JÁTÉKRA FEL!

Gombárné Prekler Csilla: Színes mancsok!

  1. A játék neve, címe: Színes mancsok! A gyerekeknek a különböző színű mancsokhoz kötött feladatokat kell elvégezniük, hibás végrehajtás esetén hátralépés szükséges, helyes végrehajtás esetén maradhatnak a belső körön, avagy visszaléphetnek egy kört befelé!
  2. A játék pedagógiai célja: Óvodás korcsoportú gyermekek részére találtam ki elsősorban, mely játék alkalmazása során erőteljesen megtapasztalhatók és rögzíthetők a téri irányok, valamint a stabil és gyors színfelismerés. Nagymértékben fejleszti még a koncentrált figyelmet, s annak időtartamát, valamint nyújtja a türelmi idejüket. Elősegíti a közösségi kohéziót is.A játékot életkoruknak megfelelő nehézségi fokozatban alkalmazom, mellyel igyekszem őket sikerélményhez juttatni, ezzel önbizalmukat erősíteni, mely megkönnyíti tanulási folyamataikat!
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Kellőképpen, megfelelő mértékű területen alakítom ki a felragasztott játékteret. Alaposan átbeszéljük a játék sikrességéhez szükséges szabályokat!
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Szigetelőszalag a játéktér ábrázolásához. Színes mancsok, életkornak megfelelően: kék+zöld : kék+zöld+sárga+piros
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Szigetelőszalaggal kialakítani három kört, melyek párhuzamosak egymással.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Figyelemfelkeltéssel! A gyerekek kíváncsian figyelték a meglepetés játék színterének alakulásá!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mesebeli kirándulást hirdettem, dalokkal tarkítva baktattunk, mígnem az Óperenciás tenger partján meg nem pillantottuk az érdekfeszítő kőröket, melyekről kiderült, hogy egy próbatétel helyszíne! Az mártózhat meg a tenger csodás vizében, aki a játékban , annak kimenetelétől függetlenül, aktívan résztvesz. A motíváció abszolút sikeres volt!
  17. A játék menete, játékszabályok: Kiscsoportosoknak zöld mancs jelentése:guggolj le, kék mancs jelentése: állj lábujjhegyre-karokat a magasba, az ég felé! Nagycsoportosoknak: zöld+kék mancsokat kiegészítve: piros-jelentése: fordulj jobbra, sárga mancs jelentése: fordulj balra! A gyrekek és én a belső körből indítjuk a játékot. Felmutatok egy színt, s annak megfelelően kell mozdulni! Aki nem hibázik, maradhat a belső körön, aki hibázik, hátra lép 1 körrel kijjebb. Ha a következő felmutatásnál helyesen jár el, visszaléphet a belső körbe, ellenkező esetben kilép a külső körre. Onnan még mindíg van esélye visszalépésre, de ha újabb hibát vét, kőrön kívül kerül, azaz kiesik. Kiesős játékot csak nagycsoportosoknak tervezünk, kisebb gyerekeknél a külső körről befelé nyílik csak út, ehhez segítséget nyújtok nekik. Nagyon alacsony még a kudarctűrő képességük!
  18. A játék lezárása: Aki ügyesen résztvett a játékban, kedvére ficánkolhat az Óperenciás tengerben/ amit korábbi mesénkhez együttesen festettünk meg/, s vidám zenére szabadon mozoghat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Érdeklődésnek megfelelően aznap, vagy másnap beszélgetőkört szervezek, melyen elmesélhetik pozitív illetve negatív élményeik a játékkal kapcsolatosan. Felmérem igényeik a megismétlésre .Konkrétan dícsérek, kiemelem a játékhoz irányuló pozitív hozzáállásokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Késöbbiek során a játékot nehezítem: pl. a színeket hangokkal, vagy számképekkel, esetleg érzelmeket kifejező arcképekkel cserélem le, avagy az elvégzendő feladatokat változtatom meg, de mindíg szem előtt tartva az adott célcsoport életkorát, fejlődési szintjét! Az érdeklődésfelkeltés végett a meseszituációk új kitalálásához alkalmazom a gyerekek ötleteit is, ezzel a kerettörténetet színesítve.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mindeképp figyelni kell koncentráltan arra, hogy a gyermekek a megoldást ne egymásról nézzék le, hanem saját döntés alapján cselekedjenek. Ez megfelelő buzdítást és megosztott figyelmet igényel.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon régóta tudom, hogy az emberek életében a játék az, ami igazán előrevisz gyermeket, felnőttet egyaránt, a kényszer leple nélkül!!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Gombárné Prekler Csilla