JÁTÉKRA FEL!

Kis Enikő Szilvia: Királyválasztás a törpék birodalmában

  1. A játék neve, címe: Királyválasztás a törpék birodalmában
  2. A játék pedagógiai célja: A játék a megszerzett ismeretek mélyítését, begyakorlását segíti. Alkalmazható az általános iskola alsó tagozatban több területen is. Pl: Magyar nyelv és irodalom/olvasási készség, szövegértés fejlesztése, nyelvtan/helyesírás, idegen nyelvnél írás, olvasás fejlesztésre, matematikai műveletek gyakoroltatására
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Pedagógus által előre elkészített, a tananyaghoz kapcsolódó szöveg (magyar ill. idegen nyelv esetén). Minden tanulónak a saját füzete. Csapatonként 1 db dobókocka és egy darab ceruza.
  12. Technikai igény: Csapatonként 2 db iskolapad egymással szembe fordítva. Székek.
  13. Az előkészítés feladatai: A tanterem berendezése, a padok összeforgatása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Padok elrendezése. Füzet, ceruza, dobókocka előkészítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A csapattagok megválasztása.
  17. A játék menete, játékszabályok: A törpék birodalmának élén álló király 100. születésnapját ünnepli. Nagy a vidámság a birodalomban. A mulatságba azonban egy kis keserűség is vegyül, mert a hőn szeretett öreg király idős korára való tekintettel nem szeretné tovább kormányozni a törpék birodalmát. Így helyébe új királyt kell választani. Na, de hogyan? Hogy lehetne igazságos ez a királyválasztás? A birodalom lakói úgy döntenek, hogy részben a szerencsére, részben a tudásra alapozva választják meg új uralkodójukat. 1 csapat=1 törpebirodalom (tehát minden csapatban megválasztásra kerül majd egy király) Minden csapattag maga elé veszi a füzetét. Az asztal közepén található a „koronázási beszéd” (bármilyen gyakoroltatni kívánt szöveg, mondatok stb…), 1db dobókocka, 1db ceruza. A birodalom legkisebb törpéje (legalacsonyabb játékos) kezdi a dobást. Aki hatost dob, az elkezdheti leírni az asztal közepén található „koronázási beszédet”, közben a többiek adják körbe a dobókockát és mindenki hatost próbál dobni. Ha sikerül valaki másnak is hatost dobni, akkor kiveszi a már író törpe kezéből a ceruzát és ő kezdi leírni füzetébe a beszédet. A játék győztese, avagy a törpék birodalmának új királya az lesz, akinek legelőszőr sikerül hibátlanul leírnia füzetébe a „koronázási beszédet”.
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, amíg az első hibátlan feladat el nem készül. Az illető megkoronázásra kerül.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A szöveget a pedagógus a játék végén kivetíti, vagy felírja a táblára. Így mindenkinek hibátlanul bekerülhet a füzetébe. Lehet a szöveget közösen értelmezni. Esetleges helyesírási nehézségeket megbeszélni. A birodalom királyainak tantárgyi ötös lehet a jutalma.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet szavakkal is játszani. A füzetbe bekerülő szavakkal pedig mondatokat alkotni. Aki a legtöbb/legérdekesebb mondatot esetleg a mondatokból egybefüggő történetet alkotta, az lesz a csapat királya.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyeli a játékosok fizikai és lelki biztonságát. Esetlegesen kialakuló veszekedések elrendezését segíti.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztaltok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kis Enikő Szilvia