JÁTÉKRA FEL!

Pető Edina: Földrengés

  1. A játék neve, címe: Földrengés
  2. A játék pedagógiai célja: kreativitás, figyelem, gyors reagálás fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt elmondom, hogy a helyváltoztatás során vigyázzanak egymásra a résztvevők, a székeket igyekezzenek úgy kerülni, hogy lehetőleg minél jobban a helyén maradjon, az esetleges sérülés elkerülése érdekében. Ha valakinek nem jut eszébe, hogyan kezdjen bele egy kitalált történetbe, ne aggódjon, segíteni fogok.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játék nem igényel kellékeket.
  12. Technikai igény: székek
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelelő számú szék elhelyezése egymásnak háttal téve
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokkal együtt pakoljuk ki a székeket egymásnak háttal téve.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mindenkit magam köré gyűjtök és elmondom, hogy milyen játék következik és mire figyeljenek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék kezdetekor ismertetem a szabályokat. A játékosok egymásnak háttal ülnek és egy játékos sétálva mesél. Én mondok egy szót, amit mindenki hall. A mesélő körbesétál a székek körül és közben kitalál egy történetet, melybe bele kell szőnie azt a szót, amit előtte megbeszéltünk. Ha az adott szót ejti ki a mesélő, akkor minden játékos helyet cserél egymással, és keres egy másik széket, ahol még nem ül senki. Akinek nem jut hely, mert nem volt elég fürge, ő lesz az új mesélő. A mesélőnek érdemes minél érdekesebb történetet kitalálnia és kicsit ugratni a széken ülő játékosokat (pl. majdnem kimondja azt a szót, de aztán mégsem, vagy más hasonló szóval helyettesíti), akik feszülten várják, mikor kell „akcióba lendülni” és igyekezni minél előbb másik helyet találni. Fontos instrukció: Az elmesélt történet több mondatból álljon, de ne legyen túl terjengős, mert az lankaszthatja az ülő játékosok figyelmét, és a játék izgalma csökkenhet.
  18. A játék lezárása: 4-5 történet után lezárjuk a játékot. (a történet hosszától is függ, hány mesélő története fér bele egy alkalommal) Előre szólok, hogy ez lesz utolsó kör, de ha van rá igény, akkor még 1-2 újabb kör jöhet a foglalkozás idejéhez és terveihez mérten.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után megbeszéljük, hogy kinek milyen élménye volt a játékkal kapcsolatban. Milyen volt széken ülve átélni a játékot és milyen volt mesélőnek lenni. Megköszönöm a részvételt, hogy vigyáztak egymásra és ügyesek voltak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék címe a földrengés, mely szót a mesélőnek bele kell szőnie a saját maga által kitalált történetbe. Én tovább gondoltam úgy a játékot, hogy minden egyes mesélő új szót kap, így érdekesebb a játék. Azt is tovább fejlesztettem, hogy a széken ülő játékosnak a másik széksorban kell helyet keresnie, és ezáltal is izgalmasabb lehet a játék.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha páros számú a csoport, akkor magam is beállok a játékba, hogy megfelelő legyen a létszám. Ha a mesélő nehezebben talál ki történetet, akkor segítek neki néhány szóval, gondolattal.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot eddig két alkalommal játszottuk és a gyerekek alapvetően vidámak voltak, élvezték a játékot, annál jobban, minél kreatívabb volt a mesélő. Tapasztalatom szerint vannak, akik szívesen mesélnek és nagyon ügyesen ráéreztek a játék lényegére, hogy kreatív történetet találjanak ki és késleltessék, „húzzák” társaikat azzal, hogy majdnem azt a szót mondták ki, de mégsem. Ezzel fokozták a hangulatot és a játék izgalmát. Volt azonban olyan gyerek, aki megszeppent a mesélő szerepétől és nehezen találta a szavakat egy kitalált történethez, ekkor besegítettem néhány szóval, gondolattal.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pető Edina