A játék pedagógiai célja: Non-verbális kommunikációs jelek/jelzések a gyakorlatban, együttműködés másokkal, koncentráció és egyensúlyérzék fejlesztése, fair play játék – szabályok betartásának fontosságának mélyítése, kudarc (vesztes érzés) elfogadása/megismerése. Győzelem (nyertes érzés) helyén kezelése.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Elég teret hagyjanak a játékosok egymásnak, maradjanak a kijelölt „sávjukban”.
Résztvevők száma: -8,8-14
Résztvevők életkora: 14+
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Kellékigény: Bármi lehet a „kulcs”. (Régi, használaton kívüli igazi kulcsokkal is lehet játszani. Első körben Duplo kockákkal játszottunk – nagy, színes, könnyen felvehető – aztán kulcsokkal, aztán lehet akár valamilyen „csörgő” tárggyal, ezzel nehezítve a kulcs felvételét.)
Technikai igény: Nem igényel technikai felszerelést.
Az előkészítés feladatai: Kellékek beszerzése, összegyűjtése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: ——-
A játék megnyitása, nyitánya: A város múzeumában sok értékes kiállított tárgy és szobor van. Ezért éjszakánként egy teremőr vigyáz rájuk. Azonban a teremőr nem tudja, hogy ezek a szobrok életre kelnek éjszakánként! Járkálnak a múzeum termei között, beszélgetnek, sőt néha még buliznak is! 🙂 Ez a teremőr azonban nagyon szétszórt és figyelmetlen. Nem vette észre, hogy elhagyta a kulcsait! Itt a remek alkalom a szobroknak, hogy világot lássanak! De az őr gyanút fogott, hogy valami nem „stimmel”, ezért jaj annak, akit elkap!
A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. A körben állok velük együtt és elmondom a játék történetét. Ezután kiválasztjuk (önkéntes alapon), ki lesz a teremőr, kik lesznek a szobrok és a segítőik! (Utána forgórendszerben szerepcsere.) Teremőr – feláll a kosárpálya egyik végébe, háttal a szobroknak. Feladata az lesz, hogy minden olyan alkalommal, amikor úgy érzi, a szobrok megmozdultak, meg kell fordulnia és le kell lepleznie a mozgó szobrokat. Akit lelepleznek, annak vissza kell mennie a startvonalra. Figyelni-kémlelni a szobrokat csak néhány msp-ig szabad (kb. 5-10 msp.) utána újra el kell fordulnia (hogy legyen lehetősége a szobroknak újra mozogni és ne álljon le a játék „izgalma”). Szobrok – ők felállnak a kosárpálya másik végébe (max. 4-5 fő). Egymástól kb. karnyújtásnyi távolságra, hogy legyen elég helyük mozogni, haladni előre. Csak kis lépésekben (akár tyúklépésben) lehet haladni. Nem szabad: rohanni, a másikat meglökni, elé vagy mögé állni. A saját „nyomvonalukon” kell haladniuk. Ha a teremőr megfordul, akkor nekik újra szoborrá kell dermedni. Ha ez nem sikerül (megmozdul, pislog – de levegőt azért szabad venni.. 🙂 és a teremőr leleplezi, akkor vissza kell mennie a startvonalra és újra megpróbálhat elindulni. Akkor folytatódik a játék, ha a leleplezett játékos visszaállt a start vonalra. Hogy a játékosokra oda tudjak figyelni és kontroll alatt tudjam tartani a játékot (tehát ne legyen az, hogy valaki megmozdult, de én nem láttam és ebből vita kerekedik, hogy most akkor megmozdult vagy sem, ezért 4-6 főnél többet nem érdemes szobornak választani. Legalábbis nálam ez a létszám vált be.) Mivel nagyobb létszámú osztályról van szó (12 fő), ezért két vagy három csoportra bontottam őket. Akik nem akartak játszani vagy első körben nem lehettek szobrok, ők lesznek a segítők. Segítők – A segítők dolga kétféle lehet: Egyrészt figyelik a játék tisztaságát és jeleznek nekem kézfelnyújtással, ha úgy látták meg-mozdult valaki, de ezt a teremőr nem vette észre. (Nem veszem figyelembe a kiabálást és ehhez érdemes ismerni már a csoportot, mert akik mondjuk nem kedvelik annyira egymást, azok esetleg „hamisan” is bíráskodhatnak. Ezért ez is szabály, hogy ha szándékosan, csak kiejteni akarja a másikat, akkor ő nem játszhat. Tehát egymást „megtorolni” más sérelme-kért nem szabad! Ezért fontos, hogy ők segítők, tehát jó szándékkal kell a másikat támogatni!) Másrészt segíthetnek a szobroknak, hogy mikor induljanak meg. Segíteni csak nonverbális jelekkel (Pl.: pislogás, fejbiccentés, kézmozdulat lehet, beszélni/hangot kiadni nem lehet, akkor egyébként is lebuknának, hiszen azt meghallja a teremőr és megfordulna.) Itt lehet megbeszélni akár előre is, hogy ki-kinek a segítője lesz, így alkotva párt a játék során.
