JÁTÉKRA FEL!

Kőhegyiné Molnár Mária: Bumm – Vuk

  1. A játék neve, címe: Bumm – Vuk
  2. A játék pedagógiai célja: A Vuk című kötelező olvasmányunk iránti érdeklődés felkeltése és fenntartása. A szereplők nevének begyakorlása, elmélyítése, dramatizálása. Figyelemfejlesztés, a résztvevőknek a játék során fejlődjön a figyelmük, egymásra való odafigyelésük, a feladatra való koncentrációjuk, összpontosításuk. A pótfeladat során fejlődjön mozgáskoordinációjuk, figyelmük, ügyességük.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmének felhívása, hogy a pótfeladat helyváltoztatásakor (pótfeladat: aki elrontotta a feladatot, vagy nem figyelt időben, a külső pályán végzett ügyességi feladat elvégzésekor) figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Tollasütő kb. 2db, kisebb labda kb. 2db (pótfeladathoz, lehet több ütő+labda a létszámtól függően), kréta.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre. A pótfeladathoz a pálya felrajzolása krétával.
  13. Az előkészítés feladatai: Kellékek összegyűjtése a pótfeladathoz. (Ha teremben játsszuk, a terem átrendezése a megfelelő hely biztosításához.) Pótfeladathoz a pálya felrajzolása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt több foglalkozáson a résztvevők már megismerkedtek Vuk történetével. Történet elolvasása, lerajzolása, szereplők lerajzolása, dramatikus játék.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Köralakítás a résztvevőkkel. A pótfeladat pályájának bemutatása. A játékszabályok ismertetése. A keretmese ismertetése – Vuk történetére visszautalás, ehhez kapcsolódóan játsszuk a játékot. Képzeljük magunkat Vuk történetébe.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, én pedig a kör közepéről irányítom a játékot. o Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Bumm. Akire mutattam, az leguggol. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, egymásra mutat, és egymás nevét mondja. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Aki lassú, vagy rossz nevet mond, az nem kiesik, hanem pótfeladatot végez. Ha megcsinálta a pótfeladatot visszaáll a helyére, és tovább folytatja a játékot. Pótfeladat: egy kijelölt pályán tollasütőn kell elvinni a labdát oda-vissza, úgy hogy a labda nem esik le. Egyszerre többen is végezhetik a pótfeladatot több ütővel és labdával. o Nehezítem a játékot. Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Vuk. Akire mutattam, az leguggol. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, távcsövet formál a kezéből és kémleli Vukkot, mintha vadász lenne. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Pótfeladat: mint az előző pontban.) o Nehezítem a játékot. Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Vahúr. Akire mutattam, az leguggol, mintha kutya lenne, azt mondja: vau, vau. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, ők is azt mondják: vau, vau. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Pótfeladat: mint az előző pontban.) o Nehezítem a játékot. Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Unka. Akire mutattam, az leguggol, békaugrást végez, és közben mondja: brek, brek. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, helyben felugranak és ők is mondják: brek, brek. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Pótfeladat: mint az előző pontban.) o Nehezítem a játékot. Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Nyaú. Akire mutattam, az leguggol, mintha macska lenne, azt mondja: nyau, nyau. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, belekarmolna a levegőbe, ők is azt mondják: nyau, nyau. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Pótfeladat: mint az előző pontban.) o Nehezítem a játékot. Rámutatok az egyik játékosra és a következő szót mondom: Márton. Akire mutattam, az állva marad és kapirgál a lábával, mintha kakas lenne, azt mondja: kukurikú. A mellette álló két játékos egymás felé fordul, ők is kapirgálnak a lábukkal és azt mondják: kukurikú. Először próba játékot játszunk, hogy mindenki értse a feladatot. Utána párszor eljátsszuk a játékot. (Pótfeladat: mint az előző pontban.) Az egyes játékváltásoknál a körben állók még helyet is cserélhetnek.
  18. A játék lezárása: Az alábbiakban két lezárási lehetőséget mutatok be: o Amikor már kellő számú szereplővel játszottunk, és már elfáradtak a játékosok a sok szereplőváltást illetően, akkor befejezzük a játékot. o Ha a versenyeztetés a cél, akkor a tévesztő/hibázó játékosok kieshetnek a játékból, nem pótfeladatot végeznek. A játéknak akkor van vége, ha már csak három résztvevő marad játékban.Ők a győztesek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsértem a csoportot, hogy milyen ügyesen játszottak. Utána készíthetnek rajzot a szereplőkről, vagy a játékról. A játék után a résztvevőkkel történt beszélgetés alapján szerették, élvezték ezt a játékot. Szívesen játszanának máskor is ilyet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Még több szereplő bevonható a játékba: Füttyös, a rigó, Rá a varjú, Pista bácsi a vadász, stb., és hozzájuk tartozó hangok, mozdulatok. Így nehezebb a feladat még jobban kell figyelniük, hogy ki következik és melyik mozdulat, hang. Más mesével, annak szereplőivel ugyanígy eljátszható a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat a játék során fokozatosan ismertettem. Először csak egy feladatot próbáltam ki, majd amikor már mindenki számára érthető volt, akkor bővítettem újabb szereplőkkel, mozdulatokkal. Túl sok szereplő és mozdulat bevezetése nem ajánlott, mert rontja a gyerekek játékkedvét, mert nagyon sokfelé már nem tudnak figyelni, és akkor már nem örömmel játszanak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Örömmel játszották a résztvevők a játékot. A képzésen megismert játékot alakítottam át a saját elképzeléseim alapján. Először játszottuk a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kőhegyiné Molnár Mária