JÁTÉKRA FEL!

Kiss Klára: Flúgos pingvinek, Hónapok hazatalálnak, Esik, didereg, fúj, izzad, Szurkolós kő,papír,olló

  1. A játék neve, címe: Flúgos pingvinek, Hónapok hazatalálnak, Esik, didereg, fúj, izzad, Szurkolós kő,papír,olló
  2. A játék pedagógiai célja: A pedagógiai célom, amit a játékok segítségével szeretnék elérni/megközelíteni: Meglévő tudás felfrissítése: évszakokhoz hónapok csoportosítása, rögzítése játékkal. Szórakozás. Nevelési : Üdvözlés, kommunikáció fejlesztése. Szórakozás mozgással, játék szabályainak követése, szabálytudat fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Padok elpakolása
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Szókártyák, évszakos fejdíszek
  12. Technikai igény: Padok félrehúzása a tanteremben
  13. Az előkészítés feladatai: Számítógép bekapcsolása és a Hónapos dal kikeresése. Szókártyák előkészítése, fejdísz előkészítése. Teremrendezés.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés. Szókártyák kiosztása. Hónapos dal eléneklése. Fejdíszeket kiszámoló alapján kapta meg 4 játékos a vállalkozók közül.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Tegyük rendbe az időt! Az Idő már nagyon öreg. Elszunyókált, közben a Jégkirálynő gonoszkodott egy kicsit. Összekeverte a hónapokat az évszakok közt, a Jég birodalmában az állatok is elcsavarogtak. Így esett meg, hogy a pingvinek találkoztak a jegesmedvékkel. Kicsit flúgossá váltak. Először velük foglalkozunk egy kicsit, majd a hónapokat haza vezetjük a megfelelő évszakhoz. Tegyünk rendet, javítsuk ki, amit a gonosz Jégkirálynő összezavart!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A játék neve: Flúgos pingvin nép – A játék rövid leírása: „Fenn a dombon él egy flúgos pingvin nép, boldogan henyél, ha éppen nincs veszély” megtanulása. Szabályok ismertetése: Pingvinek figyelem! Jobbra néz, balra nézz! Jegesmedve?” A játékosok válaszolnak: VAN vagy NINCS. Ha VAN, helyet cserélnek, ha NINCS mozdulatokkal éneklik a kis dalt. 2. A játék neve: A hónapok hazatalálnak – Kerettörténet: A Jégkirálynő mint láttuk a pingvineket is flúgossá tette. Ugyanígy összezavarodtak a hónapok is. Jutassuk őket haza. – A játék rövid leírása: 4 játékos képviseli az évszakokat, fejükön Nyár leány, Tavasz tündér, Ősz fiú, Jégkirálynő „képkoronával” A többiek a Hónapos dal alapján olyan szókártyákat húznak, amelyeken a hónapok tulajdonságai vannak. A szókártyákat először többször elolvassák önállóan. Összekeverednek. A négy évszakot képviselő játékosok a hónapokat megszólítják: „Szia! Ki vagy?” A hónap válasza: „Szia! Én vagyok pl. a farsangos hónap.” Az évszaknak pontosan meg kell mondania a hónap nevét. „Szia! Akkor Te vagy február. Üdvözöllek! Végre hazataláltál!” Majd megfogja az évszak vagy előző játékos vállát, ha a megfelelő évszakba tartozik. Ha nem találja el a hónap nevét, vagy nem hozzá tartozik, akkor elbúcsúzik: „Szia! Keresünk tovább!” Az az évszak győz, aki leghamarabb találja meg az összes hozzátartozó hónapot. 3. A játék neve: Bumm játék mintájára: Esik, didereg, fúj, izzad – A játék rövid leírása: A játékosok körben állnak. A játékvezető Bumm helyett egy évszakot mond. Ha egy játékosra rámutat, nyár nagy kört mutat /NAP/ a mellette lévő 2 játékos legyezi magát. Ha ősz, a középső fúj, a mellette lévő két játékos esőt imitál az ujjaival. Tél: a középső játékos hógolyót gyúr, a mellette lévő 2 játékos didereg. Tavasz: a középső játékos karját feltartva lombos fát alkot, a mellette lévő két játékos virágot szagol./ Nehezítés, ha a mellette lévő 2 játékos az évszakhoz tartozó 2 hónapot mondja./ Kerettörténet: Végre a hónapok hazataláltak. Önfeledten játszhatunk! 4. A játék neve: Szurkolós kő-papír-olló – A játék rövid leírása: A játékosok egymás közt kő-papír-ollót játszanak, aki vesztes, az szurkoló lesz, az első játékos nevét mondja, szurkol neki. Addig megy, míg egyetlen játékos lesz a győztes.
  18. A játék lezárása: Az utolsó játék előtt a kerettörténet: Minden hónap megtalálta az otthonát az évszakoknál. A rájuk jellemző időjárást, a pingvinek hazatértek a Déli-sarkra, a jegesmedvék az Északi-sarkra. Rend lett az időben. Ezért a foglalkozást befejezhetjük egy ismert játékkal./Szurkolós kő-papír-olló/
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék után mindenki felemelte olyan magasra a kezét, amennyire jól érezte magát. Majd a padokat a helyére toltuk, uzsonnáztunk, fél négykor kimentünk az udvarra. /Péntek délután volt.6
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A bumm játék mintájára készült Esik, didereg, fúj, izzad játékot lehet úgy is, hogy az évszakok melletti játékosok egy abba az évszakba tartózó hónapot mondanak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Becsületes játékra és a szabályok betartására felhívni a figyelmet. Közbe kellett avatkozni. Valaki minden áron győzni akart a szurkolós játéknál is, ezért nem volt hajlandó a nyertes mögé állni. Fejlesztendő a játék szabályainak betartása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot összekapcsoltam tanulási céllal is, órán csak egy hasonló játékot alkalmazok, itt kettő is szerepelt, mert játékosan próbáltam az év végi felmérőben szereplő egyik legnehezebb feladatra felkészíteni a gyakorlatban a diákokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kiss Klára