JÁTÉKRA FEL!

Czirók Judit: Védd a kapudat!

  1. A játék neve, címe: Védd a kapudat!
  2. A játék pedagógiai célja: Csapatépítés, csapatmunka fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok a kezdő pozícióból (terpeszállásban kört alkotva, a lábak összeérnek) nem mozdulhatnak el a játék során. Csak a kezdő utasítás elhangzásakor kezdhetik el a játékot. Figyeljenek egymásra! Dolgozzanak össze! Nem az egyéni győzelem a fontos!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1 nagyobb méretű gumilabda, minden játékosnak minimum 1 maroklabda, vagy teniszlabda
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmiféle speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés, padok félretolása, a megfelelő nagyságú játéktér biztonságos kialakítása. Labdák összekészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Padok félrepakolása, labdák összegyűjtése, hasonló típusú játékok – Kidobó, célbadobás, -gurítás, Bombázó – kipróbálása, szabályainak begyakorlása testnevelés órán vagy a délutáni szabadidőben.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A két csapat tagjainak kiválasztása, a labdaszedők személyének pontosítása. A játékosok felállása a kezdéshez. Alakítsunk kis egy nagy kört, úgy, hogy a kör egyik felén az egyik csapat tagjai, a másik felén pedig a másik csapat tagjai foglaljanak helyet. Mindenki álljon vállszélességű terpeszállásba (ne legyen se túl széles, se túl keskeny), úgy, hogy az egymás mellett állók lábai összeérjenek. A lábaik lesznek a kapuk, melyeket semmilyen módon (láb elmozdításával, kézzel eltakarni) védeni nem szabad.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben állnak vállszélességű terpeszállásban. A kör egyik felében az egyik csapat tagjai, míg a másik felében a másik csapat tagjai állnak, a lábuk teljesen érjen össze. A labdaszedők a csapatuk mögött, szétszórtan, a körön kívül helyezkedjenek el. A gumilabdát a kör közepére helyezzük, minden játékos kezébe 1-1 teniszlabdát/maroklabdát adunk. A játékvezető a körön kívülről irányítja a játékot. A játékot sípszóra, vagy a rajtszóra indítjuk el. Ekkor minden játékos a középen lévő labdát célozva megpróbálja valamelyik ellenfél csapattag kapujába (lába között) bejuttatni. A kis labdát gurítani, vagy dobni is lehet. A labdaszedők a körön kívülre gurult labdákat visszadhatják, dobhatják vagy visszaguríthatják valamelyik csapattársuknak, így segítve a csapat játékát. A játék addig tart, míg a gumilabda valamelyik játékos lába között begurul a „kapuba”. Az eredményt minden játék után tisztázzuk. Ezután a játékvezető a gumilabdát újra visszaállítja a kör közepére. A labdaszedők minden játékosnak adnak labdát. Ha feláll a kezdőállás, akkor indítható újra a játék.
  18. A játék lezárása: Előre meg kell beszélni hány nyert körig megy a játék. Majd visszavágót is rendezhetünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóban megdicsérni a játékosokat a szabályok betartásáért, és a biztonságos játékért. Megköszönni a játékot. A játékot követően megbeszélni mi tetszett a játékban és megegyezni, hogy újra játsszunk majd ilyet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékot már jól ismerik a résztvevők, a szabályok betartása is sikerül és a gyerekeknek is jól megy az összjáték, akkor a játékot az alábbiak szerint változtathatjuk: – a csapattagok ne egymás mellett helyezkedjenek el, hanem váltakozva álljanak a két csapat tagjai – a csapattagok egymásnak is passzolhatják, dobhatják a labdát – több labdát is tehetünk be a kör közepére – nincsenek labdaszedők, így csak azokkal a labdákkal lehet játszani, amelyek a játékosok kezében van, vagy helyváltoztatás nélkül játék közben meg tud szerezni
  21. A játékvezető speciális feladatai: Próbajáték(ok) során mindenki számára ismertté válik, hogyan is zajlik a játék. Az esetleges félreértéseket ezután megbeszélhetjük. A szabályokat a játék folyamán pontosítjuk. Minél jobban megy a játék, úgy nehezíthetjük a körülményeket, változtathatjuk a szabályokat, próbálhatunk ki különböző variációkat. Így a játék egyre izgalmasabbá válik. A játék során folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára és figyelmeztetni kell őket, hogy ők is tegyék ugyanezt.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a gyerekeknek nagyon tetszett a játék, nem akarták abbahagyni. Senki sem akart kimaradni belőle, ha másként nem, hát labdaszedőnek akart beállni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Czirók Judit