majd a fokozatosság elvét alkalmazva és az izgalmat fokozva egyre inkább bonyolítom a játékot egy farkas, két bárány szereppel, ezt eljátsszuk kétszer, majd ezt követően jön a teljesen új része,amikor mindenki bárány és egy farkas van, de a bárányokat ha megfogta a farkas terpeszállásban állnak karjukat felemelik magastartásba, jelezve ezzel a többieknek, hogy őket megfogták, amikor ezt észreveszi a többi még el nem fogott bárány akkor odaszalad és óvatosan átbújik a lába között adva ezzel neki új életet.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden bárányt elfogott a farkas és jól lakott.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon ügyesek voltatok! A bárányokat nagyon megdicsérem, mert láttam, hogy nagyon szépen odafigyeltetek egymásra, és arra, hogy kinek van szüksége segítségre, új életre.A farkasokat is nagyon megdicsérem, végig odafigyeltetek arra, hogy ne legyetek durvák, finoman fogtátok meg a bárányokat, pedig tudom, hogy nagyon gyorsnak kellett lennetek, hogy elkapjátok őket. Ügyesek voltatok!!Hogy éreztétek magatokat? Mi tetszett a legjobban?Mi tetszett a legkevésbé?Mi az, amin változtatnátok?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kohéziót, mint egyik pedagógiai célt még tovább lehetne fejleszteni azzal, hogy minden bárány párban beáll, megfogják egymás kezét, ugyanígy egy farkaspár és párban indul a fogójáték tovább, hangsúlyozva. hogy nem az számít elsősorban, hogy ne fogjon meg a farkas, hanem, hogy a párod, a barátod kezét ne engedd el, ne hagy ott egyedül a farkasnak, vigyázz rá és együtt meneküljetek, figyelve egymásra a kanyaroknál, fordulásoknál, ha elesik az egyik megáll a másik és felsegíti. Inkább lassabban fussanak és óvatosabban forduljanak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni a játék szabályainak betartását, az esetleg hirtelen adódó balesetveszélyeket (kikötődött cipő stb), az egymásra való odafigyelést.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon szerették mindegyik verziót. Az első játékkal, amit már ismertek bevezettem a hangulatot, a többivel pedig kellőképpen fokoztam, mindeközben figyeltem a gyerekek testi-lelki biztonságára. A gyerekek szívesen játszanak olyan játékot, amiben új életet kaphatnak és így megadja a játék azt a lehetőséget, hogy tovább folytatódhat. Örömmel és felszabadultan játszottak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Federicsné Árva Mónika