A játék lezárása: Ha sikerült elérni a teremőrt (eszköz meghatározástól függően), akkor meg kell érinteni a vállát. Az nyer, aki elsőként ér célba és az útjába letett valamennyi eszközt magához vette. (Ő kijutott a múzeumból.) Ezzel ez a kör játék befejeződött. Ezután több körben lehet játszani, és ha 3-4 kört rendezünk (sok diákkal dolgozunk), lehet még egy végső nagy játékot játszani a körönkénti győztesekkel. Egy próbajátékot mindenképpen érdemes a játék megkezdése előtt játszani.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérek mindenkit, aki valamilyen formában részt vett a játékban. Kihirdetem a végső győztest. Őt megtapsoljuk, gratulálunk neki. Megbeszél(het)jük, hogyan sikerült neki nyerni (mit tett érte, miben volt ügyes, milyen taktikát alkalmazott), a segítők milyen jelzésekkel segítették a többieket (ezeket újra megmutatni).
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Életkortól függően lehet nehezíteni a játékot: (lehetséges variációk) 1. Csak előrehaladás eszközök nélkül. (ez a próbajáték is lehet) 2. Előrehaladás, de útközben a földről fel kell venni 3-4 „kulcsot”. (Kulcs bármilyen tárgy lehet: Duplo kocka, kis figurák). 3. Előrehaladás, de olyan tárgyat kell felvenni, ami zajt csap: kulcscsomó, vagy egy kulcs valamilyen zörgő papírba csomagolva. 4. Előrehaladás dobókockával. Nem tárgyakat kell felvenni a földről, hanem az egyes előrehaladási pontokra dobókockát teszünk le. (Lehet a hagyományos, kis dobókockával is játszani, de már lehet kapni nagyobb méretűeket is. Ez nálunk pl. látássérülteknél jöhet jól, így ők sem maradnak ki a játékból.) Arról a pontról akkor lehet tovább-haladni, ha hatost dobnak. Dobás közben lehet guggolva maradni, fel is lehet állni, le lehet ülni – lényeg, hogy ne vegye észre a mozgást a teremőr. De a dobást csak a földön lehet elvégezni (pl.: tenyérben nem). 5. Előrehaladás béka pózban (jól mozgóknak, jó erőben lévőknek). 6. Előrehaladás béka pózban + eszköz felvételével.
A játékvezető speciális feladatai: Kiemelten figyelni kell a tisztességes játékra. Nehéz utólag „bebizonyítani”, hogy akár 1msp-cel ezelőtt megmozdult-e a játékos vagy sem. A játékvezetőnek végig figyelnie kell. A segítők támogatni tudják a fair játék levezetésében, de csak a pontos szabályok betartása mellett.
Egyéb/megjegyzés: Mivel SNI-s diákokkal (mozgás-, látás–, hallássérült és értelmileg akadályozott) dolgozom és nagyon eltérő korosztályú diákok is összekerülhetnek (17-22 év), ezért náluk szűkíteni kell a játéklehetőségeket, ill. azokat átgondoltabban kell átalakítanom, ezen igények figyelembevételével.
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Vámos Ágnes
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!