JÁTÉKRA FEL!

Pálinkó Réka: Fagyigombócokat a tölcsérbe!

  1. A játék neve, címe: Fagyigombócokat a tölcsérbe!
  2. A játék pedagógiai célja: együttműködés, figyelem, mozgásszabályozás fejlesztése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játéknak nagy helyigénye van. Fontos a megfelelő játéktér kiválasztása, berendezése. Ne legyen a játékosok közelében olyan tárgy, amibe beleütközhetnek a mozgás közben. Fontos felhívni a figyelmet az egymásra figyelésre, továbbá arra, hogy kellő távolságban (kb. 1 kartávolság) álljanak egymás mellé.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: színes műanyag labdák (40 db), színes kooperatív ernyő
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A tanterem előkészítése: a terem falához tolni a padokat, székeket, hogy középen egy szabad játéktér legyen. A kör alakú ernyőt szétnyitom, leteszem a földre, a szereplők körbeállják.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt elmondom a gyerekeknek a jó hírt, hogy egy év végi jutalom fagyizáson fogunk részt venni. Megbeszéljük, kinek, milyen ízű fagyi a kedvence. Ám az édesség elfogyasztása előtt egy játékkal készültem, amihez mindenki segítségére szükség van. A játék lezárásánál kiderül, mennyi gombócot ehetünk…
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A fő játékot két előkészítő játék előzi meg: I. Fagylaltgombóc dobálós névtanulós: Mindenki választ magának egy fagylalt ízt (pl. Csoki/Puncs/Pisztácia, stb.), ami a neve lesz. A saját, majd a másik fagyis nevét szólítva kell egymásnak dobni egy színes labdát, ami a fagyigombócot jelképezi. Pl. Vaníliától – Kókusznak, Kókusztól – Epernek, Epertől – Oreónak… Közben a játékvezető fokozatosan egyre több labdát dob a játékosoknak addig, míg mindenkinek nem jut egy. II. Gombócledobós: A fagylaltos névtanulós játékban kiadott kis labdákat fogják a játékosok. A játékvezető azt kéri, dobjanak le egyszerre 5 labdát. Ha nem sikerül, megbeszélhetik a játékosok, milyen taktikát választanak a feladat végrehajtására. A következő utasításra a játékvezető azt mondja, dobjanak le 4 labdát. Majd az utolsó fordulóban: Dobja le mindenki a labdákat! Így a földön levő színes ernyőre kerültek a színes labdák, amihez a vezető még hozzádob annyit, hogy kb. 40 db legyen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Vállszélességben fogják a ponyva szélét két kézzel, marokfogással. A színes kooperatív ernyőben kis színes labdák vannak (amik az előző játékból már belekerültek). A játékvezető a kör széléről irányítja a játékot. A színes ernyő egyik körcikkébe teszi a kék színű golyókat. A körcikkely a tölcsér, a golyók a fagyigombócok. A játék célja, hogy az összes kék „áfonya” fagyigombóc átkerüljön az átellenben levő tölcsérbe (körcikkelybe) úgy, hogy a játékosok nem engedhetik el az ejtőernyőt.
  18. A játék lezárása: Akkor van vége, ha a megfelelő színű golyók = fagyigombócok mindegyike a kijelölt körcikkbe = tölcsérbe jut.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket, megköszönöm a részvételt. feldolgozás: színtérképpel, beszélgetéssel Hogyan éreztétek magatokat? Ülj rá a földre terített ponyva egy színére, annak megfelelően, ahogyan érezted magad. Miért? Milyen tapasztalatokat szereztetek? Sikerült-e a feladatot végrehajtani? Mit tanultatok belőle? Dicséretként elmondom, hogy nagyszerűen együttműködtek, mindenkinek 2 gombócos fagyi a jutalma.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: több labdával játszani/ 2 csapatra osztjuk a csapatot, s a két csoportnak két különböző körcikkbe, két különböző színű labdát kell beirányítania egyszerre egy ernyőn.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatos figyelem a játékosok fizikai és lelki biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szerették a játékot. A fagyi történetet és a jutalmat csak azért használtam, mert aznap minden osztály kapott fagyizós ajándékkupon lehetőséget, így aktualizáltam a játékot. Megjegyezném, hogy tapasztalatom szerint maga a játékhelyzet a gyerekek számára jutalom, amit nem kell még jutalmazni, pontozni, édességgel motiválni stb. Itt a kivétel erősíti a szabályt elvet követve, e keretmesébe ágyaztam a játékot, hogy ne csak szóban, „szárazon” tájékoztassam a diákokat arról, mit kapnak. A játékot Bányai Sándortól tanultam. Általam átalakított, továbbfejlesztett változatát írtam le.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pálinkó Réka